Voorwiellagers (en remschijf) vervangen2016-12-18T23:46:57+00:00

Deze beschrijving is van toepassing op Volvo klassiekers met een voorremschijf met geïntegreerde naaf. Dit is dus de Volvo Amazon en de 1800-serie tot en met de 1800S (dus niet de 1800E/ES). Voorwiellagers vervangen is geen ingewikkeld klusje als je even weet wat je moet doen. Ze moeten vervangen worden tegelijk met nieuwe remschijven of als de lagers versleten zijn.

Wat heb je nodig?

Onderdelen:

  • Wiellagerset voor (onderdeelnummer 273160)
    [per wiel] De bijgeleverde splitpen is soms te dik, dus een eigen assortiment splitpennen is wel handig. Een set bestaat uit het voorste en achterste lager per wiel.
  • Borgplaat bouten remklauw (onderdeelnummer 669012) [per klauw] Deze borgplaatjes zijn wel een paar keer herbruikbaar, maar niet oneindig.
  • Voorremschijf (onderdeelnummer 666525) [vaak op ruilbasis] De op eBay vaak veel goedkoper aangeboden schijven zijn zonder naaf en dus niet bruikbaar! Je hebt een voorremschijf inclusief naaf nodig.

onderdelen-nodig

Gereedschap

  • Oude grote lagerschaal
    Om de nieuwe lagerschaal erin te kunnen tikken, is het handig om een oude te gebruiken waar rondom heel iets afgeslepen is zodat je die er weer makkelijk uit krijgt.
  • Drevel
    Om de oude lagerschalen eruit te kunnen tikken, is het handig om een drevel te hebben. Een hardhouten stokje is mooi, of anders een buisje van juist iets zachter metaal.

Daarnaast natuurlijk het reguliere gereedschap zoals sleutels en een momentsleutel.

Stap voor stap

Haal de remschijf van de auto. Als je het voorzichtig doet, kun je de remklauw gewoon aan de leiding laten zitten zodat je later niet hoeft te ontluchten. Wel dan even ophangen aan bijvoorbeeld de schokbreker zodat het gewicht niet aan de leiding hangt.
Na het verwijderen van de vetdop en spie kun je de moer losdraaien en vervolgens de schijf er zo afpakken.

Binnenste lager
Verwijder aan de achterkant de oude stofkap. Dit kun je doen met een beitel, want de stofkap hoeft niet hergebruikt te worden. Het lager zelf valt er dan zo uit. Tik daarna voorzichtig de oude lagerschaal eruit. Dit kun je doen door met een drevel geleidelijk rondom te tikken. Gebruik hierbij niet een te scherpe drevel om de naaf niet te beschadigen. Verder goed gelijkmatig rondom tikken, anders gaat hij scheef waardoor hij vast komt te zitten. Tik op deze manier zowel de binnenste als buitenste vaste lagerschaal eruit.

oude-lagerschaal-eruit-tikken

Leg vervolgens de nieuwe lagerschaal erop, met de brede kant naar beneden! Gebruik een plaatje om hem er rechtstandig zo ver mogelijk in te tikken.

nieuwe-lagerschaal-erop

nieuwe-lagerschaal-vlak-erin

Neem vervolgens de lagerschaal die iets kleiner geslepen is en gebruik die om de nieuwe helemaal naar beneden te tikken. Leg de oude daarbij ook met het brede randje naar beneden zodat je hem er makkelijk uit kunt tikken als hij nog een beetje klemt.

wiellager-gereedschap

lagercup-erin

Nadat je de lagercup er helemaal in heb getikt, kun je het lager invetten en erin leggen.

lager-erin

Plaats tot slot de stofkap. Deze kun je er gewoon vlak in tikken.

lager-stofkap

Buitenste lager
De buitenste lagerschaal is een stuk makkelijker om erin te tikken. Deze gaat namelijk een stuk minder diep. Dit kan gewoon met de oude lagerschaal zonder dat daar iets vanaf is gehaald.

achterste-lagerschaal-buiten

lagercup-buiten-erin

Ook dit lager weer goed invetten en erin leggen. Daarna is het een kwestie van de schijf weer terugplaatsen.
buitenste-lager-ingevet

Hierbij de moer even aanzetten en de schijf wat ronddraaien zodat het vet zich kan zetten. Daarna de moer nog weer wat vaster zetten. Deze moet zodanig worden aangedraaid dat er geen speling op het lager zit en de schijf wel soepel rondgaat. Ik heb hem op 25 Nm aangehaald. Gebruik een nieuwe splitpen en doe de vetdop vol met nieuw vet.

remschijf-erop

Remklauw borgen

Een nieuwe borgplaat voor de remklauw is wel aan te bevelen. De remklauw moet worden vastgezet met 70 Nm. Sla de borgplaat vervolgens tegen een vlakke kant van de kop van de bout. Dit gaat makkelijker als de de borgplaat vantevoren al heel iets hebt omgezet.

remklauw-geborgd

Het voordeel van het feit dat bij een Amazon en P1800 de naaf en schijf een geheel zijn is dat je meteen nieuwe wielbouten hebt bij het vervangen van de remschijven. Deze lijken ook wel iets langer te zijn dan de oude.

nieuwe-wielbouten