Mechanische telleraandrijving op 4-traps automaat2016-12-18T23:46:57+00:00

De Volvo 200-serie en 700-serie was tot ergens in 1985 voorzien van een mechanische telleraandrijving. In die tijd waren de automaatbakken voornamelijk drietraps (de BW55). Deze hebben een eindoverbrenging van 1:1.
Een viertraps automaat (AW70 / AW71) of mooier nog met lockup (AW70L / AW71L) rijdt veel prettiger.

Verschillende viertraps automaten

De AW71 is de versterkte uitvoering van de AW70 en werd vooral gebruikt bij Volvo’s met hogere vermogens. Na 1989 werd de lockup uitvoering geïntroduceerd. Deze zorgt op kruissnelheid voor een starre verbinding tussen de motor en de bak en zorgt daardoor voor een nog iets later toerental en minder branstofverbruik.
De AW72 is aangepast voor de 6-cilinder motoren en heeft een andere koppel-curve.

Versnelling AW70 / AW71 AW70L / AW71L
1 2,45:1 2,45:1
2 1,45:1 1,45:1
3 1,00:1 1,00:1
Overdrive 0,69:1 0,69:1
Lockup n.v.t. – 350 tot 500 rpm
Achteruit 2,22:1 2,22:1

AW71-typeplaatjeDe modelnummers die te vinden zijn op het typeplaatje voor de verschillende automaatbakken zijn:

  • AW70 = 03-70
  • AW71 = 03-71
  • AW70L = 03-70L
  • AW71L = 03-71L

Overzetten mechanische telleraandrijving

Maar een klein aantal 4-traps automaatbakken heeft een mechanische telleraandrijving. De bakken met lockup zijn pas geïntroduceerd toen de elektronische teller al in gebruik was, dus zie zijn er überhaupt niet met mechanische kilometerteller.

Mede met dank aan het Volvolvo.nl forum is er een mooie oplossing. In sommige gevallen is het staartstuk van een (BW55) met mechanische telleraandrijving over te zetten op een viertraps automaat. Dit kan voor de bakken met een lagerbus.

Lagerbus versus lager

Het staartstuk met een lager heeft een stofkap aan de flens. Dat type staartstuk is dus niet uitwisselbaar met de bakken met mechanische telleraandrijving.

lager-staartstuk

Lager staartstuk (niet bruikbaar)

lagerbus-staartstuk

Lagerbus staartstuk

 

Het staartstuk van een BW55 kan dus worden overgezet worden op de volgende AW-bakken met lockup:
  • Volvo 240 1992
  • Volvo 740 1990 – 1992
  • Volvo 940 1991 – 1992

Ofwel: redblock, 8V, benzine, pook PRND12
In de iets oudere modellen zit een automaat zonder lockup en dat past natuurlijk ook.

Stap voor stap

Verwijder beide flensen. Het is aan te raden om ook meteen de lagerbus (onderdeelnummer 235878) en de achterste keerring (onderdeelnummer 235728) te vervangen.

lagerbus-vervangen

AW71-en-BW55

Na het verwijderen van de staartstukken zie je bij de AW71L een opvulbus.

opvulbus-aw71l

Bij de BW55 een wormwiel met daarachter een kleine opvulring.

wormwiel-bw55

Dit wormwiel met achterliggende vulring past één op één op de as van de AW71L.

AW71-wormwiel

 

En na het monteren van het staartstuk heb je dan een AW71L met mechanische telleraandrijving.

AW71L-met-telleraandrijving

Op het staartstuk van AW71L zit een nokje waar een stangetje op aangesloten zit waardoor de pook meebeweegt met trillingen van de bak. Met de klem van de olieleidingen van de BW55 heb ik daarom een alternatief steuntje gemaakt.
vervangend-nokje
stang-aan-nokje
En uiteindelijk heb je een AW71L met mechanische telleraandrijving!
AW71L-mechanische-kilometerteller

En verder?

Om hem nu in plaats van de BW55 in een Volvo 240 te kunnen zetten is het volgende nog nodig:

  • Langere kilometertellerkabel (van een M46, onderdeelnummer 1215546)
  • Langere olieleidingen (van AW71)
  • Langere kickdownkabel (van AW71)
  • Pook met knopje aan de zijkant voor uitschakelen overdrive
  • Kabelboom voor schakeling overdrive
  • Verkorte aandrijfas