M46 met J-type overdrive2016-12-18T23:46:57+00:00

De M46 is de opvolger van de M41 versnellingsbak en werd in de 240 serie gebruikt van 1975 t/m 1991. Daardoor zijn de relatief makkelijk en goedkoop te verkrijgen. Het vergt wel relatief veel aanpassingen om deze in een Amazon achter een B18 of B20 te hangen.

M46-met-J-type-overdrive-voor-B20

Technische specificaties

De M46 is een sterke bak geschikt voor motoren met een hoger koppel.

Versnelling M46 met J-type overdrive
1 4,03:1
2 2,16:1
3 1,37:1
4 1,00:1
Overdrive 0,79:1
Achteruit 3,68:1

De belangrijkste aandachtspunten bij het inbouwen van de M46 met J-type overdrive zijn:

Koppelingshuis

Een M46 past niet zondermeer aan een motor zoals die in de Amazon zit (B18 of B20), aangezien de M46 juist gebruikt werd in combinatie met een B21 / B23 motor en die staan scheef in de auto.

Je kunt (met wat aanpassingen) rijden met een scheef gemonteerde versnellingsbak. Zie de ervaringen van Ben Flierman van Tinustechniek.

Er zijn ook twee mogelijkheden om een M46 met J-type overdrive recht aan een B18 of B20 te koppelen:

  1. Origineel M45 koppelingshuis voor B20 gebruiken
  2. Een B18/B20 en M45/M46/M47 koppelingshuis aan elkaar (laten) lassen

1. Origineel M45 koppelingshuis voor B20 gebruiken
Dit is natuurlijk de mooiste oplossing, maar zoeken naar een speld in een hooiberg. De M45 als vierbak is alleen in combinatie met de B20 motor gebruikt in het laatste deel van de productie van de 240 uit modeljaar 1975 en dan zelfs alleen voor de Noord-Amerikaanse markt. De 240’s voor de Europese markt hadden al de schuine B21 motoren en de eerdere 240’s voor Amerika van modeljaar 1975 hadden een M40 of M41 versnellingsbak.

Complicatie is wel dat de uitsparing voor de schakelstangen niet bemeten is voor de latere M46 (oud type met bol deksel past wel). Je zult deze uitsparing voor een latere M46 (met plat deksel) dus iets op moeten ruimen, maar het materiaal is plaatselijk erg dun waardoor de kans groot is dat er een gat ontstaat wat je daarna weer moet dichten (lijmen of (laten) lassen).

B20-aan-M45-koppelingshuis-achterkant B20-aan-M45-koppelingshuis-voorkant

Dit specifieke koppelingshuis is te herkennen aan de vierkante uitsparing aan de onderkant en het feit dat de versnellingsbak met bouten van binnenuit vastgezet wordt. Daarnaast heeft het aan de kant van de bak een aantal uitsparingen.

2. Een B18/B20 en M45/M46/M47 koppelingshuis aan elkaar (laten) lassen
Hiervoor moet je een standaard B18 of B20 koppelingshuis en een M45/M46/M47 koppelingshuis nemen. Deze worden dan beide gehalveerd en dan wordt het motordeel van de B18/B20 en het versnellingsbakdeel van de M45/M46/M47 aan elkaar gelast.

Gelast-koppelingshuis-Huke-Basart
Orgineel versus aangepast koppelingshuis (Bron: Huke Basart)
gelaste-koppelingshuizen
Aangepaste koppelingshuizen (Bron: Huke Basart)

Prijstechnisch is dit een goede optie. Je moet echter ook wel zelf twee koppelingshuizen aanleveren. Voordeel is wel dat de uitsparing voor de schakelstangen meteen goed is ervan uitgaande dat je als voorste een echt M46 of M47 huis laat gebruiken. Check voor meer informatie de websites van Tinustechniek of Huke Basart.

Met of zonder mechanische kilometertelleraansluiting?

Na circa 1985 werd geen mechanische kilometeraandrijving meer gebruikt. Schaf je een M46 met overdrive aan, let er dan op dat er een kilometertellerkabel aansluiting op zit.

Deze zijn gelukkig makkelijker te vinden van de M47 met kilometerteller aansluiting. Mocht je toch een M46 zonder kilometertelleraansluiting hebben, kan kun je kiezen voor de elektrische kilometerteller aandrijving zoals ook handig is bij een M47.

Verhogen tunnel en aanpassen ophanging en aandrijfas

De tunnel hoeft in de breedte niet aangepast te worden. De aanpassing is nodig om ruimte maken voor de koker waar de pook aan vast zit. De aandrijfas is korter dan standaard onder een Amazon hoort en de bevestiging van de bak zit iets verder naar achteren.

Helaas heb ik geen foto’s specifiek van een recht geplaatste M46, maar het zal vergelijkbaar zijn met de tunnelaanpassingen of aanpassingen van de ophanging en aandrijfas voor een M47.