M41 met D-type overdrive2016-12-18T23:46:57+00:00

P1800De M41 met D-type overdrive werd als eerste in 1962 geleverd op de 122S en later als optie geleverd op de P1800 in 1963. De overdrive unit is een soort extra staartstuk en werd geproduceerd door Laycock de Normanville.

M41 versus M40
De M41 bak is iets anders dan de standaard vier versnellingen M40 bak. Zo heeft de M41 een langere hoofdas, zit de olievulpug iets hoger (omdat er meer olie in een M41 moet) en zit er een schakelaar in het deksel die contact maakt als de bak in z’n vier staat. Dit laatste voorkomt dat de overdrive (elektrisch) ingeschakeld kan worden in andere versnellingen dan z’n vier. Achteruit rijden met een inschakelde overdrive is desastreus voor de overdriveunit.

D-type-M41-overdrive

Technische specificaties

De D-type overdrive levert de meeste toeren reductie van de andere genoemde opties voor vijf versnellingen.
Het nadeel is echter dat hij ook het minst sterk is van de serie. Daarmee is hij meer geschikt voor gebruik in combinatie met een B18 dan B20 of zelfs B20E. Bij rustig en normaal gebruik (vooral gewoon koppelen om te schakelen) kan hij doorgaans het vermogen van een B20 ook prima aan.

Versnelling M41 met D-type overdrive
1 3,13:1
2 1,99:1
3 1,36:1
4 1,00:1
Overdrive 0,756:1
Achteruit 3,25:1

Montage op een Amazon

Doordat dit type bak al origineel geleverd is op de B18, past hij zondermeer aan het koppelingshuis voor de B18/B20. De aanpassingen die nodig zijn, zijn relatief eenvoudig.

Voor het inbouwen van een M41 met D-type overdrive heb je naast de bak met overdrive het volgende nodig:

(Ver)korte aandrijfas overdrive_korte_aandrijfas_1
Langere kilometerteller kabel overdrive_lange_km_kabel
(Originele) overdrive schakelaar originele_overdrive_schakelaar_1
(Origineel) indicatie lampje origineel_overdrive_lampje
Relais origineel_relais_overdrive