Een 123-ontsteking is een product van 123 Ignition en is een volledig elektronische ontsteking voor o.a. onze Volvo’s in een origineel uitziend huis. Ze hebben de volgende types beschikbaar:
- Voor oudere Katterug en Duett: 123\B16-R-V
- Voor Amazon, 140, P1800, etc: 123\B18-B20-R-V en 123\B18-B20-R-V-IE voor injectie motoren
- Voor o.a. de 200-serie: 123\B21-B23-R-V
De 123-ontsteking is met name een goed alternatief als de oude verdeler versleten is en alleen overstappen naar een contactpuntloze ontsteking met bijvoorbeeld Hot Spark geen optie is. Een 123-ontsteking is in mijn ogen vooral een betere optie dan bijvoorbeeld Hot Spark als de verdeler slijtage vertoont. Als de verdeler zelf nog in goede staat is, kun je met een Hot Spark kit ook goede resultaten behalen (tegen een lagere investering).
Voordelen
De voordelen van de 123-ontsteking zijn:
- geen contactpunten meer (dus bij getunde motoren geen zwevende punten)
- diverse ontstekingscurves, o.a. geoptimaliseerd voor LPG
- krachtigere en meer precieze vonk
- onderhoudsarm
Hieronder is een video te zien van hoe stabiel de vonk/timing van een 123 ontsteking is.
Montage
Het mechanische deel van het plaatsen van de 123-ontsteking is erg eenvoudig, want hij past 1 op 1 op de plek van de oude ontstekingsunit.
Elektrisch komt er nog wel wat bij kijken, maar dit is ook relatief eenvoudig op te lossen. Zie ook de handleidingvan 123-ignition.
De belangrijkste aandachtspunten zijn:
- De 123-ontsteking moet spanning krijgen tijdens het starten
- De weerstand van de bobine mag niet kleiner zijn dan 1 ohm
- Het aansluiten van een RVI toerenteller (blogpost)
Spanning tijdens starten
In geval van een Volvo Amazon valt de spanning tijdens het starten op bijna het hete circuit weg. Op dat moment krijgen alleen de bobine en startmotor stroom.
Je kunt op twee manieren de 123-ontsteking van spanning voorzien op dit moment:
1) Van de + van de bobine
Daarvoor moet echter de pantserkabel doorgeknipt worden, want de plusdraad loopt daar doorheen
2) Van het aanstuurdraad van de startmotor
Daarvoor is echter een diode setup nodig. De 123-ontsteking kan namelijk alleen tijdens het starten daar z’n spanning vandaan halen en normaalgesproken gewoon van het contact aan circuit. Dit mag er echter niet voor zorgen dat de startmotor via de 123 continu spanning krijgt.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit van een diode setup. Als je echter ook je bobine vervangt (zie hieronder), kun je wel gewoon bij de plus-draad.
Diode-setup
Een diode zorgt ervoor dat de stroom maar één kant op kan. De stroom loopt wel van wit naar rood en niet andersom. Om de 123-ontsteking op de juiste manier van spanning te voorzien kom je dan dus uit op het volgende schema. Wel nog een zekering toevoegen (bijvoorbeeld in de draad naar de 123 toe na het samenvoegen van de spanningsbronnen).
Weerstand bobine
De interne weerstand van de primaire spoel van de bobine mag niet kleiner zijn dan 1 ohm. Dan wordt de stroom die er gaat lopen te groot en brandt de 123-ontsteking door. Om een of andere reden is de 123 hiervoor niet beveiligd met een zekering.
Controleren oude bobine
De weerstand van de primaire spoel dient gemeten te worden tussen de (+) en (-) van de bobine. In geval van een bobine met pantserkabel is dit lastig, want de plus bevindt zich in die kabel.
Het beste is dus om een nieuwe bobine te plaatsen. Ik wilde echter wel de originele uitstraling behouden en de pantserkabel niet kapot knippen.
Nieuwe bobine met oude uitstraling
Hiervoor heb ik een oude bobine met pantserkabel als uitgangspunt genomen en de bobine eraf geslepen / gezaagd.
En heb ik de plusdraad onderin opgezocht.


Voordeel is wel wat je kun wel rechtstreeks de voeding van de 123-ontsteking van de plus voor de bobine kunt halen en geen diode-setup meer nodig hebt.