Centrale vergrendeling achterklep combi2016-12-18T23:46:57+00:00

Tip en verhaal afkomstig van Joost Buiting

Volvo-Amazon-Combi-van-Joost

Een bijzondere modificatie voor het makkelijker kunnen openen van de achterklep van een combi. Zodanig dat de originele manier van openen is blijven bestaan!

NB. Een aantal foto’s van de M47 inbouw tips kwamen ook al van Joost. Dat is dus een erg mooie combi geworden.

Basismateriaal en uitgangspunt

Als eerste heeft Joost een 2-kanaals centrale vergrendeling gekocht.
Op de afstandbediening zit één knop om de portieren te sluiten, één knop om de portieren te openen en nog een knop om de achterklep te openen. Hij vond wel dat het originele open en dicht maken moest blijven bestaan. Dit is gelukt en hij kan nu de achterklep met de afstandbediening openen en ook gewoon met de sleutel en de T-kruk.

Aanpassen vergrendelingen

Als eerste heeft hij een kabel van een fiets of bromfiets aan de sluitpallen van de achterklep gemaakt door een gaatje in het kunststof te boren de kabel erin vast te klemmen. Het geheel is afgekit om te borgen, ook al bleef de kabel zonder kit ook goed zitten.
vergrendeling achterklep 006

Aangepaste vergrendeling achterklep

Als je nu aan de kabel trekt dan trek je de borging los die de achterklep dicht houd.
De stalen U-beugel is gemaakt om de boel te bevestigen aan de originele bevestiging en om de buitenkabel te kunnen verstellen.
Hieronder een tweetal foto’s van een ontgrendeling zoals deze in de klep gemonteerd zit.

achterklep combi 007 achterklep combi 008

Activeren van de ontgrendeling

In eerste instantie heeft hij geprobeerd om het met een standaard centrale vergrendeling stelmotor te maken, maar al snel bleek dat deze veel te “slap” zijn om de twee borgingen los te trekken. Zelfs 1 borging ging maar net.

vergrendeling achterklep 001

Deurraam motor met aanpassingen

Als oplossing heeft hij een elektromotor gepakt van een deurruit uit een auto, dit zijn mooie kleine/dunne motors met een kleine inbouwmaat. Ook heeft hij gekeken naar een motor van een achterruitenwisser maar hierop zit altijd een lange pin die door de achterklep loopt, deze zijn dus veel te groot om in een achterklep van een combi te bouwen.

Afslagmechanisme zelf maken
Het nadeel van een ruit motor is dat deze geen afslag hebben. Dit heeft Joost dus zelf gemaakt.

achterklep combi 001 achterklep combi 004

Dit heeft hij gedaan met een schakelaar die bediend word door een nok. Het dikke gedeelte is dus de nok. Hieronder zie je het complete systeem met de nok, de schakelaar die de motor stopt en de arm die aan de kabels trekt.
007_motor_erin1
Als de motor nu één keer rond draait trekt hij één keer aan beide kabels dit is ongeveer 15mm. Elektrisch was het niet zo moeilijk want als je de centrale vergrendeling activeert blijft hij lang genoeg in om de nok van de schakelaar vrij te krijgen, een relais neemt het over en als de schakelaar weer bediend wordt valt het relais af en stopt de motor weer (aldus Joost).

Het eindresultaat

008_ingebouwd

Het geheel ingebouwd: het past mooi in de klep en je ziet er helemaal niets van.