Het is zowel technisch als wat betreft regelgeving mogelijk om zelf een Amazon cabrio te bouwen en op Nederlands kenteken te krijgen. Makkelijk is dat echter niet. De grootste uitdagingen zijn:
- Verkrijgen Nederlands kenteken
- Verstevigen chassis constructie
- Mooie vorm dak en zij-achterramen
Volvo Amazon cabriolets in Nederland
Voor zover ik weet, zijn er 6 Amazon cabrio’s met Nederlands kenteken. Vier via import en twee gebouwd op een chassis van een Duett (waarvan een eigenlijk nog een halve Duett is). Er wordt er nog een omgebouwd voor Nederlands kenteken.
Naast deze uit/in Nederland heb ik nog een pagina met vele Amazon cabriolet foto’s.
Verkrijgen Nederlands kenteken
Een Amazon cabriolet is al bijzonder, en eentje op Nederlands kenteken al helemaal. Er zijn globaal drie mogelijkheden om een Nederlands kenteken te verkrijgen:
- Ombouw Amazon en dan cabrio kenteken via RDW
- Amazon koets op een separaat chassis
- Invoeren van een Amazon cabrio uit EFTA-land
NB. Aan de beschrijvingen op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Het is een beschrijving van mijn kennis en ervaringen en kunnen bovendien verouderd zijn.
Ombouw Amazon en dan cabrio kenteken via RDW
De regels van de RDW maken het voor een Amazon behoorlijk lastig om hem als cabriolet op kenteken te krijgen. De RDW schrijft hierover het volgende:
Het voertuig dient ter keuring te worden aangeboden bij een keuringsstation van de RDW. Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar een cabriolet is de eis van (type)goedkeuring van toepassing. De aanvrager moet een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van TCL overleggen.
Voor de Amazon is er echter geen conformiteitsverklaring van Volvo. Een beproevingsrapport van het Test Centrum Lelystad is een hele zware opgave (ook financieel). Er is echter geen afzonderlijke goedkeuring nodig als:
- het chassis voor 01-01-1976 in gebruik is genomen en bij de vooras is voorzien van torsievering.
- het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
- het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de bodemplaat.
Voor een Amazon houdt dat dus in dat je of het chassis met meer dan 27cm moet inkorten of moet versterken met een koker van 30x30x3mm. Dat laatste is dan het meest realistisch.
De constructie wordt visueel beoordeeld op deugdelijkheid. Op de aanvraagkaart wordt vermeld hoe de constructie is uitgevoerd.
Het kan dus wel, maar is een hele opgave.
Amazon koets op een separaat chassis
Op basis van de zin: “Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar een cabriolet is de eis van (type)goedkeuring van toepassing.” uit de regelgeving van de RDW geldt dus ook het omgekeerde:
Bij de ombouw van een gesloten voertuig met een separate carrosertie is de eis niet van toepassing.
Een Volvo P210 (Duett) heeft een separaat chassis. Dat wil zeggen dat de auto dus niet afhankelijk is van z’n dak voor de stijfheid. Op het moment dat je daar dus een Amazon koets opzet, heb je een Amazon cabrio die aan de eisen van de RDW voldoet en dus een Nederlands kenteken zou moeten krijgen.
Invoeren uit EFTA-land
Op het moment dat de auto als cabriolet geregistreerd is in een EFTA-land is, wat gelijkgesteld wordt aan de EG, moet de RDW deze auto in principe (mits legaal, deugdelijk, etcetera) toelaten tot Nederland en een Nederlands kenteken afgeven.
Voor het in bijvoorbeeld Zweden kopen van een auto is het dan erg belangrijk dat er “Öppet”, “Cab” of “Cabbe” op het kenteken staat. Je kunt een Zweeds kenteken natrekken bij Transportstyrelsen (zeg maar de Zweedse RDW).
Onderaan bij Tekniska data moet dan bij Kaross iets van Öppet (02) staan.
Verstevigen chassis constructie
Bij de noodzaak tot het verstevigen van het chassis wordt uitgegaan van het feit dat de auto nog geen Nederlands kenteken heeft en dat voldaan moet worden aan de eisen van de RDW op een nette manier.
Een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur is er niet (nagevraagd bij Volvo Nederland).
Voor een Amazon houdt dat dus in dat je of het chassis met meer dan 27cm moet inkorten of moet versterken met een koker van 30x30x3mm. Dat laatste is dan het meest realistisch. Mijn eerste inmiddels verkochte Amazon cabrio had dat ook.
Verdere verstevigingen die daarin zaten waren:
- Een balk achter de achterbank in de kofferbak
- Een schuine balk vanaf die bodembalk naar de balk in de kofferbak ter hoogte van de zijpanelen achter
Daarnaast zou ik zelf de volgende verstevigingen ook aanbrengen. Dat heeft de donkergroene Amazon cabrio van m’n vader namelijk:
- Een balk onder het dashboard
- Een staande balk daar waar de deurscharnieren ook in zitten
Bij mijn huidige Amazon cabrio is het erg mooi opgelost. Hier hebben ze de tunnel versterkt.
Daarnaast is de buitendorpel een zwaar L-profiel in plaats van een normale buitendorpel.