Een goed uitgelijnde auto heeft een betere wegligging en geen onnodige bandenslijtage. Na alle werkzaamheden aan de stuurinrichting en voorwielophanging zou een auto opnieuw uitgelijnd moeten worden. Sowieso na het vervangen van spoorstangkogels of delen van de voortrein, maar eigenlijk ook na het vervangen van ophanging rubbers van de draagarmen.
Voorbereiden
Aan het uitlijnen kun je zelf al veel voorbereiden. Zorg ervoor dat de relevante bouten goed gangbaar zijn. Daarmee voorkom je dat een monteur het teveel werk vindt als een bout te vast zit en het daardoor maar zo laat. Maak dus de volgende bouten gangbaar:
- Spoorstangkogels links en rechts
- Bouten bovenste draagarmen (waarmee de dwarsstang aan de voortrein zit)
- Bouten waarmee de vooras aan het chassis zit
Die bouten zijn geborgd met borgplaatjes. Het verdient de aanbeveling om daar even nieuwe op te zetten, zeker als ze al wat ouder zijn. Daarmee voorkom je dat de lipjes afbreken als je ze er weer tegenaan tikt.
Uitlijningsgegevens
Bron: Ben Flierman (Tinustuning)
Volvo ging uit van instellingen waarbij je een auto had met onderstuur (auto breekt eerder uit bij de voorwielen). Met de instellingen van Ben krijg je een auto met overstuur (auto breekt eerder uit bij de achterwielen).
Decimale graden versus graden minuten
Op zijn website geeft Ben de waarden op in decimale graden en dan zijn de doelwaarden als volgt:
Camber / wielvlucht = – 0,5°
Caster / askanteling = + 0,5°
Sporing = 0,0 tot + 0,25°
Veel uitlijnstations werken echter met graden minuten. Ze rekenen dan de bovenstaande waarden om (een minuut is 60 graden), dus dan zul je die op het uitlijningsrapport niet direct teruginden. Omgerekend naar graden minuten zijn de doelwaarden als volgt:
Camber / wielvlucht = – 0°30?
Caster / askanteling = + 0°30?
Sporing = 0°0? tot + 0°15?
Resultaten interpreteren
Dan geef je die waarden op aan het uitlijn bedrijf en na het afrekenen van meestal iets van 60 euro krijg je een uitdraai terug. Maar ja, hoe interpreteer je die? Met name door het verschil in decimale graden of graden minuten is dat nog wel eens lastig.
Een voorbeeld aan de hand van mijn auto:
Het bleek dat voor het uitlijnen de wielvlucht aan de ene kant positief was (wiel staat boven naar buiten) terwijl hij aan de andere kant negatief was. Verder waren de waardes heel redelijk (dus ik had de nieuwe spoorstangkogels er behoorlijk goed ingezet).
Wielvlucht = perfect
De afstelling van de wielvlucht is dus perfect! Actuele waarde -0°36? terwijl het doel -0°30? was en dat aan beide kanten exact gelijk.
Askanteling = aan de hoge kant, wel goed gelijk
De askanteling is 2°20? / 2°15? in plaats van 0°30? dat is dus nog wel aardig wat hoger. Om in te kunnen schatten wat de invloed is, heb ik Ben even gemaild met de vraag wat hij ervan dacht. Ben antwoordde:
Een askanteling/caster van 2°22? / 2°15? is wel erg veel, hoewel ook weer niet exorbitant. Hoe groter die waarde, hoe beter de rechtuit stabiliteit. Nadeel is dat het sturen (vooral bij stilstand) zwaar gaat.
De askanteling moet je aanpassen door de stand van de voorbrug t.o.v. de twee langsbalken van het chassis aan te passen met meer/minder vulplaatjes.
Maar goed, die askanteling van ruim 2° is dus niet goed of fout, maar meer een keuze die je maakt (rechtuit stabiel versus licht sturen). Aan de andere kant: Zet er hogere achterveren onder, of rij je benzine + gastank leeg, dan staat de auto ook al weer 2 graden voorover en is de askanteling al weer naar wens.