Een rembekrachtiger is erg comfortabel. Moderne auto’s zul je niet meer tegenkomen zonder. In onze Amazon’s zijn ze nogal eens weggelaten omdat ze slijten en vervanging prijzig is.
Er zijn globaal drie rembekrachtigers terug te vinden in de Amazon en vroeg type P1800 (de P1800 en de 1800S). De 1800E en 1800ES hebben een geintegreerde rembekrachtiger met de hoofdremcilinder.
Girling
Dit is de bekrachtiger die origineel op de Amazon is geleverd. Revisie is bij dit type meestal niet succesvol en daarom in mijn ogen niet zinvol. Koop je een tweedehandse, controleer dan vooral of hij niet klotst. Dan zit er remvloeistof in de balg en is hij sowieso stuk. Een kapotte rembekrachtiger is overigens niet zonder gevaar. Door het vacuum kan via de bekrachtiger het remsysteem leeggezogen worden de motor in met alle gevolgen van dien.
Patons (ofwel PBR)
De PBR (voluit Patons Brake Repacements) rembekrachtiger van Australische makelij werd fabriek af al in de P1800 toegepast. Je ziet dit type een stuk minder. Het is model VH44 of VH40 (met grotere diameter).
Lockheed
In mijn ogen is dit de perfecte vervangings rembekrachtiger voor de Amazon. Een goede bekrachtiging en zeer robuust. Revisiesetjes zijn te krijgen en werken goed. Nadeel is wel dat ze niet goedkoop zijn. Er is echter ook een goedkopere variant van Powertune op de markt die er hetzelfde uitziet.