De Volvo 200-serie en 700-serie was tot ergens in 1985 voorzien van een mechanische telleraandrijving. In die tijd waren de automaatbakken voornamelijk drietraps (de BW55). Deze hebben een eindoverbrenging van 1:1.
Een viertraps automaat (AW70 / AW71) of mooier nog met lockup (AW70L / AW71L) rijdt veel prettiger.
Verschillende viertraps automaten
De AW71 is de versterkte uitvoering van de AW70 en werd vooral gebruikt bij Volvo’s met hogere vermogens. Na 1989 werd de lockup uitvoering geïntroduceerd. Deze zorgt op kruissnelheid voor een starre verbinding tussen de motor en de bak en zorgt daardoor voor een nog iets later toerental en minder branstofverbruik.
De AW72 is aangepast voor de 6-cilinder motoren en heeft een andere koppel-curve.
Versnelling | AW70 / AW71 | AW70L / AW71L |
---|---|---|
1 | 2,45:1 | 2,45:1 |
2 | 1,45:1 | 1,45:1 |
3 | 1,00:1 | 1,00:1 |
Overdrive | 0,69:1 | 0,69:1 |
Lockup | n.v.t. | – 350 tot 500 rpm |
Achteruit | 2,22:1 | 2,22:1 |
De modelnummers die te vinden zijn op het typeplaatje voor de verschillende automaatbakken zijn:
- AW70 = 03-70
- AW71 = 03-71
- AW70L = 03-70L
- AW71L = 03-71L
Overzetten mechanische telleraandrijving
Maar een klein aantal 4-traps automaatbakken heeft een mechanische telleraandrijving. De bakken met lockup zijn pas geïntroduceerd toen de elektronische teller al in gebruik was, dus zie zijn er überhaupt niet met mechanische kilometerteller.
Mede met dank aan het Volvolvo.nl forum is er een mooie oplossing. In sommige gevallen is het staartstuk van een (BW55) met mechanische telleraandrijving over te zetten op een viertraps automaat. Dit kan voor de bakken met een lagerbus.
Lagerbus versus lager
Het staartstuk met een lager heeft een stofkap aan de flens. Dat type staartstuk is dus niet uitwisselbaar met de bakken met mechanische telleraandrijving.
Het staartstuk van een BW55 kan dus worden overgezet worden op de volgende AW-bakken met lockup:
- Volvo 240 1992
- Volvo 740 1990 – 1992
- Volvo 940 1991 – 1992
Ofwel: redblock, 8V, benzine, pook PRND12
In de iets oudere modellen zit een automaat zonder lockup en dat past natuurlijk ook.
Stap voor stap overzetten staartstuk
Verwijder beide flensen. Het is aan te raden om ook meteen de lagerbus (onderdeelnummer 235878) en de achterste keerring (onderdeelnummer 235728) te vervangen.
Na het verwijderen van de staartstukken zie je bij de AW71L een opvulbus.
Bij de BW55 een wormwiel met daarachter een kleine opvulring.
Dit wormwiel met achterliggende vulring past één op één op de as van de AW71L.
En na het monteren van het staartstuk heb je dan een AW71L met mechanische telleraandrijving.
Op het staartstuk van AW71L zit een nokje waar een stangetje op aangesloten zit waardoor de pook meebeweegt met trillingen van de bak. Met de klem van de olieleidingen van de BW55 heb ik daarom een alternatief steuntje gemaakt.
En uiteindelijk heb je een AW71L met mechanische telleraandrijving!
Wat heb je verder nodig?
Om hem nu in plaats van de BW55 in een Volvo 240 te kunnen zetten is het volgende nog nodig:
- Langere kilometertellerkabel (van een M46, onderdeelnummer 1215546)
- Langere olieleidingen (van AW71)
- Langere kickdownkabel (van AW71)
- Pook met knopje aan de zijkant voor uitschakelen overdrive
- Kabelboom voor schakeling overdrive
- Verkorte aandrijfas