Een KLOINK geluid tijdens het optrekken of bij gas loslaten komt meestal door een of meerdere versleten kruiskoppelingen.
Door de versterkende werking van de holle aandrijfassen hoor je het geluid stevig, maar zie je nog nauwelijks speling.

Met wat beleid en een stevige bankschroef is het wisselen van kruiskoppelingen goed zelf te doen.
Demontage van de aandrijfas
NB. De as wordt in het midden in elkaar geschoven, let goed op de oriëntatie! Als hij anders in elkaar geschoven wordt bij montage kan er een trilling optreden. Het is dus raadzaam dit even te markeren.
Haal de aandrijfas er onder vandaan (boutjes met kop ringsleutel 11 en moeren 1/2 duims steeksleutel).
Demontage oude kruisstuk
Haal rondom de veertjes eruit. Dit gaat (afhankelijk van het type veertjes) het makkelijkste met een haakse seegerringtang.

Zet vervolgens aan de achterkant een grote dop of bus op de vork van de aandrijfas zodat het busje weg kan. Druk dan met iets kleiners (bijvoorbeeld een wielmoer) vanaf de andere kant het dopje eruit.
Let op: Zorg ervoor dat het dopje waar je op drukt er niet doorheen schiet!!
Het oude dopje zal dan net ver genoeg in de dop steken om hem vervolgens tussen de bankschroef te kunnen zetten en hem eruit te wrikken (zie foto iets lager).

Draai vervolgens de aandrijfas om en pers het dopje er met de kern van het kruisstukje uit. Uiteraard (het tweede stuk) weer met een dop erachter om ervoor te zorgen dat het dopje weg kan. Daarna valt de kern van het kruisstuk er zo uit en is de eerste helft los.

Hier zie je het dopje naar een kant eruit geperst en ingeklemd in de bankschroef zitten. Het bovenste dopje steekt nog net in de vork (dit is nodig om hem zo nog terug naar buiten te kunnen persen). Zodra dat gedaan is, valt de hele kern van het kruisstuk eruit en kan het opbouwen beginnen.

Gedemonteerd kruisstuk middelste deel aandrijfas.

Montage nieuw kruisstuk
Haal voorzichtig de dopjes van de nieuwe kruiskoppeling af. Je ziet alle naaldlagertjes netjes rechtop staan. Het is van belang dat die NIET omvallen tijdens het in elkaar zetten.

Stop ze daarom helemaal vol vet. Het overtollige vet wordt er later wel weer uit geperst.

Doe eerst de kern van het kruisstukje in de vork. Let hierbij op het vetnippel. Sommige aandrijfassen hebben een expliciete uitsparing hiervoor. Zorg dat die overeenkomen. Duw daarna de beide dopjes er goed haaks in. Stop in een van beide de kern van het kruisstuk en zorg dat deze daar blijft. Nu pers je namelijk al wat vet weg. Als de kern van het kruisstuk er dan weer uit schuift, loop je alsnog het risico dat er naalden van het lager omvallen.

Pers vervolgens de beide dopjes er weer netjes in. Gebruik weer iets kleins om ervoor te zorgen dat je hem er diep genoeg in kunt persen.
Het dopje moet precies zo diep dat het veertje er weer voor kan.

Zodra hij precies diep genoeg zit, kun je een nieuw bijgeleverd veertje erin klemmen om hem te borgen.

Herhaal dit voor de andere helft van de kruisstukken. Het vet wat in de dopjes dat voor het op z’n plek houden van de naalden zal eruit geperst worden. Schroef het aansluitnippel voor de vetspuit er daarom pas op het laatst in.

Zodra ook die erin zit, is de kruiskoppeling gereed. Dan is het of nog twee te gaan of weer onder de auto 🙂
