Installatie 123 ontsteking

Je bent nu in:

Een 123-ontsteking is een product van 123 Ignition en is een volledig elektronische ontsteking voor o.a. onze Volvo’s in een origineel uitziend huis. Ze hebben ondermeer de volgende types beschikbaar:

Een volledig overzicht vind je op de 123 Producten pagina onder ‘Volvo’.

123 ontsteking

De 123-ontsteking is met name een goed alternatief als de oude verdeler versleten is en alleen overstappen naar een contactpuntloze ontsteking met bijvoorbeeld Hot Spark geen optie is. Een 123-ontsteking is in mijn ogen vooral een betere optie dan bijvoorbeeld Hot Spark als de verdeler slijtage vertoont. Als de verdeler zelf nog in goede staat is, kun je met een Hot Spark kit ook goede resultaten behalen (tegen een lagere investering).

Voordelen

De voordelen van de 123-ontsteking zijn:

  • geen contactpunten meer (dus bij getunde motoren geen zwevende punten)
  • diverse ontstekingscurves, o.a. geoptimaliseerd voor LPG
  • krachtigere en meer precieze vonk
  • onderhoudsarm

Hieronder is een video te zien van hoe stabiel de vonk/timing van een 123 ontsteking is.

Montage

Het mechanische deel van het plaatsen van de 123-ontsteking is erg eenvoudig, want hij past 1 op 1 op de plek van de oude ontstekingsunit.
Elektrisch komt er nog wel wat bij kijken, maar dit is ook relatief eenvoudig op te lossen. Zie ook de support pagina van 123-ignition.
De belangrijkste aandachtspunten zijn:

Spanning tijdens starten

In geval van een Volvo Amazon valt de spanning tijdens het starten op bijna het hele circuit weg. Op dat moment krijgen alleen de bobine en startmotor stroom.
Je kunt op twee manieren de 123-ontsteking van spanning voorzien op dit moment:

1) Van de + van de bobine
Daarvoor moet echter de pantserkabel doorgeknipt worden, want de plusdraad loopt daar doorheen

2) Van het aanstuurdraad van de startmotor
Daarvoor is echter een diode setup nodig. De 123-ontsteking kan namelijk alleen tijdens het starten daar z’n spanning vandaan halen en normaalgesproken gewoon van het contact aan circuit. Dit mag er echter niet voor zorgen dat de startmotor via de 123 continu spanning krijgt.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit van een diode setup. Als je echter ook je bobine vervangt (zie hieronder), kun je wel gewoon bij de plus-draad.

Diode setup

Een diode zorgt ervoor dat de stroom maar één kant op kan. De stroom loopt wel van wit naar rood en niet andersom. Om de 123-ontsteking op de juiste manier van spanning te voorzien kom je dan dus uit op het volgende schema. Wel nog een zekering toevoegen (bijvoorbeeld in de draad naar de 123 toe na het samenvoegen van de spanningsbronnen).

diodes
Schema diode setup voor 123 ontsteking

Weerstand bobine

De interne weerstand van de primaire spoel van de bobine mag niet kleiner zijn dan 1 ohm. Dan wordt de stroom die er gaat lopen te groot en brandt de 123-ontsteking door. Om een of andere reden is de 123 hiervoor niet beveiligd met een zekering.

Controleren oude bobine
De weerstand van de primaire spoel dient gemeten te worden tussen de (+) en (-) van de bobine. In geval van een bobine met pantserkabel is dit lastig, want de plus bevindt zich in die kabel.

Het beste is dus om een nieuwe bobine te plaatsen. Ik wilde echter wel de originele uitstraling behouden en de pantserkabel niet kapot knippen.

Nieuwe bobine met oude uitstraling

Hiervoor heb ik een oude kapotte bobine met pantserkabel als uitgangspunt genomen en de bobine eraf geslepen / gezaagd.

originele bobine eraf gezaagd

En heb ik de plusdraad onderin opgezocht en verlengd.

originele bobine plusdraad opgezocht

Bij het opzoeken van de plus-draad is het wel van belang dat de isolatie goed onderin blijft zitten. Het is namelijk een koperen kern met een relatief los zittende isolatiemantel. Daarom heb ik na het solderen een krimpkous over het geheel gedaan om het goed te fixeren. Dit voorkomt dat de plus-draad onderin kortsluiting kan maken.

onderin bobine plusdraad geisoleerd

Daarna heb ik de nieuwe bobine in het oude bakje geplaatst en de bobine ingewikkeld met zwart tape (leek me mooier dan een glimmende chrome bobine). Het is natuurlijk niet helemaal origineel, maar het ziet er redelijk origineel uit. Het effect van de pantserkabel qua diefstalpreventie wordt nu wel helemaal teniet gedaan.

Nieuwe bobine voor 123 ontsteking in oude stijl

Voordeel is wel wat je kun wel rechtstreeks de voeding van de 123-ontsteking van de plus voor de bobine kunt halen en geen diode-setup meer nodig hebt.

Was this article helpful?
Dislike 0
Views: 1004
OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate