Auto invoeren uit Zweden

Je bent nu in:

Een auto uit Zweden invoeren is relatief makkelijk. Je kunt er gewoon naar toe rijden en omdat het een EFTA-land (= EG) is, moet de RDW een in Zweden regeristreerde auto in principe toelaten tot Nederland en een Nederlands kenteken afgeven. Uitzonderingen en exotische (of onveilige) gevallen daargelaten natuurlijk.

Volvo Amazon cabrio geimporteerd en teruggereden uit Zweden

Zweeds kenteken natrekken

Je kunt voor wat basis informatie over een auto een Zweeds kenteken natrekken bij Transportstyrelsen (zeg maar de Zweedse RDW). Soms staat zelfs de kilometerstand bij de meest recente APK vermeld.

Het naar Nederland halen kan natuurlijk door een transporteur of op een autotrailer, maar terug rijden is natuurlijk wel zo leuk.

De auto zelf terugrijden

Er is een aantal mogelijkheden om een auto zelf terug te rijden (al dan niet met tijdelijk kenteken):

VDC Nederland

Via het Voertuig Documentatie Centrum kun je een tijdelijk kenteken aanvragen wat ingaat op het moment dat zij hem aanmaken. Je kunt daar geen kentekens die starten in de toekomst en dan 5 dagen of 21 dagen geldig zijn.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Meer informatie is te vinden op http://www.vdcnederland.nl/

Of een 5-daags kenteken nu wel of niet mag is volgens mij een beetje tegenstrijdig en er is volgens mij nogal wat onduidelijkheid over. Officieel mag de gele Duitse niet en de rode wel (zie ook kurzzeitkennzeichen).
De platen met een geel vlakje zijn bedoeld voor in Duitsland, zie TUV website, kurzzeitkennzeichen.
Door EU wetgeving zou je er dan weer in de hele EU mee mogen rijden.
Echter je mag in Nederland als Nederlander niet met een buitenlands kenteken rijden i.v.m. BPM en wegenbelasting ontduiking (zie ook op Zweeds kenteken).
Rood, geel, zal allemaal dus niet heel veel uitmaken in de praktijk. Het is net de vraag of je in Nederland wordt aangehouden en hoe streng ze zijn. Ik heb wel eens gelezen over bekeuringen van 400 euro en niet verder mogen rijden.
Maar dan mag een Zeeds kenteken van de oude eigenaar net zo niet als een Zweeds export kenteken en net zo niet als de tijdelijke Duitse.

Vägverket

Zelf heb ik een auto rijdend uit Zweden opgehaald met een Zweeds export kenteken. Als je dat de eerste keer doet is het best een gedoe. Je wordt van kastje naar de muur gestuurd door allerlei partijen. Dit is hoe het mij gelukt is:

  • Gebruik het export aanvraag formulier
    Dit export aanvraag formulier is te vinden op de website van Vägverket. Hierop staan tevens de eisen waaraan je moet voldoen.
  • Zorg voor een WA verzekering
    Dit is nog even lastig. Een Nederlandse maatschappij wil de auto waarschijnlijk niet op chassisnummer verzekeren. Bovendien willen niet alle Zweedse verzekeraars (Trygg Hansa bijvoorbeeld niet) het export kenteken verzekeren. Inmiddels IF ook niet meer (kostte daar 600 SEK). Inmiddels heb ik van horen zeggen dat je bij Folksam terecht kunt.
  • Minimaal 1 maand APK
    Regel een APK die nog minimaal tijdens de periode van het tijdelijke kenteken geldig is. Let hierop bij de aanschaf en zorg dat dit het geval is, anders kun je geen export kenteken aanvragen.
  • Laat de oude eigenaar alles opsturen
    De oude eigenaar moet dan het ingevulde bovengenoemde formulier samen met het verzekeringsbewijs, de papieren en kentekenplaten opsturen naar Vägverket. Zij hebben een verwerkingstijd van ongeveer 3-5 werkdagen en sturen de (rode) tijdelijke platen dan naar de oude eigenaar (of een ander adres in Zweden).

Het proces gaat wel uit van goede communicatie en vertrouwen met de oude eigenaar.

Meer informatie is te vinden op Transportstyrelsen – Temporary registration when exporting used vehicles (Engelstalig).

Zweden export papieren

Op Zweedse kenteken van oude eigenaar

Een derde optie is om de auto gewoon op het Zweedse kenteken van de oude eigenaar terug te rijden. Dit gaat uit van nog betere samenwerking met en vertrouwen in de oude eigenaar. Je rijdt dan namelijk op naam en verzekering van die eigenaar. Zorg er dan dus voor dat de auto verzekerd! is, niet is geschorst en APK heeft.

Zweedse   nummerplaat

Transportstyrelsen

Meer informatie (in het Engels) over deze optie is te vinden op de website van de Zweedse transport organisatie (Transportstyrelsen) onder het kopje “Export” en vanuit daar naar “Exporting vehicles“.

Belastingdienst

Daarnaast is het verstandig om een vrijstelling BPM en motorrijtuigenbelasting aan te vragen voor Nederland. Officieel mag je als Nederlander niet zomaar met een auto op buitenlands in Nederland rijden.
De ontheffing is 14 dagen geldig en aan te vragen bij de Belastingdienst BPM melding.
Officieel is dit een melding voor gehuurde, geleende of geleasde auto’s. Ik weet niet of het ook werkt/mag als je de auto gekocht hebt.

Was this article helpful?
Dislike 0
Views: 5083
OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate