Voltvo een 100% elektrische Volvo Amazon combi

6 jaar bouwen

3171 km gereden

GAME OVER ?

Ondersteun wederopbouw

Het verhaal – leef je droom

In 2015 hadden mijn vrouw en ik het over toekomstdromen en besloten ‘later is nu’. Ik wilde altijd al een oude Volvo ombouwen naar volledig elektrisch. Zij wilde reizen. We gingen naar IJsland met onze jonge kinderen en ik begon mijn project.

Het kostte me zes jaar om de auto te restaureren en om te bouwen naar volledig elektrisch met functies zoals in een moderne productie elektrische auto. In juni 2021 gingen we weer op reis. “EVeryday nature”, met de elektrische Volvo Amazon combi als gezin twee maanden naar Zweden. Helaas spatte op 30 juni de droom uiteen toen de auto spontaan in brand vloog toen hij geparkeerd stond.

EV specificaties en componenten

Electric Volvo features overview
6,6 kW AC charging
CHAdeMO DC fastcharge
Tesla Model S battery modules
Siemens AC motor
Airconditioning for active battery cooling

Motor en controller

100 kW vloeistofgekoelde Siemens AC-motor met 300 Nm koppel gekoppeld aan een gereviseerde M400-versnellingsbak van een Volvo 164 met behoud van de lange versnellingspook. Gebruik van een DMOC 645 vloeistofgekoelde omvormer.

Siemens torque curve transp
Siemens motor M400

Batterijen

De accu’s van een Tesla Model S staan bekend om hun hoge energiedichtheid en hebben door hun vloeistofkoeling uitstekende potentie voor een lange levensduur.

Tesla module 444 cellen type 18650

Thermisch management

Het is essentieel om batterijen tijdens het gebruik binnen hun ideale temperatuurbereik te houden om hun levensduur te optimaliseren. Lithiumbatterijen mogen niet te warm of te koud zijn. Meer informatie in mijn EVcreate blogpost: Ideale batterij temperatuur?

De motor, omvormer en DC/DC-omvormer hebben vloeistofkoeling nodig. Ze verschillen echter allemaal in ideale en belangrijker acceptabele temperatuur. Uiteindelijk heb ik besloten om drie aparte koelsystemen te implementeren.

Je wilt bijvoorbeeld batterijen of elektronica niet oververhitten met restwarmte van de motor. Er was niet genoeg ruimte om een 4-wegklep te implementeren om motor restwarmte te gebruiken om de batterijen op te warmen zoals Tesla dat doet. Meer details over wat Tesla doet, vind je in de EVcreate blogpost: Tesla koelsysteem onderdelen gebruiken. De afmetingen van de radiatoren zijn ontworpen op basis van warmte die moet worden afgevoerd rekening houdend met beschikbare ruimte.

Opladen

AC laden

Twee Thunderstruck TSM2500-laders van elk 3,3 kW, links en rechts verborgen in de kofferbak.

Onboard charger
AC granny charger Charge Amps

CHAdeMO snelladen

Gebruikmakend van de EVcreate CHAdeMO-controller. Tot 100A, maar ik deed maximaal 80A. Toegestane DC-laadstroom dynamisch geregeld door het BMS, afhankelijk van factoren zoals batterijtemperatuur en state of charge.

Tijdens het laadproces worden alle details op het scherm gevisualiseerd.

CHadeMO DC fast charging

Displays

De elektrische Volvo Amazon combi heeft twee kleine schermen geïntegreerd in de snelheidsmeter en een groter scherm in het dashboard.

Kleine schermpjes in de snelheidsmeter

In de originele snelheidsmeter zijn twee kleine schermpjes geïntegreerd waar de tank en temp. meter zaten. De startprocedure is hetzelfde gebleven, als je het contact aanzet gaan de waarschuwingslampjes branden en na het starten gaan deze uit (als er geen waarschuwing was). Verder zou het iso-pictogram voor ‘Gereed om te rijden’ op het scherm verschijnen.

De inhoud van deze schermen was verschillend voor de rij- en laadmodus.

Centraal display

In het midden van het dashboard waar vroeger de kachelbediening zat (deze iets naar rechts verplaatst) was een 5 inch scherm geïntegreerd. De vorige en volgende pagina werden bestuurd door een knop in Amazon stijl. Voor AC- en DC-laden zijn twee pagina’s geïmplementeerd met processpecifieke gegevens.

EV Randapparatuur

De zelf ontwikkelde EV-peripherals controller stuurt alle secundaire functies aan. Van afstandsbediening tot koelpompen en ventilatoren tot de kleine displays en de interieurverwarming en -koeling. Het maakt gebruik van verwarmings- en koelingsverzoeken afkomstig van het BMS, evenals verschillende ingangen zoals knoppen, schakelaars, snelheid en temperaturen en parameters van de CAN-BUS.

EV Peripherals PCB

Klassiek uiterlijk met moderne technologie

Stainless steel battery
Heavy duty batterijen bakken

RVS batterijen bakken met ‘vent valves’.

CHAdeMO fast charge at Fastned
DC snelladen

Zelf ontwikkelde CHAdeMO controller.

Displays integrated
Geïntegreerde schermen

Kleine schermpjes waar de temp. en tank meter zaten.

Custom bezels
Knoppen in Amazon stijl

Knoppen voor ‘range mode’, scherm en achterruit verwarming met maatwerk randje.

Controlling via iPhone 1
Smartphone App

Monitoring op afstand en inschakelen van de standkachel.

Electric airconditioning
Airconditioning

Voor actieve koeling van het interieur en/of de batterijen.

iBooster installed IMG 5934
Rembekrachtiging

Stille elektrische rembekrachtiger van een Tesla.

Electric power steering
Stuurbekrachtiging

Snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging.

Custom heater and aircon
Stationaire airco & verwarming

Op afstand bedienbare standkachel en airconditioning om de auto voor te verwarmen of te koelen.

Central locking and alarm
Centrale vergrendeling & alarm

Alarm en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Thermal management display
Thermisch management

Realtime informatie van het temperatuur management van de batterijen.

Heated seats
Verwarmde stoelen

Verwarmde voorstoelen en achterbank.

AC charging integrated
AC laadpoort geïntegreerd

AC laadpoort verborgen achter originele tankdop met magneet voor ophangen tijdens het laden

EV Peripherals controller
EV Randapparatuur controller

Op maat gemaakte elektronica om alle secundaire componenten aan te sturen.

Custom 222E badge
Aangepaste emblemen

Amazon combi sport E-badges.

Custom wiring
Nieuwe bedrading met CAN

Honderden nieuwe draden en drievoudige CAN-BUS.

Rear retractable seat belts
Veiligheidsgordels achter

Geïntegreerde duo-sensitive gordel met ELR.

Handmate custom swirl pots
Handgemaakte swirl pots

Aluminium ‘swirl pots’ om automatisch te ontluchten.

Three custom radiators
Geoptimaliseerde koeling

Drie aparte systemen voor motor, batterijen en omvormer + dc/dc.

Sunroof
Schuifdak

Elektrisch bedienbaar schuifdak met stalen dakplaat.

CAD for optimized fit
3D ontworpen

Computer Aided Design (CAD) voor perfecte passing en gewichtsverdeling.

EV Ombouw

Vooraf

Slechts 70 pk, laag koppel, luidruchtig en dorstig.

Toenemende uitdaging voor beschikbaarheid van brandstoffen.

Niet toegestaan in lage-emissiezones.

enginebay preenginebay post

Nadien

Soepel, stil, schoon, 130 pk en 300 Nm koppel vanaf 0 RPM.

Rijden op zonne-energie.

Geen lokale uitstoot.

Klaar voor nog eens 50 jaar op de weg.

Blogposts over Voltvo gebruiken

Lexus L110 of Tesla SDU in mijn Volvo Amazon?

In 2022 publiceerde ik een blogpost waarin ik de Motor opties voor een EV conversie met achterwiel aandrijving onderzocht. Ideale oplossing zou zijn om een Tesla Small Drive Unit (SDU) met onafhankelijke achterwiel ophanging te gebruiken, maar dat is geen optie. In deze blogpost kijk ik naar het gebruik van de L110 van een Lexus GS450h of een aangepaste Tesla SDU om de aandrijfas aan te drijven.

Wat veroorzaakte de brand in onze elektrische auto?

De elektrische auto brand heeft veel vragen opgeroepen. Nu is het tijd om mijn gedachten te delen over wat de Tesla-accubrand in onze omgebouwde Volvo Amazon combi uit 1967 kan hebben veroorzaakt.

Nieuwe iDrive knop testen

Bedankt Tom (Engovis, ook de maker van Simp BMS) voor de inspiratie, reverse engineering en het delen van zijn werk hieraan. Nu had ik ook nog een tester en knop nodig. Ik wil dit zeker in mijn Voltvo ombouw.

De Shining 3D Einstar scanner gebruiken

De beste manier om te oefenen met de nieuwe EVcreate 3D scantools is om het te gebruiken voor mijn eigen project. Onder de indruk van het gebruiksgemak en het scanresultaat. De volgende stap is het succesvol importeren van de scan in Onshape.

Lege voorste accubak naar de recycling

Vandaag heb ik de oude lege voorste accubak afgegeven bij de recycling. Het deed zijn werk heel goed en bedwong het vuur voor een groot deel waardoor er nog een auto is om weer op te bouwen. Deze bak zal daar geen deel van uitmaken, evenmin als Tesla batterijmodules.

Bedankt AREPA en Dolmans

Bluspoeder van brandblussers schoonmaken is moeilijk, maar mogelijk. Dankzij Arepa en Dolmans zijn de lederen voorstoelen gereinigd, geconditioneerd en klaar voor gebruik.

Blogposts over Voltvo gebruiken

Bekijk alle blogposts van het daadwerkelijk gebruiken vanonze elektrische Volvo Amazon combi!

Dus te beginnen na de ombouw en voor de brand, het afbreken en herbouwen.

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate