Voltvo een 100% elektrische Volvo Amazon combi

6 jaar bouwen

3171 km gereden

GAME OVER ?

Ondersteun wederopbouw

Het verhaal – leef je droom

In 2015 hadden mijn vrouw en ik het over toekomstdromen en besloten ‘later is nu’. Ik wilde altijd al een oude Volvo ombouwen naar volledig elektrisch. Zij wilde reizen. We gingen naar IJsland met onze jonge kinderen en ik begon mijn project.

Het kostte me zes jaar om de auto te restaureren en om te bouwen naar volledig elektrisch met functies zoals in een moderne productie elektrische auto. In juni 2021 gingen we weer op reis. “EVeryday nature”, met de elektrische Volvo Amazon combi als gezin twee maanden naar Zweden. Helaas spatte op 30 juni de droom uiteen toen de auto spontaan in brand vloog toen hij geparkeerd stond.

EV specificaties en componenten

Amazon wagon overview
6,6 kW AC charging
CHAdeMO DC fastcharge
Tesla Model S battery modules
Siemens AC motor
Airconditioning for active battery cooling

Motor en controller

100 kW vloeistofgekoelde Siemens AC-motor met 300 Nm koppel gekoppeld aan een gereviseerde M400-versnellingsbak van een Volvo 164 met behoud van de lange versnellingspook. Gebruik van een DMOC 645 vloeistofgekoelde omvormer.

Siemens torque curve transp
Siemens motor M400

Batterijen

De accu’s van een Tesla Model S staan bekend om hun hoge energiedichtheid en hebben door hun vloeistofkoeling uitstekende potentie voor een lange levensduur.

Tesla module 444 cellen type 18650

Thermisch management

Het is essentieel om batterijen tijdens het gebruik binnen hun ideale temperatuurbereik te houden om hun levensduur te optimaliseren. Lithiumbatterijen mogen niet te warm of te koud zijn. Meer informatie in mijn EVcreate blogpost: Ideale batterij temperatuur?

De motor, omvormer en DC/DC-omvormer hebben vloeistofkoeling nodig. Ze verschillen echter allemaal in ideale en belangrijker acceptabele temperatuur. Uiteindelijk heb ik besloten om drie aparte koelsystemen te implementeren.

Je wilt bijvoorbeeld batterijen of elektronica niet oververhitten met restwarmte van de motor. Er was niet genoeg ruimte om een 4-wegklep te implementeren om motor restwarmte te gebruiken om de batterijen op te warmen zoals Tesla dat doet. Meer details over wat Tesla doet, vind je in de EVcreate blogpost: Tesla koelsysteem onderdelen gebruiken. De afmetingen van de radiatoren zijn ontworpen op basis van warmte die moet worden afgevoerd rekening houdend met beschikbare ruimte.

Opladen

AC laden

Twee Thunderstruck TSM2500-laders van elk 3,3 kW, links en rechts verborgen in de kofferbak.

Onboard charger
AC granny charger Charge Amps

CHAdeMO snelladen

Gebruikmakend van de EVcreate CHAdeMO-controller. Tot 100A, maar ik deed maximaal 80A. Toegestane DC-laadstroom dynamisch geregeld door het BMS, afhankelijk van factoren zoals batterijtemperatuur en state of charge.

Tijdens het laadproces worden alle details op het scherm gevisualiseerd.

CHadeMO DC fast charging

Displays

De elektrische Volvo Amazon combi heeft twee kleine schermen geïntegreerd in de snelheidsmeter en een groter scherm in het dashboard.

Kleine schermpjes in de snelheidsmeter

In de originele snelheidsmeter zijn twee kleine schermpjes geïntegreerd waar de tank en temp. meter zaten. De startprocedure is hetzelfde gebleven, als je het contact aanzet gaan de waarschuwingslampjes branden en na het starten gaan deze uit (als er geen waarschuwing was). Verder zou het iso-pictogram voor ‘Gereed om te rijden’ op het scherm verschijnen.

De inhoud van deze schermen was verschillend voor de rij- en laadmodus.

Centraal display

In het midden van het dashboard waar vroeger de kachelbediening zat (deze iets naar rechts verplaatst) was een 5 inch scherm geïntegreerd. De vorige en volgende pagina werden bestuurd door een knop in Amazon stijl. Voor AC- en DC-laden zijn twee pagina’s geïmplementeerd met processpecifieke gegevens.

EV Randapparatuur

De zelf ontwikkelde EV-peripherals controller stuurt alle secundaire functies aan. Van afstandsbediening tot koelpompen en ventilatoren tot de kleine displays en de interieurverwarming en -koeling. Het maakt gebruik van verwarmings- en koelingsverzoeken afkomstig van het BMS, evenals verschillende ingangen zoals knoppen, schakelaars, snelheid en temperaturen en parameters van de CAN-BUS.

EV Peripherals PCB

Klassiek uiterlijk met moderne technologie

Stainless steel battery
Heavy duty batterijen bakken

RVS batterijen bakken met ‘vent valves’.

CHAdeMO fast charge at Fastned
DC snelladen

Zelf ontwikkelde CHAdeMO controller.

Displays integrated
Geïntegreerde schermen

Kleine schermpjes waar de temp. en tank meter zaten.

Custom bezels
Knoppen in Amazon stijl

Knoppen voor ‘range mode’, scherm en achterruit verwarming met maatwerk randje.

Controlling via iPhone 1
Smartphone App

Monitoring op afstand en inschakelen van de standkachel.

Electric airconditioning
Airconditioning

Voor actieve koeling van het interieur en/of de batterijen.

iBooster installed IMG 5934
Rembekrachtiging

Stille elektrische rembekrachtiger van een Tesla.

Electric power steering
Stuurbekrachtiging

Snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging.

Custom heater and aircon
Stationaire airco & verwarming

Op afstand bedienbare standkachel en airconditioning om de auto voor te verwarmen of te koelen.

Central locking and alarm
Centrale vergrendeling & alarm

Alarm en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Thermal management display
Thermisch management

Realtime informatie van het temperatuur management van de batterijen.

Heated seats
Verwarmde stoelen

Verwarmde voorstoelen en achterbank.

AC charging integrated
AC laadpoort geïntegreerd

AC laadpoort verborgen achter originele tankdop met magneet voor ophangen tijdens het laden

EV Peripherals controller
EV Randapparatuur controller

Op maat gemaakte elektronica om alle secundaire componenten aan te sturen.

Custom 222E badge
Aangepaste emblemen

Amazon combi sport E-badges.

Custom wiring
Nieuwe bedrading met CAN

Honderden nieuwe draden en drievoudige CAN-BUS.

Rear retractable seat belts
Veiligheidsgordels achter

Geïntegreerde duo-sensitive gordel met ELR.

Handmate custom swirl pots
Handgemaakte swirl pots

Aluminium ‘swirl pots’ om automatisch te ontluchten.

Three custom radiators
Geoptimaliseerde koeling

Drie aparte systemen voor motor, batterijen en omvormer + dc/dc.

Sunroof
Schuifdak

Elektrisch bedienbaar schuifdak met stalen dakplaat.

CAD for optimized fit
3D ontworpen

Computer Aided Design (CAD) voor perfecte passing en gewichtsverdeling.

EV Ombouw

Vooraf

Slechts 70 pk, laag koppel, luidruchtig en dorstig.

Toenemende uitdaging voor beschikbaarheid van brandstoffen.

Niet toegestaan in lage-emissiezones.

enginebay preenginebay post

Nadien

Soepel, stil, schoon, 130 pk en 300 Nm koppel vanaf 0 RPM.

Rijden op zonne-energie.

Geen lokale uitstoot.

Klaar voor nog eens 50 jaar op de weg.

Blogposts over Voltvo gebruiken

What caused my electric car fire?

The electric car fire triggered a lot of questions. Now it’s time to share my thoughts on what might have caused the Tesla battery fire in our converted 1967 Volvo Amazon wagon.

Testing a new iDrive gear selector

Thanks to Tom from Engovis (also the creator of Simp BMS) for the inspiration, reverse engineering and sharing his work on this gear selector. Now I needed a tester and a selector too. I definitely want this in my Voltvo rebuild.

Using the Shining 3D Einstar scanner

Best way to practice using new EVcreate 3D scanning tools is to use it for my own project. Impressed with the ease of use and scanning result. Next step is to successfully import the scan into Onshape.

Emptied front battery box to recycling

Today I dropped off the old emptied front battery box at the recycling. It did its job very well and to a large extent contained the fire so there now is a car to rebuild. This box will not be part of that nor will Tesla battery modules.

Thanks AREPA and Dolmans

Cleaning fire extinguisher powder is difficult but possible. Thanks to Arepa and Dolmans the leather front seats are cleaned, reconditioned and ready for use again.

What a coincidence, one year later, same charging station

What a coincidence! Last weekend on our way to Legoland with an unplanned stop we charged at the exact same spot as last year on June 7th with the electric Volvo Amazon wagon on our way to Kiel.

Blogposts over Voltvo gebruiken

Bekijk alle blogposts van het daadwerkelijk gebruiken vanonze elektrische Volvo Amazon combi!

Dus te beginnen na de ombouw en voor de brand, het afbreken en herbouwen.

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate