Voltvo een 100% elektrische Volvo Amazon combi
Het verhaal – leef je droom
In 2015 hadden mijn vrouw en ik het over toekomstdromen en besloten ‘later is nu’. Ik wilde altijd al een oude Volvo ombouwen naar volledig elektrisch. Zij wilde reizen. We gingen naar IJsland met onze jonge kinderen en ik begon mijn project.
Het kostte me zes jaar om de auto te restaureren en om te bouwen naar volledig elektrisch met functies zoals in een moderne productie elektrische auto. In juni 2021 gingen we weer op reis. “EVeryday nature”, met de elektrische Volvo Amazon combi als gezin twee maanden naar Zweden. Helaas spatte op 30 juni de droom uiteen toen de auto spontaan in brand vloog toen hij geparkeerd stond.
EV specificaties en componenten
Motor en controller
100 kW vloeistofgekoelde Siemens AC-motor met 300 Nm koppel gekoppeld aan een gereviseerde M400-versnellingsbak van een Volvo 164 met behoud van de lange versnellingspook. Gebruik van een DMOC 645 vloeistofgekoelde omvormer.
Batterijen
De accu’s van een Tesla Model S staan bekend om hun hoge energiedichtheid en hebben door hun vloeistofkoeling uitstekende potentie voor een lange levensduur.
Thermisch management
Het is essentieel om batterijen tijdens het gebruik binnen hun ideale temperatuurbereik te houden om hun levensduur te optimaliseren. Lithiumbatterijen mogen niet te warm of te koud zijn. Meer informatie in mijn EVcreate blogpost: Ideale batterij temperatuur?
De motor, omvormer en DC/DC-omvormer hebben vloeistofkoeling nodig. Ze verschillen echter allemaal in ideale en belangrijker acceptabele temperatuur. Uiteindelijk heb ik besloten om drie aparte koelsystemen te implementeren.
Je wilt bijvoorbeeld batterijen of elektronica niet oververhitten met restwarmte van de motor. Er was niet genoeg ruimte om een 4-wegklep te implementeren om motor restwarmte te gebruiken om de batterijen op te warmen zoals Tesla dat doet. Meer details over wat Tesla doet, vind je in de EVcreate blogpost: Tesla koelsysteem onderdelen gebruiken. De afmetingen van de radiatoren zijn ontworpen op basis van warmte die moet worden afgevoerd rekening houdend met beschikbare ruimte.
Opladen
AC laden
Twee Thunderstruck TSM2500-laders van elk 3,3 kW, links en rechts verborgen in de kofferbak.
CHAdeMO snelladen
Gebruikmakend van de EVcreate CHAdeMO-controller. Tot 100A, maar ik deed maximaal 80A. Toegestane DC-laadstroom dynamisch geregeld door het BMS, afhankelijk van factoren zoals batterijtemperatuur en state of charge.
Tijdens het laadproces worden alle details op het scherm gevisualiseerd.
Displays
De elektrische Volvo Amazon combi heeft twee kleine schermen geïntegreerd in de snelheidsmeter en een groter scherm in het dashboard.
Kleine schermpjes in de snelheidsmeter
In de originele snelheidsmeter zijn twee kleine schermpjes geïntegreerd waar de tank en temp. meter zaten. De startprocedure is hetzelfde gebleven, als je het contact aanzet gaan de waarschuwingslampjes branden en na het starten gaan deze uit (als er geen waarschuwing was). Verder zou het iso-pictogram voor ‘Gereed om te rijden’ op het scherm verschijnen.
De inhoud van deze schermen was verschillend voor de rij- en laadmodus.
Centraal display
In het midden van het dashboard waar vroeger de kachelbediening zat (deze iets naar rechts verplaatst) was een 5 inch scherm geïntegreerd. De vorige en volgende pagina werden bestuurd door een knop in Amazon stijl. Voor AC- en DC-laden zijn twee pagina’s geïmplementeerd met processpecifieke gegevens.
EV Randapparatuur
De zelf ontwikkelde EV-peripherals controller stuurt alle secundaire functies aan. Van afstandsbediening tot koelpompen en ventilatoren tot de kleine displays en de interieurverwarming en -koeling. Het maakt gebruik van verwarmings- en koelingsverzoeken afkomstig van het BMS, evenals verschillende ingangen zoals knoppen, schakelaars, snelheid en temperaturen en parameters van de CAN-BUS.
Klassiek uiterlijk met moderne technologie
RVS batterijen bakken met ‘vent valves’.
Zelf ontwikkelde CHAdeMO controller.
Kleine schermpjes waar de temp. en tank meter zaten.
Knoppen voor ‘range mode’, scherm en achterruit verwarming met maatwerk randje.
Monitoring op afstand en inschakelen van de standkachel.
Voor actieve koeling van het interieur en/of de batterijen.
Stille elektrische rembekrachtiger van een Tesla.
Snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging.
Op afstand bedienbare standkachel en airconditioning om de auto voor te verwarmen of te koelen.
Alarm en centrale vergrendeling met afstandsbediening.
Realtime informatie van het temperatuur management van de batterijen.
Verwarmde voorstoelen en achterbank.
AC laadpoort verborgen achter originele tankdop met magneet voor ophangen tijdens het laden
Op maat gemaakte elektronica om alle secundaire componenten aan te sturen.
Amazon combi sport E-badges.
Honderden nieuwe draden en drievoudige CAN-BUS.
Geïntegreerde duo-sensitive gordel met ELR.
Aluminium ‘swirl pots’ om automatisch te ontluchten.
Drie aparte systemen voor motor, batterijen en omvormer + dc/dc.
Elektrisch bedienbaar schuifdak met stalen dakplaat.
Computer Aided Design (CAD) voor perfecte passing en gewichtsverdeling.
EV Ombouw
Vooraf
Slechts 70 pk, laag koppel, luidruchtig en dorstig.
Toenemende uitdaging voor beschikbaarheid van brandstoffen.
Niet toegestaan in lage-emissiezones.
Nadien
Soepel, stil, schoon, 130 pk en 300 Nm koppel vanaf 0 RPM.
Rijden op zonne-energie.
Geen lokale uitstoot.
Klaar voor nog eens 50 jaar op de weg.
Blogposts over Voltvo gebruiken
Lexus L110 of Tesla SDU in mijn Volvo Amazon?
Wat veroorzaakte de brand in onze elektrische auto?
Nieuwe iDrive knop testen
De Shining 3D Einstar scanner gebruiken
Lege voorste accubak naar de recycling
Bedankt AREPA en Dolmans
Blogposts over Voltvo gebruiken
Bekijk alle blogposts van het daadwerkelijk gebruiken vanonze elektrische Volvo Amazon combi!
Dus te beginnen na de ombouw en voor de brand, het afbreken en herbouwen.