Spontaan in brand gevlogen toen hij geparkeerd stond

Tesla batterij brand

Bij mijn ombouw heb ik acht Tesla Model S accu modules gebruikt. Op 30 juni 2021 vloog onze omgebouwde Volvo Amazon combi spontaan in brand toen hij geparkeerd stond.

Terugblik 30 juni 2021

Electric Volvo night before the fire
Rustig en stil, avond ervoor
Volvo Amazon wagon damaged fire
8,5 uur later zwaar beschadigd

De auto was de dag ervoor geladen en stond nog op de plek met elektriciteit geparkeerd.

Op 30 juni rond 7:55 kwam er iemand naar onze tent

Your car on fire!

Tent close to the water
Onze tent stond wat verder weg, dicht bij het water.

We haastten ons naar de auto, er kwam al witte rook uit de motorkap en ik hoorde zacht ploffende geluiden. Uit onderzoek wist ik dat dit het geluid was van brandende lithiumbatterijen, met beelden van Tesla’s die in brand waren gevlogen in m’n achterhoofd, wist ik dat hij waarschijnlijk volledig zou afbranden. Dus begonnen we alle spullen die we konden uit de auto te halen.

Brandweer bij EV brand

Toen de brandweermannen arriveerden, zei de commandant:

We are going to do everything we can so save your car.

En dat deden ze. Ze koelden de voorste batterijen bak van buitenaf en binnen 30 minuten nadat de brand was begonnen, was deze gedoofd. Op dat moment was er niets meer te branden in de voorste batterijdoos. Ik werkte met hen samen om uit te leggen dat het afsnijden van de hoofd service disconnect de beste manier was om de batterijenbak te openen om er water in te kunnen doen. Bedankt voor jullie geweldige werk!

Burned front battery box
Uitgebrande voorste batterijen bak
Firemen after the fire
Brandweermannen na de brand

Hoewel de roestvrijstalen batterijen bak het vuur zeer goed binnen heeft gehouden en het relatief snel werd geblust, was de schade aanzienlijk.

Van een afstandje zag het er niet eens zo slecht uit. De banden hadden zelfs nog lucht.
Fire and extinguishing powder damage
Maar in feite was er veel schade.

Ook in het interieur was er veel schade. Niet alleen door het vuur, ook door bluspoeder omdat iemand daarmee probeerde te helpen bij het blussen van de lithiumbrand.

Updates

Er zijn twee soorten updates in deze sectie, brand gerelateerd en over de demontage om de auto voor te bereiden op de herbouw.

Brand gerelateerde updates

Ik schreef een aantal (mini-)updates met betrekking tot de brand tijdens en na onze reis in Zweden.

Een jaar geleden vloog onze elektrische Volvo in brand

Een jaar geleden, op 30 juni, vloog onze EV conversie Volvo Amazon combi spontaan in brand tijdens onze reis door Zweden. Een project waar ik bijna zes jaar aan heb gewerkt om OEM-functies met een klassiek uiterlijk realiseren. Door het gebrek aan middelen en het drukke ondersteunen van anderen die conversies doen als EVcreate heb ik niet veel vooruitgang kunnen boeken met herbouwen. Ik heb ook geen verdere informatie over de precieze oorzaak. Ik ben van plan om binnenkort meer te delen en het proces om haar weer op de weg te krijgen te versnellen. Donaties/steun zijn nog steeds welkom.

Eigenlijk is het een wonder dat er nog zoveel over is van de auto

Eigenlijk is het een wonder dat er nog zoveel over is van de auto Het lederen interieur lijkt zelfs de impact van de poederblusser vrij goed te hebben doorstaan. Uiteindelijk heb ik een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf gevonden om de resten van het poeder kwijt te raken.

Volvo thuis afgeleverd door Jansen Restorations

Op 26 oktober vorig jaar kwam de Voltvo weer thuis. Afgeleverd door Jansen Restorations, video door Saskia, muziek van de kinderen. De eerste paar seconden zou je niet eens zeggen dat hij zwaar beschadigd is.

Auto nog niet vrijgegeven door de verzekering.

Op dit moment (1 oktober) is de auto niet vrijgegeven door de verzekering. Heb geen onderzoek kunnen doen. De garage is sowieso een puinhoop. Dus tot nu toe gewoon koffie gedronken en wat hypotheses en plannen ontwikkeld.

Vandaag precies drie maanden geleden vloog de Volvo in brand

Hallo allemaal! Vandaag is het precies drie maanden geleden dat de Volvo in brand vloog. Lijkt me een goed moment om weer online te gaan. Ik zal beginnen met het delen van het verhaal van onze reis. Spoiler: geen leuk einde.

Het duurde even voordat ik de moed had om de auto te bezoeken

Het heeft even geduurd voordat ik de moed had om naar Jansen Restauraties te gaan en de auto weer onder ogen te zien. Om eerlijk te zijn had ik het in de loop van de weken minder erg gemaakt in mijn hoofd, dus het was best een schok. Aanzienlijk meer schade aan het interieur dan ik had gehoopt.

Bekijk alle brand gerelateerde blogposts.

Demontage gerelateerde updates

Een aantal kleine updates van het demontage proces.

Lege voorste accubak naar de recycling

Vandaag heb ik de oude lege voorste accubak afgegeven bij de recycling. Het deed zijn werk heel goed en bedwong het vuur voor een groot deel waardoor er nog een auto is om weer op te bouwen. Deze bak zal daar geen deel van uitmaken, evenmin als Tesla batterijmodules.

Schoonmaken na verwijderen accubak en motor

Na het verwijderen van nog wat verbrande onderdelen zijn de voorste accubak en motor eruit. Het lijkt erop dat de motor zelf nog in orde is. Begonnen met het schoonmaken van de auto.

De 5 achterste Tesla batteriijen zijn eruit

Het kostte een paar hete dagen in augustus tijdens onze vakantie om de vijf achterste Tesla batterijen er van bovenaf uit te halen. Ze werden buiten de auto geassembleerd met als laatste de cover. Met wat worstelen en geduld kon ik alles er van bovenaf uithalen.

EV Randapparatuur controller dood

Kachel en dashboard gedemonteerd. Helaas hebben mijn EV Peripherals controller en OLED’s in de snelheidsmeter de brand niet overleefd. Het doet pijn, maar ik gooi alles weg. Zelfs alle kabels en draden. Ik wil geen gremlins door brandbluspoeder.

Veiligheid tests en demonteren BMS master

Initieel 140V gemeten met beschermende handschoenen. Dat potentiaal werd verwijderd door doorknippen van de kabel die de voorbak in ging. Vervolgens de BMS master gedemonteerd en uitgelezen. Geen nieuwe inzichten.

Eerste demontage stappen en een lichtpuntje

Eerste demontage stappen. Het is een vies klusje, maar nodig om op een schoon startpunt voor herbouw te komen.

Bekijk alle demontage gerelateerde blogposts.

Onderzoek naar de oorzaak

In juni 2023, twee jaar na de brand, deelde ik mijn bevindingen en gedachten over wat de brand kan hebben veroorzaakt. Ik heb het gepubliceerd in een lange blogpost:

De auto werd in eerste instantie niet total loss verklaard en werd naar Nederland teruggebracht. De specialist van de verzekering was het ermee eens dat het in de voorste batterijbak was begonnen.

Hoewel er waarschijnlijk nooit meer zekerheid zal komen, heb ik gemoedsrust gevonden en kan ik verder. Het goede nieuws is dat er nog een auto is om te herbouwen.

Inzichten en lessen

Wil niet te veel overlap creĆ«ren met de succesfactoren genoemd in hoofdstuk 13, epiloog van mijn “Wat veroorzaakte mijn elektrische autobrand?” blogpost.

In aanvulling op en tot op zekere hoogte herhaling van de dingen die daar genoemd worden wil ik er een paar opsommen:

Burned Tesla battery cell
Verbrande Tesla batterijcel
  • Het gebruik van 2 mm roestvrij staal voor de batterijboxen betaalde zich uit. Denk dat plus het feit dat ik ‘vent valves’ heb gebruikt een van de redenen is waardoor er nu nog een auto is om te herbouwen. Uiteraard gezien het feit dat de brandweer zo snel ter plaatse was.
  • Lithiumbatterijen zijn gevaarlijk en mijn onderbuikgevoel bleef me altijd vertellen dat ik af moest stappen van de aangepaste Tesla batterij modules zodra er jaren later alternatieven begonnen te komen. Achteraf gezien had ik meer aandacht aan dat gevoel moeten besteden.
  • Als pionier moet je soms dingen op de harde manier leren……

Volgend hoofdstuk! Herbouwen…..

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate