Bij mijn ombouw heb ik acht Tesla Model S accu modules gebruikt. Op 30 juni 2021 vloog onze omgebouwde Volvo Amazon combi spontaan in brand toen hij geparkeerd stond.
Terugblik 30 juni 2021
De auto was de dag ervoor geladen en stond nog op de plek met elektriciteit geparkeerd.
Op 30 juni rond 7:55 kwam er iemand naar onze tent
Your car on fire!
We haastten ons naar de auto, er kwam al witte rook uit de motorkap en ik hoorde zacht ploffende geluiden. Uit onderzoek wist ik dat dit het geluid was van brandende lithiumbatterijen, met beelden van Tesla’s die in brand waren gevlogen in m’n achterhoofd, wist ik dat hij waarschijnlijk volledig zou afbranden. Dus begonnen we alle spullen die we konden uit de auto te halen.
Toen de brandweermannen arriveerden, zei de commandant:
We are going to do everything we can so save your car.
En dat deden ze. Ze koelden de voorste batterijen bak van buitenaf en binnen 30 minuten nadat de brand was begonnen, was deze gedoofd. Op dat moment was er niets meer te branden in de voorste batterijdoos. Ik werkte met hen samen om uit te leggen dat het afsnijden van de hoofd service disconnect de beste manier was om de batterijenbak te openen om er water in te kunnen doen. Bedankt voor jullie geweldige werk!
Hoewel de roestvrijstalen batterijen bak het vuur zeer goed binnen heeft gehouden en het relatief snel werd geblust, was de schade aanzienlijk.
Ook in het interieur was er veel schade. Niet alleen door het vuur, ook door bluspoeder omdat iemand daarmee probeerde te helpen bij het blussen van de lithiumbrand.
Updates
Er zijn twee soorten updates in deze sectie, brand gerelateerd en over de demontage om de auto voor te bereiden op de herbouw.
Brand gerelateerde updates
Ik schreef een aantal (mini-)updates met betrekking tot de brand tijdens en na onze reis in Zweden.
Een jaar geleden vloog onze elektrische Volvo in brand
Eigenlijk is het een wonder dat er nog zoveel over is van de auto
Volvo thuis afgeleverd door Jansen Restorations
Auto nog niet vrijgegeven door de verzekering.
Vandaag precies drie maanden geleden vloog de Volvo in brand
Het duurde even voordat ik de moed had om de auto te bezoeken
Bekijk alle brand gerelateerde blogposts.
Demontage gerelateerde updates
Een aantal kleine updates van het demontage proces.
Lege voorste accubak naar de recycling
Schoonmaken na verwijderen accubak en motor
De 5 achterste Tesla batteriijen zijn eruit
EV Randapparatuur controller dood
Veiligheid tests en demonteren BMS master
Eerste demontage stappen en een lichtpuntje
Bekijk alle demontage gerelateerde blogposts.
Onderzoek naar de oorzaak
In juni 2023, twee jaar na de brand, deelde ik mijn bevindingen en gedachten over wat de brand kan hebben veroorzaakt. Ik heb het gepubliceerd in een lange blogpost:
De auto werd in eerste instantie niet total loss verklaard en werd naar Nederland teruggebracht. De specialist van de verzekering was het ermee eens dat het in de voorste batterijbak was begonnen.
Hoewel er waarschijnlijk nooit meer zekerheid zal komen, heb ik gemoedsrust gevonden en kan ik verder. Het goede nieuws is dat er nog een auto is om te herbouwen.
Inzichten en lessen
Wil niet te veel overlap creĆ«ren met de succesfactoren genoemd in hoofdstuk 13, epiloog van mijn “Wat veroorzaakte mijn elektrische autobrand?” blogpost.
In aanvulling op en tot op zekere hoogte herhaling van de dingen die daar genoemd worden wil ik er een paar opsommen:
- Het gebruik van 2 mm roestvrij staal voor de batterijboxen betaalde zich uit. Denk dat plus het feit dat ik ‘vent valves’ heb gebruikt een van de redenen is waardoor er nu nog een auto is om te herbouwen. Uiteraard gezien het feit dat de brandweer zo snel ter plaatse was.
- Lithiumbatterijen zijn gevaarlijk en mijn onderbuikgevoel bleef me altijd vertellen dat ik af moest stappen van de aangepaste Tesla batterij modules zodra er jaren later alternatieven begonnen te komen. Achteraf gezien had ik meer aandacht aan dat gevoel moeten besteden.
- Als pionier moet je soms dingen op de harde manier leren……