Na mijn inspiratie bezoek aan New Electric ben ik wederom begonnen aan een herontwerp van mijn batterijen bakken. Belangrijkste nieuwe inzicht en uitgangspunt betrof het dragende frame voor de modules. In plaats van mijn aanpak met het inschuiven in open gefreesde koker zou een ‘lade’ systeem beter zijn. Hierbij komen er staanders buiten de modules met hieraan ‘richels’ waar de modules op komen. Implicatie is wel dat de constructie dan breder wordt. Dus even gekeken of ik die ruimte überhaupt heb. Vooraan wordt het vooral bij de hoofdschakelaar en de pedalen box krap.
Als ik de schakelaar zo hoog mogelijk in de bak maak moet het precies passen. In plaats van met losse delen opgebouwde kokers ben ik nu gaan werken met de ‘beam’ functie in Onshape. Dit heeft twee voordelen: 1) het werkt veel sneller en 2) ik kan de kokers straks geautomatiseerd laten lasersnijden.
Herontwerp voorste batterijen bak
Nadeel van het automatisch laten snijden is dat ik vastzit aan de types koker die de leverancier in zijn assortiment heeft. De toegenomen nauwkeurigheid weegt hier echter ruimschoots tegenop. Bovendien kan ik nu zogenaamde ‘position helpers’ in tekenen. Dit zijn nokjes aan de ene koker en een een corresponderende uitsparing in de ander. Zo weet ik dat ik m’n bouwpakket straks ook echt exact conform tekening in elkaar gelast krijg.
Zo stap voor stap het frame getekend.
Op deze manier kan ik straks eerst alle modules in het frame schuiven, vastzetten en aansluiten. Doordat ze box getrapt is, wordt het nog even zoeken met de positionering en montage strips aan de zijkanten maar dat loopt wel los. Nadat alles dat netjes is aangesloten en vastgezet kan ik het geheel in de buitenbak takelen.
De achterkant las ik in de buitenbak en uiteindelijk wordt het geheel afgesloten met een deksel. De flenzen heb ik verplaatst van de bak naar de deksel om ervoor te zorgen dat het frame erlangs kan.
De hoofdschakelaar zit op het hoogste punt met zelfs net een kleine uitsparing in het deksel. Ik ben me nog aan het beraden of ik ruimte wil ontwerpen tussen het deksel en de bak om hem met kit te kunnen monteren en vervolgens aanhalen of dat ik het strak metaal op metaal doe. Ik neig nu naar het eerste.
Nog even de schakelaar op de getekende plek in mijn dummy batterijen bak gezet om te controleren of het inderdaad echt past.
En het past inderdaad.
Herontwerp achterste batterijen bak
Achter had ik naast de uitdaging van de toenemende lengte voor het frame ook nog het vraagstuk van de routering van de kabels.
Er zijn vele mogelijkheden. Zo zou je modules op de kop kunnen gebruiken om te spelen met de + en – oriëntatie. Ook kun je de eind – en eind + op verschillende plekken laten uitkomen door andere doorverbindingen te kiezen. De eind – moet via een zekering naar voren.
De eind + moet verdeeld worden naar ondermeer laders en pré-charge weerstand.
Dan opeens blijkt het toch allemaal weer erg krap. Hierdoor kwam ik op het idee om nog eens opnieuw naar mijn hoogvoltage schema te kijken en in het bijzonder de stromen.
Eigenlijk is alleen de hoofdstroom hoog (en dan nog relatief gezien) en zijn de pré-charge en laad stromen laag. Hierdoor is de 600 ampère powerbar als busbar eigenlijk een beetje overkill. Daarom ben ik gaan kijken hoe ik dat met een koper platstaf busbar kon oplossen.
Om vervolgens ook de kabels er even in te tekenen om te kijken of alle hoeken van de kabels haalbaar zijn.
Ook weer een nieuwe plaatmetalen buitenkant er omheen ontworpen. Deze keer zodanig dat hij grotendeels uit één geheel gesneden en gezet kan worden. Daarmee begint de achter bak ook al weer aardig vorm te krijgen.
Doordat het frame nu meer ruimte inneemt had ik het iets verder naar voren geschoven om de achterste staanders in elk geval nog half tegen de achterste dwars chassis balk aan te laten komen. Hierdoor werd het wel erg krap bij de trekhaak.
Daarom het ontwerp weer iets aangepast en de staander onder tegen de chassis balk aan laten vallen en dan montage met hoekjes. Wel even een schoor toegevoegd voor het verband in de hoek.
Daarmee is er nu overal ruime marge tot de trekhaak.
Er staan nog wat laatste puntjes op de To Do lijst, waaronder gaten voor de doorvoer wartels en ‘vent caps’ erin tekenen. Nu heb ik echter wel het idee dat ik het definitieve ontwerp te pakken heb en het niet lang meer duurt voordat m’n lasersnij en zet bestelling de deur uit gaat.