Wat zou de oldtimer regeling voor wegenbelasting worden?

oldtimersEr is al een hoop veranderd sinds het bericht in het regeerakkoord dat de MRB vrijstelling voor oldtimers zou komen te vervallen. Een ding is duidelijk, dat gaat niet zondermeer gebeuren. Er komt een passende oplossing voor hobby oldtimers. De grote vraag is alleen nog, hoe komt die oldtimer regeling eruit te zien? Onderhandelingen gebeuren veel ‘achter de schermen’, dus het blijft bij speculeren. Een korte vogelvlucht:

30-okt = Bericht in regeerakkoord Rutte-II

9-nov = Staatssecretaris zegt regeling toe

13-nov = KNAC haalt 63.000 handtekeningen op

20-nov = Tweede Kamer neemt moties voor regeling aan

Er komt dus een oldtimer regeling, maar welke?

Luisterend naar de strekking van de berichten uit de politiek moet deze eenvoudig te handhaven zijn en tegelijkertijd dagelijks gebruik ontmoedigen. Eerder schreef ik al dat mijn gevoel was dat de overgangsregeling van het verhogen van de oldtimer grens naar 30 jaar wel eens kon sneuvelen. Op 13 november plaatste ik een vraag op de Facebook pagina van KNAC waarop ze eigenlijk in wilden zetten. Helaas tot nu toe nooit een antwoord gekregen. Zojuist verscheen echter het volgende bericht, ook als reactie op de enquête:

De enquête (peiling) gebruiken we om gevoel te krijgen bij een oplossingsrichting waarbij het erfgoed wordt gekoesterd, maar de milieueisen worden gerespecteerd. Dat mensen hopen dat de huidige regeling kan worden doorgezet is te begrijpen, maar politiek niet haalbaar.

Dit bericht lijkt daar wat invulling aan te geven. Aangezien de KNAC al aangeeft dat behoud van de huidige situatie niet houdbaar, zal alles zeker niet bij het oude blijven. Een mooi moment op de Open Space resultaten te presenteren met mogelijke oplossingen:

Resultaten Open Space Company – MRB

De afgelopen periode kon iedereen via Open Space Company ideeën aandragen en stemmen op ideeën als antwoord op de vraag: “Hoe ziet de ideale oldtimer regeling er dan wel uit? Welke regeling past bij hobby gebruik en is goed te implementeren en handhaven?” Er kwam een aantal leuke reacties en ideeën binnen.

OpenSpaceCompany resultaten

Er zat een aantal leuke “out of the box” ideeën bij. Zoals het belasten van zogenaamd zuinige en schone lease auto’s. Dat vind ik een leuke gedachte omdat je wat betreft milieu en € misschien nog wel meer inpact hebt. De top 3 van ideeën met de meeste stemmen/punten zijn:

  1. Alles behouden (door P. Schuppen): Geheel behouden van de bestaande regeling. Eventueel aanpassen naar “nieuwe auto’s naar 30 jaar”.
  2. 60-dagen kaart (door mijzelf): Met je oldtimer MRB vrij als je kiest voor een 60-dagen kaart waarbij je dus maar sporadisch de weg op kunt en gaat.
  3. Aanpak “zuinige” lease-auto’s (door Volvotips.com): Semi-electrische auto’s als de Prius niet zuinig, die belasten ipv oldtimers

Gezien het feit dat een van de antwoordopties in de enquete van de KNAC is “Vrijstelling voor benzineauto’s (vanaf 30 jaar) en diesels (vanaf 35 jaar)” is de kans groot dat de regeling daarop uit gaat komen. Waarschijnlijk vallen de auto’s op LPG dan gewoon onder benzineauto’s omdat die vaak zowel op LPG als benzine rijden.

Dan ben ik toch wel extra blij dat ik mijn Volvo 245 GLE uit 1985 kwijt ben en heb geruild voor een camper. Die zou met die regeling opeens in 2014 tot eind november 2015 opeens weer belastingplichtig worden.

Ondertussen wachten we rustig af. Door de in de Tweede Kamer aangenomen motie van Bashir weten we in elk geval dat de regeringspartijen VVD en PvdA in het voorjaar van 2013 met voorstellen voor een regeling moeten komen richting de kamer.

17 gedachten over “Wat zou de oldtimer regeling voor wegenbelasting worden?”

  1. Inmiddels heeft de KNAC tussenresultaten van de enquête op haar website geplaatst. Op 5 december was de enquête door ruim 13.000 mensen ingevuld. Hoewel de vragen al een beetje sturend waren, toch interessante resultaten:

    70% van de mensen gebruikt de oldtimer minder dan 60 dagen per haar, een deel daarvan zelfs minder dan 30 dagen.
    Meer dan 90% van de oldtimers staat niet op de openbare weg gestald.
    67% is voorstander van Vrijstelling voor benzineauto’s (vanaf 30 jaar) en diesels (vanaf 35 jaar) in vergelijking tot 30/60-dagen kaarten of kilometerregistratie als regeling.
    Aangezien 81% de auto puur hobbymatig gebruikt, lijkt dit wel de voornaamste groep die de enquête heeft ingevuld.

    Zelf heb ik het vermoeden dat bijvoorbeeld door het ontbreken van de regeling/optie “huidige situatie handhaven” de dagelijkse rijders zich van een reactie onthouden.

    Bekijk de volledige KNAC tussenstand in: Klassiekereigenaren laten zich horen in enquête

    Beantwoorden
  2. Uiteindelijk vulden 13.554 mensen de KNAC enquête in. Van de beschikbare opties stemde 67% voor de regeling van vrijstelling voor benzineauto’s (vanaf 30 jaar) en diesels (vanaf 35 jaar).

    KNAC neemt inmiddels ook als heel duidelijk standpunt in dat dit de regeling zou moeten worden.

    De KNAC stelt voor hetzelfde beleid te hanteren als in veel andere Europese landen. De regel dat auto’s van 30 jaar en ouder als klassieker worden aangemerkt en dus in aanmerking komen voor belasting vrijstelling. Het verhogen van de leeftijd die recht geeft op vrijstelling is een effectieve en eenvoudige oplossing voor het probleem. Nu is die 25 jaar, maar die zou 30 jaar moeten worden voor benzine-auto’s en 35 jaar voor diesels. Daarmee wordt voorkomen dat mensen een relatief ‘vuile’ diesel kopen en daarmee dagelijks belastingvrij en dus goedkoop gaan rijden.

    Bron: KNAC video

    Ze benadrukken dat koepelorganisaties FIA en FIVA zich inzetten om deze grens in heel Europa te laten hanteren.

    Conclusie: Wat ik een maand geleden in mijn blogpost KNAC petitie regeling oldtimers groot succes, dus? schreef dat de overgangsregeling nog wel eens kon sneuvelen lijkt inderdaad te gaan gebeuren.

    Beantwoorden
  3. De FEHAC had al aangekondigd om naast de KNAC enquête te komen met een meer uitgebreide enquête. De FEHAC omschrijft de insteek van de enquête als:

    De belangrijkste doelen zijn om inzicht te krijgen
    – In het financieel-economische belang van klassieke voertuigen in ons land.
    – Hoe klassieke voertuigen worden gebruikt.
    – De demografische kenmerken van de eigenaren.
    – De activiteiten die in verband staan met klassieke voertuigen

    Het is inderdaad een mooi uitgebreide vragenlijst waar geen voorkeur van de vragensteller uit te halen is.

    De vraag: “Hoe hoog schat u de marktwaarde van uw klassieke voertuig(en) in?” is het echter nogal van invloed of je de prijsdalingen als gevolg van de voornemens van Rutte-II wel of niet meeneemt.

    Vul ook de vragenlijst in op http://www.fehac.eu

    Beantwoorden
  4. Vandaag in EenVandaag een item over de impact op de oldtimerbranche van de regel over de afschaffing van de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting in het regeerakkoord.
    Illustreert mooi de onrust die dat ene regeltje teweeg heeft gebracht.

    Die 155 miljoen in de plus zou weleens heel wat meer miljoen in de min kunnen opleveren.

    Bekijk de uitzending op Uitzending Gemist. Het item over de wegenbelasting begint bij 12:30 (dubbelklik in de tijdbalk)

    Beantwoorden
  5. Frans Weekers was telefonisch te gast bij de Tros autoshow (begint bij 01:38). Hij is zelf eigenaar van een Peugeot 504.
    Bij 3:24 wordt de voorgenomen afschaffing van de MRB vrijstelling aangestipt als milieumaatregel.
    Frans Weekers zegt hierover:

    Het grote probleem in Nederland is dat vanwege de gunstige regeling voor oldtimers we zien dat een aantal auto’s die net de 25 jaar zijn gepasseerd worden geimporteerd.

    Het zou gaan om forse aantallen waarbij de import enorm is toegenomen.
    De presentatoren merken op dat als je uitgaat van de grens van 30 jaar, dat het maar om 3800 auto’s gaat die in aanmerking komen voor vrijstelling en dat de staatssecretaris wetgeving om niks aan het maken is. Dhr Weekers zegt hierop:

    Als je het over dat soort aantallen hebt, dan gaat het nergens over, maar wat we zien is dat auto’s die net 25 jaar zijn die dan worden geimporteerd uit met name Duitsland en die rijden behoorlijk veel op de weg. Daar gaat het om, die stoten nogal wat uit en de collega van Infrastructuur en Milieu is al tijden bezig om die auto’s van de weg te weren en de kunst is nu een goede balans te vinden om de hobby auto te ontzien en de auto die dagelijks gebruik maakt van de weg netjes mee te laten betalen.

    Voorts brengen de presentatoren naar voren dat de KNAC een regeling heeft voorgesteld om de grens voor benzineauto’s naar 30 jaar en voor dieselauto’s naar 35 jaar te verhogen. Ze polsen of dit bij de staatssecretaris is gevallen. Hij laat weten:

    Nou nog niet helemaal, de ambtenaren van het ministerie van financien zijn nu een heel aantal opties aan het uitweren. We praten ook met de branche, koepels ook organisaties als de KNAC en in het eerste kwartaal van dit jaar worden mij een aantal varianten voorgelegd en uiteindelijk zal ik een keuze moeten maken en de aan de kamer moeten voorleggen.
    Waar het mij in elk geval om gaat is dat auto’s die zeg maar dagelijks van de weg gebruik maken dat we die netjes laten meebetalen en dat auto’s die zeg maar 20/25 dagen per jaar van we weg gebruik maken in Nederland, die moet je niet zwaar gaan belasten.

    De presentatoren merken op dat Dhr. Weekers daarmee naar een oplossing buigt in de vorm van een soort strippenkaart, maar dat dat een enorme hoop administratie met zich meebrengt. Ze merken op dat het veel makkelijker is om de grens net als in landen om ons heen op 30 jaar te zetten.
    Dhr. Weekers reageert daarop door aan te geven dat dat weliswaar veel eenvoudiger is, maar dat hij echt alle opties met de plussen en minnen op een rij wil zien.

    Beluister hier het hele fragment van het interview met staatssecretaris Frans Weekers over de oldtimer regeling.

    Beantwoorden
  6. Maar het gaat onze regering niet om makkelijk of niet makkelijk, goed voor het milieu of niet goed voor het milieu. Nee, het gaat ze om het geld. Als men zegt dat alle auto’s minimaal 30jaar moeten zijn waarvan minimaal 5 of 10 jaar in Nederland ben je van het hele probleem af.

    Volgens mij is de regeling ooit in het leven geroepen omdat auto’s na zoveel jaar wel genoeg wegenbelasting hebben betaald.

    Beantwoorden
    • Daar kon je de spijker wel eens aardig op z’n kop slaan. Hopelijk bekijken ze integrale kosten en baten als ze het over plussen en minnen hebben bij de verschillende regelingen. Een strippenkaart en de uitspraak van Weekers “iedereen heeft toch een mobiel en met een druk op de knop….” klinkt natuurlijk mooi en eerlijk, maar het hele IT systeem daarvoor moet ook ontwikkeld en onderhouden worden.

      Hopelijk heeft met name KNAC voldoende invloed. Naar wat het nu lijkt uit het interview is dat nog maar de vraag.

      Beantwoorden
  7. Eerder hebben we ook al gezien dat de overheid nou niet echt een ster is in ICT projecten. Vandaag werd bekend dat er acht partijen zijn die offreren voor het parlementaire onderzoek naar ICT falen bij de overheid.

    De parlementaire ict-enquête telt uiteindelijk zes casussen: Modernisering Gemeentelijke Basisadministraties (mGBA), EPD, Tunnels A73, C2000, OV-chipkaart en de migratie van een mainframe- naar een winframe-omgeving bij RDW. De eerste vijf zijn hoofdpijndossiers; het laatste project is succesvol verlopen.

    Hopelijk realiseert men zich dat ook dit soort project veel geld kosten en dat het zo eerlijk mogelijk handhaven van dagelijks gebruik van auto’s niet tegen elke prijs ingevoerd moet worden. Voor je het weet staat dan alles op losse schroeven. Want misschien moeten cabrio’s dan ook wel minder belast worden omdat die doorgaans bij mooi weer in de zomer gebruikt worden.

    Beantwoorden
  8. Een mooi stuk uit de koker van de FEHAC! De FEHAC heeft een zeer uitvoerige en grondige reactie geschreven op het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) van augustus 2012: “milieueffecten van oldtimers” wat aanleiding heeft gegeven tot het opnieuw ter discussie stellen van de wegenbelasting vrijstelling voor oldtimers.

    Na analyse met ondermeer onafhankelijke deskundigen komt FEHAC met de volgende conclusies:

    · De oldtimers rijden hooguit 1 miljard kilometers per jaar (red.: t.o.v. 1,5 miljard in het rapport).
    · De NOx en PM10 uitstoot van oldtimers valt in het niet ten opzichte van het gehele wegverkeer (dus inclusief vrachtwagens, autobussen etc.). Het PBL bekijkt alleen de personenwagens.
    · Het effect op de luchtkwaliteit is zeer gering. Er zijn slechts weinig knelpunten en het weren van oldtimers op deze knelpunten lost deze knelpunten niet op.
    Het PBL heeft ten onrechte in zijn rapport het gebruik van een beperkte groep oldtimers, die dagelijks gebruikt worden, als norm gesteld voor alle oldtimers. Hierdoor gaat men uit van veel meer kilometers en bijbehorende vervuiling. Ook komt deze groep veel binnen de bebouwde kom. Het merendeel van de oldtimers wordt echter slechts recreatief gebruikt. Zij rijden veel minder kilometers. En dan meestal buiten de bebouwde kom (en hier bevinden zich niet de knelpunten van het NSL).
    FEHAC betreurt de kwaliteit van het PBL-rapport. Mede door dit rapport is de MRB-vrijstelling ter discussie komen te staan.

    De FEHAC draagt veertien probleempunten aan over het rapport. Een deel van die punten is door de onderzoekers (TNO) erkend. Het frappante is echter dat dit alleen tot aanpassingen op de website heeft geleid en niet in het rapport zelf, laat staan dat er met de pers over is gecommuniceerd.

    Lees de volledige FEHAC reactie op het PBL-rapport.

    Beantwoorden
  9. Na het interview met staatssecretaris Frans Weekers in Tros autoshow vorige week, was deze week minister Melanie Schultz van Haegen te gast. Het deel over de oldtimers begint bij 16:30. De presentatoren refereren aan een artikel in de krant (waarschijnlijk het artikel in het Parool Oldtimerclub: Rapport Leefomgeving onjuist) naar aanleiding van het hierboven genoemde persbericht van de FEHAC. Ze halen aan dat de 275.000 oldtimers veel schoner zijn (ze stoten minder uit en worden minder gebruikt) dan geclaimd wordt door het onderzoeksbureau
    Mevrouw Schultz zegt hierover:

    Wat voor mij van belang is dat de keuze die wij nu maken gaat eigenlijk niet over de hoogte van de uitstoot, maar wat we gezegd hebben als kabinet: eerst stond in het regeerakkoord alle auto’s moeten motorrijtuigenbelasting betalen. Nu is gezegd in overleg met de kamer, nee, we halen de specifieke oldtimers eruit. Dat zijn alle auto’s die de hele maand in de schuur staan en dan op zondag opgepoetst naar buiten gereden worden. Die auto’s daarvan zeggen we, die willen we er nog steeds buiten laten vallen. Wat we niet willen zijn de jaren 80 auto’s die de hele tijd in de steden rijden. In de stad is de luchtkwaliteit het ergste en dat wordt door die diesels veroorzaakt. Die zullen dus gewoon motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen. De echte hobby auto’s die willen we erbuiten laten vallen ongeacht de uitstoot.

    De presentatoren stippen net als in het gesprek met Dhr. Weekers aan “hoe ga je dat nu berekenen?” en refereren aan de suggestie van Weekers van een soort dagenkaart. Mevrouw Schultz zegt hierop:

    Volgens mij kun je dat vrij makkelijk doen analoog aan de huidige schorsingsregeling bij de RDW.

    De presentatoren halen aan dat je dan je auto dus niet meer voor de deur op straat kunt parkeren door die regel en hem af en toe kunt pakken. Je zult dan een stalling moeten huren. Vervolgens polsen ze de in Europa geldende regeling dat auto’s ouder dan 30 jaar vrijgesteld worden van wegenbelasting en bij ons zelfs de diesels van 35 jaar en ouder. Dan houd je 2800 diesels over en die rijden niet veel. Dus geen apps, en geen moeilijke dingen. Mevrouw Schultz reageert hierop door te zeggen:
    Dat zou ook een goed systeem kunnen zijn, want dat was ook het oude systeem.
    Ze geeft echter ook aan dat het oude systeem een probleem gaf omdat de auto’s die dan in Duitsland nog niet belastingvrij waren naar Nederland kwamen. Ze zegt heel duidelijk:

    Ik sta open voor meerdere oplossingen. Het is uiteindelijk staatssecretaris Weekers omdat hij de belasting heft een systeem moet vinden wat ook een beetje te doen is zowel voor de belasting als voor de mensen zelf.

    Daarna komen de presentatoren met een belangrijke opmerking: “Maar is dit nou een platte bezuinigingsmaatregel, er moet 153 miljoen uitkomen?”. Heel resoluut zegt de minister hierop:

    “Nee, dit komt niet voort uit bezuinigingen”.
    Het gaat erom dat de uitstoot verlaagd wordt en met name in de grote steden waar veel files zijn.

    Tot slot komen de presentatoren nog terug op de reactie van de FEHAC op het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving en het feit dat de uitstoot 50% minder zou zijn en vragen of dit meegenomen gaat worden. Ze reageert hierop door aan te geven dat er een rapport was dat de “schone” auto’s veel minder schoon zijn en dat ook daar opnieuw naar gekeken gaat worden. De minister sluit af door aan te geven dat het gaat om een slim systeem wat zowel voor de gebruiker als de belastingdienst makkelijk is om een groep auto’s uit te sluiten van motorrijtuigenbelasting.

    In mijn ogen een veel redelijkere en betere benadering van in het interview met Frans Weekers. Toch is hij degene die met een voorstel moet komen, dus het blijft nog even afwachten.

    Beluister de hele Tros autoshow van zaterdag 19 januari.

    Beantwoorden
  10. De discussie tussen het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en de FEHAC is in volle gang. Het PBL reageerde als volgt op het hierboven genoemde reactie stuk van de FEHAC op hun studie m.b.t. oldtimers.

    Op deze studie heeft de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs) op 16 januari jongstleden publiekelijk kritiek geuit. Het PBL verwerpt deze kritiek. Een analyse op de kritiekpunten van de FEHAC laat zien dat de conclusies van onze studie nog stevig overeind staan.

    Belangrijkste strekking is dat het PBL aanhaalt dat de FEHAC zich baseert op achterhaalde cijfers. Het PBL schrijft:

    De afgelopen jaren is het aantal oldtimers fors toegenomen, en ook het gebruik en de emissies van de oldtimers.
    Het totaal aantal kilometers door oldtimers in 2011 zal echter niet veel lager zijn geweest dan 1,5 miljard en zeker geen 1 miljard zoals door de FEHAC gesteld.

    Lees de volledige puntsgewijze reactie van het PBL.

    De FEHAC heeft naar aanleiding hiervan ook alweer een schrijven doen uitgaan en zegt daarin:

    Al binnen 2 werkdagen heeft het PBL onze gefundeerde bezwaren openbaar proberen te weerspreken door middel van een eenvoudige herhaling van zetten.
    FEHAC ervaart dit als zeer teleurstellend.

    Is dat een eenvoudige herhaling van zetten? Lijken mij op zich best inhoudelijke reacties (al kan ik daar niet echt een oordeel over geven). Deels gaat de FEHAC er ook inhoudelijk op in:

    Een voorbeeld: FEHAC heeft berekend dat, om alle oldtimers de door PBL gestelde 1,5 miljard kilometer per jaar te laten rijden, de oldtimers van vóór 1970 gemiddeld 6000 km per jaar moeten rijden. Dit is zelfs meer dan de 3500 km die volgens PBL een benzine-oldtimer van na 1970 per jaar rijdt!
    Bij deze berekening heeft FEHAC gebruik gemaakt van de aantallen voertuigen op 1 januari 2012 (door het CBS gepubliceerd) en de jaarkilometrages voor de jongere oldtimers uit het rapport van PBL. Deze gegevens zijn niet bepaald achterhaald…
    Het verheugt FEHAC dat PBL in zijn reactie nu wel erkent dat er twee groepen gebruikers van Oldtimers zijn. In het oorspronkelijke rapport werd dit onderscheid niet gemaakt.

    Lees hier de volledige reactie van de FEHAC. Ze kondigen in elk geval aan met een meer uitgebreide inhoudelijke reactie te komen.
    Positief is in elk geval dat de dialoog in volle gang is en op basis van data wordt gevoerd.

    Beantwoorden
  11. Vandaag een nieuwsbericht van de KNAC waarin ze stellen dat er een sterke export van occasions plaatsvindt, waaronder vooral oudere diesels.
    In mijn ogen leggen ze het verslag van VWE voertuiginformatie en –documentatie wel heen gunstig uit door te stellen dat er een kwart miljoen oudere auto’s geëxporteerd is. Dan wordt een auto ouder dan 7 jaar al als ouder gezien.
    Toch is de export van oldtimers (>25 jaar) in 2012 ten opzichte van 2011 wel degelijk gestegen. Op pagina 18 van het VWE verslag in figuur twee is af te lezen dat de export van oldtimers in jan-juni 2011 circa 2100 stuks was en in jan-jun 2012 circa 2800 stuks. De cijfers zijn gebaseerd op het eerste halfjaar van 2012, dus de impact van de voorgenomen afschaffing van de MRB vrijstelling zit er nog niet eens in.
    Frappant om te zien is dat de Mercedes 200/300 op nummer 2 en de Mercedes 190D op nummer 5 in de top 20 occasionimport staat (pagina 15). Ook die import laat een daling zien van respectievelijk 25% en 32%.
    Het lijkt dus inderdaad alsof het “probleem” wat aanleiding was voor de milieumaatregelen in het regeerakkoord zichzelf al oplost. Zoals ik al eerder schreef lijkt de nieuwe regeling per 1 januari 2012 prima te werken, zelfs met overgangsregeling. Dalende import en stijgende export. De autovloot aan oldtimers in Nederland krimpt.
    Tijd voor een maatregel voor het behoud van de oldtimers in Nederland, ha ha 😉

    Beantwoorden
  12. Bert Pronk te gast bij BNR nieuwsradio. Hij schetst dat er twee soorten gebruikers van oldtimers zijn. De hobbyisten en de dagelijkse rijders. Terecht merkt de presentator op dat het voor de politiek wel erg lastig is om onderscheid te maken tussen deze twee. Hoe weet je dat nou?
    Dhr. Pronk schetst het volgende:

    In ons land groeien we de komende jaren al van 25 naar de grens van 30 jaar toe. Voertuigen die de problemen veroorzaken, vallen waarschijnlijk binnen die categorie.

    Hij geeft aan in gesprek te zijn met de ambtenaren van Weekers, maar kan niks zeggen over wel plan er nu op tafel ligt. Hij geeft duidelijk aan voorstander te zijn van het nu opschuiven van de grens naar 30 jaar.
    Frappant is dat de europarlementariër aan het eind schetst dat het over 10 jaar alsnog gedaan zal zijn met de vrijstelling.
    Beluister de hele uitzending.

    Beantwoorden
  13. Na pasen zal er meer duidelijkheid komen over welke regeling er komt voor oldtimers. Aldus Cees Boutens die namens de RAI Vereniging bij het overleg met de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Milieu zit.
    Bron bericht RAI Vereniging: Oldtimers: keuze is na Pasen aan Tweede Kamer.

    Beantwoorden
  14. veel milieuvoorstellen uit d.haag zijn erg op de superkorte termijn gericht b.v. ledlampen vervuilen gigantisch bij de vervaardiging (in china) spaarlampen met hun kwik en P.C.B.s gaan voor een groot deel de vuilstort op en liggen daar te wachten op de volgende milieuramp, lithium uit de prius en andere accu,s is een super brandbaar en vervuilend aardmetaal dat onder zwaar vervuilende omstandigheden word gewonnen,(maar het verdiend zo goed) de kunststoffen en elektronica die niet gerepareerd kan worden en ook vol zit met erg milieu onvriendelijke materialen en een beperkte levensduur.
    er word dan beweerd dat de moderne comp.gestuurde injectie motoren zuinig zijn ik heb een ducati die loopt met 40mm. carburator,s 1op20 de evengrote en snelle duc van m,n zus 1op15 de 2lt.opel zuipt meer dan m,n B20 die hoop ik nog lang niet de stort op gaat, dus erg ver kijkt rutte en co niet
    groetjes arian

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate