Vrijstelling wegenbelasting, hoe nu verder?

hoe nu verderNog geen week geleden liet de staatssecretaris weten dat de vrijstelling voor oldtimers bleef. Nu staat er echter in het regeerakkoord van VVD en PvdA wel een heel ongenuanceerde uitspraak dat de vrijstelling voor oldtimers om milieuredenen wordt opgeheven. Nu geloof ik niet dat de soep zo heet gegeten zal worden als hij wordt opgediend. Dan zouden we van de beste regeling in Europa naar de slechtste gaan. Ik denk dat dan veel autohistorie verloren zal gaan. Tegelijkertijd begrijp ik dat de uitstoot van een zeg 1986-er diesel niet te vergelijken is met een 2012 diesel. Maar zou het echt zoveel uitmaken als je er een levenscyclus analyse op los laat en ook de productie van de auto meeneemt in de mileubelasting? Als je alleen kijken naar de hobby oldtimers kan ik me dat niet voorstellen.

Gelukkig moet het allemaal nog door de tweede en daarna eerste kamer en zullen de scherpe kanten er wel af gaan. Zeker omdat er dan nog voldoende tijd is voor een lobby. Ik verwacht dus dat het zo’n vaart niet zal lopen.

Teken de petitie op http://knac.nl/petitie

Daar zijn inmiddels meer dan 40.000 mensen die hem al getekend hebben. Daarmee heeft het al voldoende digitale stemmen om als officieel burgerinitiatief richting de Tweede Kamer te kunnen.

Goede ideeën?
Maar met alleen roepen dat je iets niet wilt ben je er niet. Het is op zich wel logisch dat intensief gebruik van een oldtimer gewoon belast zou moeten worden. Maar ja, dat kan op vele manieren. Heb jij een goed idee? Zet hem erbij op Open Space Company > Wegenbelasting & oldtimers

osc mrb

Er staan al leuke ideeën op waar je op kunt stemmen en reageren.

Andere berichten over vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers

3 gedachten over “Vrijstelling wegenbelasting, hoe nu verder?”

  1. Er is in elk geval genoeg te doen over de regeling. Inmiddels hebben 53.700 mensen de KNAC petitie ondertekend. Daarnaast wees een onderzoek onder ruim 4000 Telegraaf lezers uit dat het merendeel tegen betaling van wegenbelasting voor oldtimers is, maar dat kan natuurlijk een heel scheve steekproef zijn.
    Maar misschien nog wel interessanter is het bericht van @volvo_tips op het volvolvo-forum: Semi-elektrische auto’s minder zuinig dan beloofd. Hier is ondermeer te lezen dat de semi-elektrische auto’s gemiddeld 80% meer brandstof verbruiken dan de fabriek belooft. Dit terwijl er voor deze auto geen aanschafbelasting, geen fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016 betaald hoeft te worden en er vaak zelfs een aanschafsubsidie is. En dan worden de oldtimers aangepakt?
    Deze resultaten zijn natuurlijk koren op de molen van KNAC, FEHAC, etcetera.
    Misschien moet ik met de Volvo 245 GLE die ik te koop heb eerder weer in prijs omhoog.

    Beantwoorden
  2. @Lars, het is toch geen argument als een ander iets wel mag. Dat zei ik vroeger tegen mijn ouders, ik wil zakgeldverhoging al mijn klasgenoten krijgen het ook.

    Als je de discussie aan wilt gaan dan moeten er goede economische steekhoudende argumenten komen (milieu is ook economie). Wat ik nu vaak zie is dat er veel geroepen wordt, maar dat niemand daadwerkelijk harde getallen, wetenschappelijke onderzoeken als fundament heeft.

    Tevens komen die scheve verbruikslijnen juist door de overheid. De eu heeft een streng pakket aan regels hoe het brandstofverbruik gemeten dient te worden. Daardoor vallen de verbruikscijfers altijd ongunstiger uit.

    http://www.telegraaf.nl/autovisie/13085998/__Politiek_wil_betere_meetmethode_voor_brandstofverbruik__.html

    Beantwoorden
  3. In mijn ogen gaat het ook niet zozeer om de exacte regeling van de semi-elektrische auto’s, maar meer om de reden daarachter.
    Als een hybride auto zo zuinig en goed voor het milieu is om daar een regeling omheen te bouwen, prima. Zo is de MRB vrijstelling ook ooit ontstaan met de achterliggende aanname dat oldtimers toch weinig gebruikt werden. Nu dat in de praktijk anders blijkt te zijn, gaat de regeling op de schop: prima! Ik vind ook dat voor intensief en dagelijks gebruik van een oldtimer (en de jaren 80 auto’s op LPG en diesel lenen zich daar nu eenmaal het beste voor) gewoon belasting betaald moet worden.
    Maar als je die regeling gaat aanpassen aan de praktijk, waarom de andere regelingen dan niet?
    Is een hybride auto die ontworpen is om vooral in de stad elektrisch te rijden die dag in dag uit door een leaserijder op de snelweg gebruikt wordt wel een hybride auto? Of is dat in de praktijk gewoon een benzine auto met de fiscale voordelen van een hybride auto. Hetzelfde geldt voor verbruik van deze hybride auto’s. Ik mag aannemen dat de regels van de EU voor het meten van brandstofverbruik objectief zijn. Je hoeft fiscale voordelen daar toch niet 1 op 1 aan te koppelen? Daar mag best een ‘realiteit’ factor overheen.
    Een eerste aanzet voor een statistische aanpak is overigens terug te vinden op http://www.reddeoldtimer.nl.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate