Een week geleden bracht ik mijn combi naar van Wel voor de restauratiecursus die maandag begon. In een week kun je veel doen en toch ook weer niet. Er gaat heel veel tijd zitten in niet direct zichtbaar werk, voorbereiden. Sowieso was het een erg leuke en leerzame week met uiteindelijk toch belangrijke stappen voorwaarts.
De week begon met wat uitleg en demonstraties van gereedschappen die je doorgaans niet thuis hebt. Bijvoorbeeld het Engelse wiel.
Gezien de prijs van zo’n stuk gereedschap is dat niet echt iets om voor thuis aan te schaffen. Handig en niet zo duur zijn cleco’s. Deze worden veel gebruikt in de vliegtuig industrie en kunnen erg handig zijn voor het tijdelijk vastzetten van plaatwerk (in plaats van een parker).
Ik zag al dat Vocor ze heeft, maar je schijnt ze ook goed in Amerika te kunnen bestellen. Na een ochtend met veel informatie zelf aan de slag, in mijn geval met het rechter achterscherm. Ik begon met het beter afhangen van de rechter achterdeur. Hiervoor moest ook het scharnier een beetje gezet worden om te zorgen dat de deur achteraan wat hoger kwam.
Daarna kon het oude paneel eruit. Daar heb ik zelfs nog iemand blij mee kunnen maken.
En was er opeens veel ruimte. Zo kon ik de las van het nieuwe staande paneeltje onderaan nog wat beter doorlassen en afwerken.
Nu kon ik ook de binnen wielbak passen en goed kijken hoe die erin kwam.
Binnenkant onderrand achterraam vernieuwen
Nu het scherm eraf was, bleek de onderrand van het raam aan de binnenkant te slecht om het nieuwe paneel tegenaan te lassen. Daarom over de hele lengte een nieuw stuk gemaakt.
De ronding aan het eind heb ik erin gemaakt met een krimpmachine.
De bekken pakken het metaal vast en drukken het dichter in elkaar waardoor in dit geval het stripje een bocht gaat maken. Er zijn ook bekken waarmee je kunt rekken. Dit is een Eckold HF 100, echt het neusje van de zalm en nieuw voor mij veel te prijzig. Toevallig vond ik een gebruikte Eckold HF 80 (het vorige model) voor een scherpe prijs en die heb ik gekocht.
Nadat het randje gevormd was heb ik het erin gehecht.
Na het hechten helemaal doorgelast. Van Jacco kreeg ik een 3M Cubitron II afbraamschijf om eens te proberen.
Wow, een wereld van verschil met een gewone afbraamschijf. Dit ga ik vanaf nu altijd gebruiken voor het afslijpen van schone lassen. Voor het schoonmaakwerk waar ook wat tectyl en andere rommel zit, gebruik ik dan wel gewone schijven.
Daarna ook nog even met een tas en een hamer de deukjes uit het paneel eronder gehaald. Nu kon ik er immers goed bij.
Verder pellen en verwijderen oud scherm
Daarna verder met het verwijderen van de resten van het oude scherm om zo stap voor stap het nieuwe scherm te kunnen gaan passen.
Daarna het achterste deel van het spit eraf gehaald om zo de achterklep en het paneeltje eronder te kunnen monteren om de uitlijning en naden goed te kunnen krijgen. Vervolgens het nieuwe achterscherm er eens omheen gehangen.
Op aanraden van Jacco heb ik wat andere plekken genomen voor de lasnaden. Het scherm was uit de donor gehaald met het idee om de ronding achteraan in het horizontale vlak te lassen.
In het verticale vlak kun je er echter veel beter bij met de slijptol. De overgebleven randjes gebruik ik om een verzetje te maken van 1 a 2 mm lengte. Hierdoor heb je wel even steun, maar versmelt dit in de las waardoor je uiteindelijk geen dubbele plaat overhoud.
Met de achterklep en het paneel eronder erin bleek dat de lijn van het vervangende achterscherm niet helemaal goed was. Het onderste stukje was al gerepareerd. De hoek iets ingeslepen en met een scherpe tas heb ik hem nog wat verder en scherper omgezet.
En zo begon het stapje voor stapje al wat te lijken.
De laatste milimeters die nog van het scherm af moeten gemarkeerd met plakband en daarna met een powerfile op maat gemaakt.
Geweldig mooi stuk gereedschap. Minder grof en minder verspanend vermogen dan mijn stiftslijper met frees, maar werkt lekker rustig en met een Cubitron schuurband toch nog best snel, zelfs op harde CO2 lassen.
Dak strakmaken
Vorig jaar heb ik het gat voor het schuifdak op maat gemaakt. Ondanks de nodige maatregelen zoals om en om en rustig aan lassen was het toch wat omlaag gaan trekken. Van Jacco kreeg ik nog wat extra tips over hoe je kunt kloppen. Ondermeer het vol of net niet vol laten dragen van de tas.
Daarna zelf de hele lasnaad nagelopen en nageklopt.
Op de meeste plekken kreeg ik het beperkt tot een klein kiertje/kuiltje wat juist mooie met AlSI12 (Debrasel) gevuld kan worden. Op een aantal plekken bleek er toch gewoon teveel materiaal te zitten dus werd het of een bult of een kuil. Tijd voor de vlam, maar niet echt een doe-het-zelf klusje zonder ervaring.
Op een drietal plekken heeft Jacco door verhitten, kloppen en vervolgens snel koelen met perslucht het metaal wat doen krimpen.
Waardoor de bult die er zat weg is en ook hier nu ruimte is voor een beetje plamuur om met dak als geheel strak te krijgen.
En zo is het dak alweer een stuk strakker. Het heeft wel nog wat ondersteuning nodig van de cassette van het schuifdak om voldoende stevigheid te krijgen om echt strak gemaakt te kunnen worden.
Nog een wel weer even afgewerkt met Innotec Zinc Coat.
Mooi spul, staat inmiddels ook op mijn boodschappenlijst.
Andere deelnemers
De cursus heeft plaats voor drie deelnemers. Johan heeft een Fiat 850 en maakt een heel nieuw achterscherm.
Petra heeft een verchromerij en kijkt of ze speciale delen die anders oud ijzer zouden zijn kan restaureren.
Verder met achterscherm
Daarna weer verder met het achterscherm, maar dan moet eerst de binnen wielbak erin. De positionering die ik eerder gekozen had bleek nog steeds goed te zijn. Eerst dus alle lasvlakken goed schoonmaken. Een clean and strip borstel op een kleine luchtslijper werkt erg lekker.
Verder de hoek onder de achterste dorpel afdekplaat even zo goed mogelijk schoongemaakt en ingespoten met Technolit Rustox.
Het daadwerkelijk plaatsen van de binnenwielbak was echter nog niet aan de orde.
Eerst kokerbalk en veerschotel
Onder de veerschotel zat nog een stuk laswerk van een vorige eigenaar wat ik nog los wilde halen en nu kan ik er nog goed bij.
Het spit er weer onder gezet en de auto op z’n kop gehangen. Voor de zekerheid nog even de maat genomen voor als er te weinig koker achter zou zitten.
En de positionering van de veerschotel even opgemeten.
Daarna de slijptol erin, maar erg veel had hij niet nodig. De koker is 2 mm dik, maar het gebruikte plaatje was dat lang niet en de inbranding was niet al te best.
De achterkant van de koker bleek nog wel te staan.
Vervolgens helemaal goed schoongemaakt, ook in de kokers en uit 2 mm plaat een nieuwe hoek gemaakt. Het hulp van folie even de exacte randen opgetekend.
En na alles eerst behandeld te hebben met zinc coat erin gelast.
Vervolgens afgeslepen en weer zinc coat erop, ook op de nieuwe veerschotel.
Jacco heeft die er vervolgens met zijn krachtstroom apparaat er mooi ingelast, inclusief vanaf de zijkanten.
Extra: proefstukje autogeen lassen
Met zuurstof en acetyleen ofwel autogeen lassen, kun je plaatwerk erg mooi aan elkaar zetten. De twee grote voordelen zijn:
- Je voegt geen of nauwelijks materiaal toe dus je las blijft bijna vlak
- De las is veel minder hard dan met MAG lassen dus veel beter na te bewerken
Tijdens het lassen zet de plaat uit en zie je de naad naar het einde toe steeds groter worden. Naarmate de las weer afkoelt trekt dit weer naar elkaar toe.
Om hem goed vlak te houden of als de platen wat over elkaar kruipen kun je hem wat rekken/kloppen.
Het vergde wel even wat oefening, maar op het laatst lukte het aardig. Goede doorbranding en toch geen gat.
Misschien toch maar eens een startsetje kopen tweedehands.
Tot slot: adviesrondje van Jacco
Aan het eind nog even een rondje met Jacco om te auto gelopen voor wat extra tips & tricks. Een aantal proplassen van de kokerbalk/vloer bevestiging waren niet heel diep doorgebrand. Hij adviseerde om daar nog wat rupsen langs te leggen om de paar centimeter.
Verder raadde hij aan om de delen die klaar zijn in de zinc coat of een andere primer te zetten. Dat voorkomt aanroesten en kun je goed zien hoe ver je bent.
Daarna opladen en weer naar huis.
Jacco bedankt voor de leuke en leerzame week!
Gestrand!
Helaas kwam er nog een kink ik de kabel, letterlijk en figuurlijk. Bij een stoplicht viel de auto uit en kwam er rook onder de kap vandaan. Gelukkig geen brand. De kabels achter de dynamo waren gesmolten. Eerst kwam er een berger die me naar een veiligere plek bracht.
Op een parkeerplaats afgezet en opnieuw de ANWB gebeld. Ondertussen zelf al even gekeken. Het leek of een rubber slang een + en – draad achter de dynamo tegen elkaar had gedrukt. Als dit het was, kon het toch wel eens rijdend naar huis worden.
De man van de ANWB stelde dezelfde diagnose.
Plusdraad getaped, accu bijgeladen en hij doet het weer! Gelukkig zijn de dynamo en accu nog heel. En nu snel lekker naar huis. Heel veel zin in na een weekje weg.
Leuk zeg Jacco van Wel
Leuk artikel! Wat ik me wel altijd afvraag is: hoe bescherm je nu de binnenkant van je laswerk? De buitenkant van je koker staat nu netjes in de zincspray maar binnen is alle bescherming eraf gebrand? Enige oplossing die ik heb kunnen vinden is inox spray van mahotec. Hier mag je overheen lassen en is tegen hogere temperaturen bestand zodat het er niet afbrand. Maar weet niet of er een betere oplossing is.
Ik behandel altijd na met een holle ruimte was.
Volgens mij is die Innotec zinc coat nog een betere variant op die van Mahotec. Innotec is in principe voor professioneel gebruik. Maar het zal onherroepelijk wat verbrand zijn aan de binnenkant. Ik ga er nadat hij in de expoxy staat van de Rustox in spuiten en aan het eind van de rit Mike Sanders vet.
Inox is volgens mij hoogwaardiger dan zinc. En iets beter voor je gezondheid als je nog moet lassen. Maar ik kan er naast zitten. Ik ga nog eens wat zoeken…
Volgens mij bevat die Innotech ook maar relatief weinig zink en is de basis epoxy. Zal ook nog eens wat research doen.
Geen wetenschappelijk verhaal maar bij frost staat een interessante beschrijving bij beide: http://www.frost-auto.nl/speciale-lakken—eastwood—por15—overig/painting-overig/page/2
Ook interessant… http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Inoxspray.htm
Ik heb straks beide staan en dan zal ik eens een paar proefstukjes maken.
Leuk verslag Lars! En weer een mooi stuk verder!
Goed en duidelijk verslag Lars, ik leer er ook van.
Leuk verhaaltje geworden Lars.
Mooi verslag Lars. Ook ik heb een fijne week gehad bij Jacco.Weet nu duidelijk welke richting ik uit moet!