Bij het opbouwen van de combi voor het uitlijnen van het plaatwerk bleek dat het rechter voorscherm niet goed paste. Ik dacht dat de pasvorm van het ‘new old stock’ spatbord niet goed was. Daarom het groene scherm wat op de auto zat geprobeerd.
Het goede nieuws, dat paste ook niet goed. Het nieuwe voorspatbord was dus prima en het moest wel in de auto zitten. Met een lange waterpas aan de slag gegaan om de uitlijning te controleren.
Daaruit bleek dat het binnenscherm rechtsvoor (op de foto links) vooraan ongeveer een centimeter te hoog zat. Bij het opbouwen van de neus was ik tot de conclusie gekomen dat om de naad tussen het voorscherm en de motorkap goed te krijgen, dat het front wat omhoog moest. Ik ben toen denk ik vergeten om de kijken wat de impact hiervan was en heb zo het probleem van de uitlijning van het voorscherm met de deur geïntroduceerd.
Daarom het binnenscherm deels maar weer losgehaald om het naar beneden te kunnen richten. Eigenlijk was de vorm van het plaatwerk ook niet zo heel mooi vloeiend dus meteen maar een groter stuk eruit gehaald.
Overigens erg handig om dit samen met Peter te kunnen doen en gebruik te kunnen maken van zijn ervaring. Parallel is hij nog bezig geweest met het herstellen van wat zwakkere plekken in de raamrand.
En het perfectioneren van de uitlijning van de naad tussen het achterscherm en de achterklep.
Ondertussen had ik een nieuw plaatje gemaakt en erin gezet.
Handige tip van Peter om dan de hoek van binnenuit goed vol en door te lassen. Die kun je dan met een slijpschijf dan later weer heel mooi in de ronding slijpen.
Uiteraard na het hechten en richten al even gepast, maar tot slot ook nog weer de proef op de som. De naad tussen voorspatbord en motorkap is nu goed. Dat wil zeggen, zodanig dat hij met stellen en afwerken mooi strak te krijgen is.
De motorkap moet nog heel iets gericht worden. Nu is de naad tussen het voorscherm en de deur ook een stuk beter.
Hij is nog niet zo strak als aan de andere kant, maar dat heeft deels ook te maken dat de deur en het scherm ieder net een iets andere ronding hebben. Dat komt wel goed met stellen en strakmaken.
Update
Inmiddels de bevestiging voor het front ook weer hersteld en daarbij dook nog een zwakkere plek bij de koker op die anders met stralen naar voren zou komen.
En dat zit weer allemaal netjes dicht.
En nog even een plaatje van het nu wel goed passende voorscherm.
Alleen onderaan bij de dorpel moet zowel de ronding als de kier met de dorpel nog even aangepakt worden.
Plaatwerk is net schaken ,je moet wel drie sets vooruit kijken.