De dag begon al goed, eerst even naar Brabant om een combi op te halen. Zelf had ik hem laten schieten toen ik hem aangeboden kreeg omdat ik al teveel projecten heb. Daarbij geloofde ik na mijn zoektocht met uiteindelijk meer dan 15 auto’s bekeken bijna niet meer dat ze bestonden: een eerlijke en solide combi als goede basis voor een restauratie. Gelukkig had m’n vader interesse, de auto zag er goed uit en hij heeft hem gekocht.
Daarna doorgereden naar de beurs in Rosmalen. Het was er om 10:45 al lekker druk. Ik had niet echt dingen nodig, maar even langs kraampjes struinen was wel leuk. Ik vond een origineel Volvo 221 embleem van een combi uit modeljaar 1962. Niet gekocht, maar ik zocht eigenlijk alleen een foto ervan ter illustratie bij mijn blogpost over de custom 222E emblemen.
Ontmoetingen
Eigenlijk was 2018 meer de beurs van de ontmoetingen dan van onderdelen kopen. Ik heb erg veel mensen gesproken, leuk!
Elektrische 1800E
Terwijl ik tussendoor op de parkeerplaats liep werd ik al getipt dat er een elektrische Volvo op de beurs stond. Het bleek de 1800E van Kai Schawaller uit Duitsland te zijn die bij Skandix bij de stand stond. Deze auto was ik in 2015 al eens op het spoor gekomen in een tijdschrift.
Helaas kon Skandix me geen nieuwe technische details vertellen. Afwerking was erg mooi. Afgaand op de specificaties van deze (22 kWh accupakket, 96 Volt, 37 kW motor, 160 km bereik en een top van 140 km/h) moet mijn combi wel echt als een trein gaan rijden (44 kWh accupakket, 355 Volt, 100 kW motor) en ben ik benieuwd wat de top en het bereik wordt.
Conversie naar schijven inspiratie
Voor mijn project overweeg ik om rondom schijven te doen, maar dan vanwege de mogelijkheid om ABS trigger ringen te kunnen monteren.
Bij Skandix lag een nieuwe losse achternaaf waarvan ze aangeven dat die los op hun website koop was. Daar heb ik hem alleen niet kunnen vinden, maar hij bestaat dus wel.
Dat zou een mooie basis kunnen zijn om een bijpassende schijf te vonden en zo achter schijven te monteren. Ook bij Huke Basart nog even gekeken naar zijn conversieset voor schijfremmen achter.
Op de beurs stond ook ARU power brakes met een mooie zeer complete plug and play set voor de voorkant met behoud van 5×114,3 steek, maar de introductieprijs van 2665 die ik later ontdekte houd me dan toch even tegen.
Andere optie is ook altijd nog om er een 240 achteras onder te zetten en dan naven van een 1800E/ES voor om de steek rondom gelijk te trekken naar 5×108.
Ventilatie inspiratie
Onderweg naar de beurs dacht ik opeens aan de combi van Paul die vorig jaar op de beurs stond en bomvol zat met opties. In mijn herinnering ook met zijraam ventilatie net als een 940. Gelukkig kwam ik Paul tegen om te vragen of dat zo was en hoe hij dat gedaan had. Zijn auto bleek zelfs op de beurs te staan en hij liet het me even zien. Wellicht ga ik dat ook wel doen nu ik zoveel ventilatie vermogen heb.
Hij heeft het afgetapt van de voorruit ontwaseming en zelfs met de originele kachelventilator werkt dat erg goed. Verbeterpuntje voor hem was nog een de afdichting van de aansluiting. Drie mooie louvres in de deurkap voor de uitblaas.
W.v.t.t.k.
Verder even de door Vocor / Oldtimer-Stralen gestraalde P1800 op de stand van Volvo Lotte bekeken. Via Alain nog even gekeken of Johan van Oldtimer-stralen.nl nog zou komen, maar dat bleek niet het geval voor de zaterdag dus maar even een folder meegenomen.
Binnenkort maar eens bellen. Altijd goed om nog een optie te hebben naast Carrosseriebouw Jansen.
Ook nog bij ABC Poetspads een flesje White Diamond polish gekocht met een tweetal vilt pads om te kijken of ik de lasvlekken van de warmte op het RVS van de batterijenbakken eraf krijg.
En tot slot nog het Fifty Fifty boek van Hans Blokzijl en Carlo Brantsen met vijftig bijzondere Volvo’s en vijftig bijzondere bomen.
Meteen even in gebladerd en we hebben in elk geval één boom uit het boek in onze tuin.
Eigenlijk ging de dag veel te snel om. Beursorganisatie bedankt & bedankt voor alle leuk ontmoetingen en uitwisselingen!