Komende winter willen we naar het warmere zuiden en na het opzoeken van huurprijzen van een camper toch ook maar aan het verkennen of aanschaf geen optie is. Voor de beurs ben ik eerst even bij een camper gaan kijken.
De Nugget indeling met de keuken achterin is echt heel handig. Of hij groot genoeg is voor twee volwassenen en twee kinderen is echter de vraag. Deze specifieke gaat het sowieso niet worden. Aan de buitenkant werd de ‘roest aantekening’ op het APK formulier niet echt duidelijk maar toen ik er eenmaal onder ging liggen wel…. Tips voor campers (ook te huur) zijn welkom!
Daarna snel doorgereden naar de beurs waar al een mooi welkom wachtte.
Met het thema vakantie bij binnenkomst meteen een mooie inspiratie. Een Amazon met daktent.
En de tot camper omgebouwde Duett van Erik en Daisy.
Erg mooi gedaan, maar niet erg praktisch met z’n vieren.
Rondstruinen
Op de beurs uitgebreid rondgekeken en in bakken gezocht. Bij Nordicar vond ik een Smiths kachelunit. Vermoedelijk als optie bedoeld voor de eerste Kattenruggen die zonder kachel geleverd werden.
Die behuizing kan ik wellicht mooi gebruiken als basis voor de verwarming in mijn elektrisch combi met mijn Spal ventilator en 4 kW hoogvoltage PTC heater.
Verder vond ik nog een verdwaald 123GT wisserarmpje en twee instelbare, een nieuw 3-polig relais en een imperiaal bevestigingsset (handig als reserve) en een 123GT kwikschakelaar voor de verlichting onder de motorkap.
Ook vond ik nog een originele Westfalia trekhaak met typeplaatje voor de Amazon combi. Deze heeft een andere vorm dan mijn huidige trekhaak. Ik nam het gokje dat die meer ruimte biedt aan mijn batterijen bak en anders komt hij alsnog wel van pas.
Ook kwam ik nog een aluminium kleppendeksel tegen voor weinig. Daar heb ik alleen een foto van gemaakt om eventueel iemand te kunnen tippen.
Maar kort daarna kwam ik er een bekende mee tegen en daarna zag ik wat ze normaalgesproken nieuw kosten.
Mooiste gadget van de beurs is misschien nog we de gepersonaliseerde “Bedankt voor de samenwerking” mok van Volvo Lotte.
Alain, bedankt!
Trekhaak passen
Uiteraard heb ik de trekhaak meteen even gepast.
Richting de voorkant (rechts op de foto) biedt hij sowieso meer diepte. Het laagste punt achteraan komt echter ook lager te liggen al verdwijnt hij nog vrij netjes achter de bumper.
Door de andere bouw wijze van de trekhaak paste mijn concept batterijen bak er niet helemaal in. Toch even provisorisch opgehangen.
Aan de voorkant is inderdaad meer ruimte ook als je meeweegt dat de trekhaak aan de achterkant nog 3 cm omhoog moet.
Ook achteraan is meer ruimte, maar doordat deze trekhaak geen knikje heeft ontstaat er nu vermoedelijk een knelpunt in het midden.
Trekhaak maken?
Dat bracht me op het idee of het niet handiger is om zelf een trekhaak te maken. Ik hoef er toch geen typeplaatje op omdat het me vooral gaat om de buffer / bumper functie ter bescherming van de bak en niet om aanhangers mee te trekken. In de wet “Regeling voertuigen” staat namelijk in paragraag 5.18.18:
De totale massa of de som van de aslasten van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of
b. de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.
Dus dan is het gewoon maximaal 750 kg. Ik kan dan gewoon een mix nemen van deze beide originele trekhaken met inachtneming van de laagste punten van deze trekhaken. Uiteindelijk is deze trekhaak ook gewoon een massief achterste deel wat in/aan een holle voorste buis gelast is.
Ik ga eens kijken of ik bijvoorbeeld in de rolkooi wereld een bedrijf kan vinden die een 35 mm holle buis kan buigen in de benodigde radius. Tips en suggesties zijn welkom. Het voorste rechte deel met de bocht en kogel haal ik dan van een donor trekhaak. De dwarsbalk achteraan doe ik dan net als op mijn andere trekhaak en is ook relatief eenvoudig te maken.
Lars, stuur effe een schets van de gebogen buis die je nodig hebt, denk dat ik mijn relaties iemand weet die dat kan regelen, toch Cor Van Soest ? Jij buigt toch als de beste ?
Die kleppendeksel deal net gemist ?
Lars, wellicht is een campertje huren via Snappcar een idee?
Thanks Thijs, op die deelplatformen had ik al gekeken maar dan is 65 tot 100 euro per dag blijkbaar heel normaal maar voor 30 dagen ben je dan dus 2000 a 3000 euro verder en dan heb je 100 tot 300 km vrij dus daar komt nog 0,15 per km. bovenop plus brandstof uiteraard. Dat is toch allemaal wat teveel van het goede. Dan misschien liever een camper kopen en weer verkopen of kopen en verhuren (lijkt me lucratief op die manier) of in het zuiden wat huren (scheelt veel km’s rijden) of toch gewoon een huisje huren.
Ahja, dan wordt het al snel een dure aangelegenheid. Heb nooit een camper gehuurd via Snappcar, maar heb via dat platform al wel wat leuke campers zien staan. De meest lucratieve optie lijkt mij dan ook om een camper te kopen en te verhuren in de periodes dat je hem toch niet gebruikt. Verdient hij toch wat van zijn kosten terug.
Hoi Lars,
Misschien ter inspiratie; https://www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/22236-kantelbeugels-en-amazon-combi-project?start=160
Mijn zelfbouw- trekhaak zit vast in de chassisbalken ; bouten er dwars doorheen met busjes in de balken zodat je de boel niet in elkaar trekt.
Bumpersteun heb ik laten vervallen, de trekhaak wordt nu het stevige deel waar de bumper op vastgezet wordt, eigenlijk een omgekeerde situatie dus.
Succes, groet Jan