Op 27 en 28 september was weer de jaarlijkse Volvo Klassieker Beurs dit jaar in combinatie met de viering van het 44-jarige bestaan van de Volvo club. Hierbij werd definitief afscheid genomen van de naam V44 en heet nu officieel Volvo Klassieker Vereniging ofwel VKV.
Dit jaar hebben we er een familie uitje van gemaakt en gingen we op zondag naar de beurs. Het was een prachtige zonnige dag dus ook de parkeerplaats was weer super.
Qua onderdelen had ik niks nodig, dus ben niet eens alle gangpaden langs gegaan. M’n zoontje van twee kreeg een Volvo autootje bij een kraam en daar heeft hij het de hele tijd over “auto van meneer gekregen” dus de beurs kon al niet meer stuk.
Ik had een bestelling geplaatst bij Dries Bakkenes met 10% beurskorting bestaande uit een reproductie 123GT relais balk en een Midlock spanningzoeker dus die heb ik even opgehaald.
Update 10 december
Via de Volvo Amazon 123GT groep op Facebook leerde ik van George van het 123GT register dat de bovenstaande relais balk van een Volvo 140 is en niet van een 123GT. Dit werd bevestigd door het volgende plaatje uit een Volvo manual.
George deelde dat een relais balk uit een 123GT er als volgt uit ziet:
Wellicht kom ik die ook nog een keer tegen. Al heb ik inmiddels ook geleerd dat hij in een 1969-er 123GT al niet meer hoort. Gelukkig kan ik de balk die ik bij Dries kocht gewoon terugbrengen ondanks dat het inmiddels al een hele tijd geleden is.
Verder natuurlijk nog even langs geweest bij de stand van het Jongerenregister waar Lodewijk net z’n overdrive onder z’n Amazon had gezet en even Alain en Robin opgezocht. Zij hebben net een nieuw bedrijf opgestart voor Volvo onderdelen, volvonderdelen.nl (later/nu Alain met Volvo-Lotte) en hebben met de loterij de bruine Katterug gewonnen. In die stand stond ook Eric van Vliet met zijn herproductie van de Amazon middenconsole, erg mooi geworden!
Detail info taxaties
Leukste voor mij was de Volvo Klassieker Vereniging infostand boven op de vide. Hier was veel info te vinden over hoe taxaties nu werken. Ik heb me altijd al afgevraagd welke waarde per punt per automodel gehanteerd werd en hoe de verschillende opties gewaardeerd worden. Hieronder een samenvatting van het overzicht wat daar hing:
De onderdelen auto wordt beoordeeld op de volgende onderdelen: Carrosserie en sluitwerk, carrosserie en onderkant, lakwerk, ruiten, afdichtrubbers, chroomwerk en sierlijsten, interieur en stoffering, wielophanging en stuurinrichtingm schokdempers en vering, banden en velgen, mechanische conditie, motor en verlichting en bedrading. Dit wordt gedaan op een schaal van slecht, matig, redelijk, voldoende, goed, zeer goed en uitmuntend. Dit levert een bepaald aantal punten op. Dan wordt dit aantal punten vermenigvuldigd met een waardefactor die per automodel verschillend is:
Model | Waardefactor |
---|---|
Duett | € 38 |
Amazon 2/4 deurs | € 37 |
Amazon combi | € 35 |
Amazon GT | € 45 |
P1800 | € 47 |
1800ES | € 53 |
P1800 / Amazon cabrio | € 95 |
140 / 240 2-deurs | € 26 |
140 / 240 4-deurs | € 23 |
145 / 245 | € 23 |
164 / 260 | € 28 |
P1900 | € 95 |
Meest opvallend hierin vind ik dat de 140-serie en 240-serie op één hoop worden genomen. In de marktwaarde zag je hier altijd al wel verschil in en nu met de nieuwe belastingregels helemaal. Verder vind ik het verrassend dat een Amazon combi een lagere waardefactor heeft dan een sedan en had ik een groter verschil verwacht tussen een gewone Amazon en een GT. Nu is dat maar 20% meer. Dat een GT echter toch snel hoger getaxeerd wordt en duurder is op te markt komt derhalve vooral door de opties. Desondanks was € 8750,- voor mijn rode 123GT wat aan de hoge kant, dus houd ik de verlaagde prijs van € 7000,- aan. De opties geven direct een verhoging van het taxatiebedrag in euro’s en wel volgens het volgende schema:
Optie | Waarde | Opmerking |
---|---|---|
Ruilmotor | € 2000 | Per 5 jaar minder dan 7500 km/jaar dan afschrijven in 15 jaar. |
Ruilmotor 6 cilinder en oude modellen | € 5000 | |
Nieuw leren interieur | € 2000 | rest € 500 |
Originele toerenteller Amazon | € 100 | |
Alarminstallatie | € 400 | rest € 200 |
Audio | € 300 | rest € 100 |
Centrale vergrendeling | € 400 | rest € 200 |
Mist / verstralers | € 200 | |
Hoofdsteunen p/st | € 100 | t/m bouwjaar 1970 |
Trekhaak | € 200 | |
Elektrische ramen | € 200 | |
Velgen origineel breed of lichtmetaal | € 400 | |
Verwarmde achterruit | € 200 | |
Getint glas rondom | € 400 | |
Roofrack | € 400 | |
Turbo | € 300 | |
Zonneklep | € 200 | |
LPI (injectie) | € 1800 | rest € 500 |
LPG | € 1000 | rest € 500 |
Schuifdak | € 1000 | rest € 500 |
Overdrive | € 1000 | rest € 500 |
Automaat | € 1000 | rest € 500 |
Airco | € 2000 | rest € 500 |
Stuurbekrachtiging t/m bouwjaar 1974 | € 2000 | rest € 500 |
Tot slot is er nog een bonus – malus systeem waarbij auto’s die onder een bepaald punten niveau zitten aftrek krijgen en boven een bepaald niveau een bonus. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de 4/5 deurs auto’s en de 2/3 deurs.
Picknick en parkeerplaats
Mede dankzij het mooie weer en het strak op type parkeren was het ook weer genieten op de parkeerplaats.
De dag afgesloten met een picknick op het gras tussen de katteruggen.
Bedankt voor de organisatie en tot volgend jaar!