Volvo Amazon laten uitlijnen

uitlijnen Volvo AmazonNa het vervangen van beide spoorstangkogels moest m’n Amazon opnieuw uitgelijnd worden. Om eventuele onnodige slijtage van m’n nieuwe banden te voorkomen, reed ik er tot die tijd niet mee. Tevens een mooie gelegenheid om de uitlijning te laten doen volgens de specificaties van Ben Flierman / Tinustechniek. Om te zorgen dat het makkelijk zou gaan voor de monteur van Bandencentrum Steverink, had ik alle bouten al gangbaar gemaakt. Van de bovenste draagarmen tot de bouten waarmee de voortrein vast zit.

Samenvatting specificaties Ben Flierman
Volvo ging uit van instellingen waarbij je een auto had met onderstuur (auto breekt eerder uit bij de voorwielen). Met de instellingen van Ben krijg je een auto met overstuur (auto breekt eerder uit bij de achterwielen).

Decimale graden versus graden minuten
Op zijn website geeft Ben de waarden op in decimale graden en dan zijn de doelwaarden als volgt:
Camber / wielvlucht =  – 0,5°
Caster / askanteling = + 0,5°
Sporing = 0,0 tot + 0,25°

Veel uitlijnstations werken echter met graden minuten. Ze rekenen dan de bovenstaande waarden om (een minuut is 60 graden), dus dan zul je die op het uitlijningsrapport niet direct teruginden. Omgerekend naar graden minuten zijn de doelwaarden als volgt:
Camber / wielvlucht =  – 0°30′
Caster / askanteling = + 0°30′
Sporing = 0°0′ tot + 0°15′

Resultaten van mijn auto

Volvo Amazon uitlijnresultaten Steverink mei 2012

Het bleek dat voor het uitlijnen de wielvlucht aan de ene kant positief was (wiel staat boven naar buiten) terwijl hij aan de andere kant negatief was. Verder waren de waardes heel redelijk (dus ik had de nieuwe spoorstangkogels er behoorlijk goed ingezet).

Wielvlucht = perfect
De afstelling van de wielvlucht is dus perfect! Actuele waarde -0°36′ terwijl het doel -0°30′ was en dat aan beide kanten exact gelijk.

Askanteling = aan de hoge kant, wel goed gelijk
De askanteling is 2°20′ / 2°15′ in plaats van 0°30′ dat is dus nog wel aardig wat hoger. Om in te kunnen schatten wat de invloed is, heb ik Ben even gemaild met de vraag wat hij ervan dacht. Ben antwoordde:

Een askanteling/caster van 2°22′ / 2°15′ is wel erg veel, hoewel ook weer niet exorbitant. Hoe groter die waarde, hoe beter de rechtuit stabiliteit. Nadeel is dat het sturen (vooral bij stilstand) zwaar gaat.

De askanteling moet je aanpassen door de stand van de voorbrug t.o.v. de twee langsbalken van het chassis aan te passen met meer/minder vulplaatjes.
Maar goed, die askanteling van ruim 2° is dus niet goed of fout, maar meer een keuze die je maakt (rechtuit stabiel versus licht sturen). Aan de andere kant: Zet er hogere achterveren onder, of rij je benzine + gastank leeg, dan staat de auto ook al weer 2 graden voorover en is de askanteling al weer naar wens.

Al met al ben ik erg tevreden over het geleverde uitlijnwerk! Want het belangrijkste, hij rijdt heerlijk!

Dank aan Ben Flierman en Mike van Bandencentrum Steverink.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate