Hoewel ik niet echt op zoek was naar nog een auto, kwam ik wel een erg leuke tegen. Een retro lichtgele Volvo 142 De Luxe uit 1974. Wel met wat werk, zo loopt de motor slecht en moet de uitlaat waarschijnlijk vervangen. Ook is er wat laswerk gedaan wat beter afgewerkt moet worden. In de basis is het een leuke auto. Helaas wel een BW35 automaat die aardig lekt. Maar eens kijken hoe die het houdt en anders vervangen.
Hoe het begon
Na wat heen en weer mailen met de verkoper, foto’s gezien te hebben, toch eerst maar gaan kijken. Het is een leuke auto, maar hij heeft wel wat plekjes. Belangrijkste reden voor verkoop was dat de motor slecht loopt (op 3 cilinders). Hij reed echter nog wel. Knoop doorgehakt en de auto gekocht.
Volvo 142DL
- Kleur = geel (origineel 042-1, California white)
- Modeljaar 1974
- B20A motor
- 3-traps automaat BW35
- Kilometerstand 210.000
- Import in 2003 uit België
Het is wel verrassend dat de originele kleur wit is. Hij is namelijk dan wel heel goed overgespoten. Tot en met de motorruimte, kofferbak, raamstijlen, etc is alles nu geel. De auto is in België geassembleerd. De kans dat ik via het Volvo archief achter nog meer details kan komen is daardoor klein.
De algemene staat van de auto is redelijk en het interieur is erg mooi.
Opknap puntjes
Er moet wel het een en ander aan de auto gebeuren:
- Motorsteunrubbers vervangen
- Motor inspectie / reparatie / vervangen
- Automaat blokkade in P-stand werkend maken
- Uitlaat (deels) vervangen
- Nummerplaatverlichting erin zetten
- Olielekkage motor / automaat verhelpen
- Olie verversen
- Achteruitrijlichten maken
- Sigarettenaansteker repareren
- Roestplekken bijwerken
- Ander stuur erin
- Toerenteller monteren
- Antenne vervangen
- Uit laten lijnen
- Schoonmaken / poetsen
Beste
Ik heb een op oog met bw35 die lekt olie, een plas er onder zelfs, U bekend waar die bakken zoal lekken>
vrg kees
Komt het zeker uit de BW35? Is de olie rood van kleur?
Zo ja, dan kan er een keerring in het staartstuk lek zijn, bij de koppelomvormer of als hij voorzien is van een oliekoeler kunnen de koppelingen van die leidingen lekken. Ook kan hij lekken bij de peilstokbuis.
Als de olie niet rood is maar zwart, dan kan het zomaar de achterste krukas keerring van de motor zijn.
Beste
Bedankt voor uw reactie.
olie stond onder de bak op straat en was bakolie, na deze gebeurtenis deed
de bak ook niet meer schakelen bij koude en maakte geluid, deed dikkere olie er in
dat is niet oke, en dan als ie warm is deed ie het weer.
dat wordt denk ik bak eruit schoonmaken en controleren op slijtage.
Ik ben er geweest maar had de motor al warm laten lopen, niet wijs nu heb ik niet
kunnen horen welk geluid dat was, als de leiding lek is van de koeler dan is er ook geen druk?
Wat is zo,n wagen waard met rotte deur en beetje laswerk aan karosserie eigenlijk? en geen lpg
ding loopt nog prima op de injectie, en dat is wel bijzonder, er zit zelfs airco in maar is wel erg vochtig
en muf, dat is meestal niet oke, staat al wel 1 jaar in een dichte vochtige garage en honden gingen mee.
vrg ijpelaar
Een BW35 wil echt alleen ATF-F, geen andere olie! Het lijkt me sowieso geen quick-fix, ook niet als het euvel in het begin veroorzaakt zou zijn door een lekkende leiding. De leiding hoeft niet helemaal door te zijn om te kunnen lekken. Dus er zou dan zo maar eens nog druk kunnen zijn. Wel is het zo dat een bak leeg kan lopen tijdens stilstand uit deze leidingen dus dat zou de spontane olievlek kunnen verklaren. Er staat overigens een Volvo BW35 gereviseerd te koop op het VolvoKV forum voor 600 euro met een rekening erbij van meer dan 1200 euro.
D-jet en airco zijn wel leuke opties. Inderdaad wel bijzonder dat de injectie het nog doet na een jaar in een vochtige garage. Het systeem is erg gevoelig voor slechte contacten.
Wat is zoiets waard? Ik neem aan dat het een 142 betreft aangezien u op deze blogpost reageert.
Die van mij is uiteindelijk verkocht voor 1450 euro. Die had LPG, een verse APK en vernieuwde remmen. Body kon wel eens in vergelijkbare staat zijn geweest (zie foto’s).
Dus voor de auto die u beschrijft zou ik zeggen circa 800 euro maar dat blijft lastig te bepalen zonder de auto of foto’s van de auto gezien te hebben. Mocht u foto’s hebben kunt u die eventueel mailen, dan kan ik nog wel even meekijken.