Update: de stuurbekrachtiging controller heeft een snelheid signaal nodig dus ik heb een stuurbekrachtiging snelheid signaal set ontwikkeld voor de Volvo Amazon.
Onlangs had ik een begin gemaakt met de stuurbekrachtiging uit een Opel Corsa C in de Amazon combi. De unit hing globaal op z’n plek en met een kruiskoppeling van de stuurstang van de Corsa had ik een adapter voor de onderste stuurstang voorbereid. Voordat ik de originele stuurstangen ging doorhalen heb ik even de hoek gemeten en een mal gemaakt.
Voor wie het wil weten, die hoek is 72,3 graden.
Is op zich niet cruciaal om echt op de graad op te mikken, want de beugel die de buitenbuis aan het dashboard fixeert drukt hem toch wel in de goede hoek. Nu had ik echter wat houvast hij het vinden van de juiste hoogte voor de stuurbekrachtigingsunit.
Ook even de maat genomen van hoe ver de stuuras uitsteekt. Dit is later van belang voor het uitlijnen van het stuurkapje en het stuur.
Vervolgens kon het plaatsen van de unit beginnen. Omdat het kan mooi horizontaal opgehangen.
En een beugel voorbereidt met daarin twee vast gelaste M8 bouten. Die komt als bevestigingspunt in de auto.
Daarna gehecht. Hij moest er nog wel een keer uit omdat de hoogte nog niet helemaal goed was. De stuuras liep nog niet mooi door het midden van het gat in het schutbord.
Uitdaging was nog wel de ruimte tot de rembekrachtiger. Tijdens het maken van die ophanging had ik het stuurhuis wel wat omhoog gehaald, maar niet maximaal. Gelukkig was er uiteindelijk zelfs in de hoogste positie van de stuurstang genoeg ruimte.
Het onderste deel van de stuurstang eraf gehaald.
En op de voorbereide adapter geschoven en het geheel proefpassen. Hangt netjes.
Daarna de bovenkant op maat gemaakt. Zowel de buitenbuis.
Als de stuurstang zelf.
Daar heb ik een verloop bus gedraaid van een deel van de Corsa stuurkolom zodat de bovenste stuurstang over de splines van de Corsa unit geschoven kan worden.
Hierdoor kan ik de stang nog even iets in lengte verstellen en wordt bovendien de kracht tijdens het sturen via de splines overgebracht.
De lengte van de stuurstang en buitenbuis bepalen de uitlijning van het stuurkapje en het stuur. Nadat ik deze goed had gepositioneerd heb ik het geheel onder het dashboard gehecht.
En daarna zowel de binnenas als de buitenbuis op de werkbank gelast. Ik heb het scharnier voor de hoogte verstelling ook gefixeerd.
En ook de adapter aan de onderste stuurstang gelast.
Daarmee ligt er weer een onderdeel klaar om erin geschroefd te worden.
Wel gaaf sguurbekrachtiging op je amazone. Kan dit ook op een 244?
Ja, ik denk dat het ook wel kan op een 244. Al is het misschien voor de hand liggender om een ombouw te doen naar hydraulische stuurbekrachtiging van een latere 240. Dan is het meer plug and play. Maar een elektrische stuurbekrachtiging kan ook als je hem erin kunt passen.
Heeft u misschien een schema van de esb?
mvg
Jan
Power connector
Rood = 12V+
Bruin = Massa
Signaal connector
Blauw/rood = Snelheidssignaal input
Rood/wit = 10 sec. vertraagd 12V+
Zwart = 12V+ contact
Groen = Motor RPM signaal
Bruin/wit = Diagnostische uitgang