Nu de bumperhouders er definitief op zitten, ben ik verder gegaan met het achterscherm en het schelpje. Omdat de bumperhoek van de oude bumper nog erg in het schelpje stak, heb ik mijn nieuwe RVS bumper even in elkaar gezet om de passing te kunnen controleren.
Hierbij bleek dat de belangrijkste oorzaak hiervan was dat de wielrand geen goed uitgangspunt was voor de positionering van het schelpje. Deze moest verder naar voren.
Gelukkig heb ik mijn schuurvondst combi staan met een originele ongelaste achterkant waar ik de maten van kan overnemen.
De ronding achteraan bleek toch vrij goed te zijn.
Het scherm zelf buigt ter hoogte van de bumperuitsparing alleen nog teveel naar binnen. Eerst maar eens de aanslagrand voor het schelpje gemaakt.
Het grote gapende gat van een tijd terug wordt nu langzaam maar zeker dicht. Voordat de hoek bij het schelpje dicht gaat, ben ik aan de slag gegaan met het herstellen van het plaatwerk onder het achterlicht.
Een passend plaatje maken viel nog niet mee omdat de plaat naar allerlei kanten tegelijk rond loopt en ik de originele naad wil terugbrengen.
Na nog wat kloppen, volgde hij uiteindelijk nog beter de rondingen van het scherm en kon ik hem erin lassen.
Plaatselijk alleen nog wat verder doorlassen. Om in de toekomst rondingen makkelijker te kunnen kloppen, heb ik een leren plaatwerkzak en houten hamer gekocht en meteen nog wat meer zincor plaat meebesteld.
Verder heb ik een onderplaat voor het schelpje gemaakt. Hiermee zorg ik dat het buitenscherm weer de juiste ronding krijgt.
Wederom met de schuurvondst combi als referentie gezorgd voor de juiste oversteek buiten het schelpje.
Nu het schelpje dus blijkbaar wat verder naar voren hoort, heb ik ook de nieuwe binnenwielbak en schermranden die ik al had gekocht erbij gepakt. Dat sluit allemaal nog niet zo heel mooi aan.
Toch wel lastig dat de vormen zo ver afwijken van hoe het hoort. Dan neig ik toch weer naar de conclusie dat deze auto wellicht teveel verprutst is om als goede basis te kunnen dienen voor mijn ombouw. Maar goed, ik ga gewoon stap voor stap verder en dan is het op een gegeven moment af.
Vanavond ga ik bij nog een andere optie kijken, een compleet ander achterscherm. De grote vraag daarbij is alleen hoe je dat er goed in krijgt. Wordt vervolgd.
Update
Inmiddels de achterschermen bekeken. De achterkant was bijzonder hard. Verder hadden de schermen wel wat werk, maar niet overdreven veel. Ze hadden zelfs nog de originele wielranden. Als je puur naar de schermen kijkt zou je je afvragen waarom de auto is gesloopt, maar die had forse schade.
Uiteindelijk toch besloten om ze niet te kopen. Ze er als geheel in één keer in zetten met binnenwielbak en al zou een te grote operatie voor mij worden. Om de schermen nou te gebruiken als donor voor goed voorgevormde plaatwerk stukken voor bijvoorbeeld achteraan zou zonde zijn. Ik ga dus maar gewoon stap voor stap verder.
Als het dat scherm betrof op MP, de vraagprijs ervan vond ik aardig pittig!
Nee, staat niet op Marktplaats. Die heb ik gemist, was dat een new old stock? Waar ik ga kijken betreft gebruikt plaatwerk.
Was origineel old stock. Vroeg geloof ik zo’n 1250,-
Ah, die heb ik een tijdje terug wel op Speurders gezien. Daar begon hij zelfs nog hoger, maar dat is me echt te gek. Ook dan moet hij er nog in. Wat ik nu op het oog heb in incl. binnenwielbak en wielranden dus dan heb je al veel meer basis vorm.