Nu het laswerk linksvoor ook richting een afronding gaat, heb ik de draad achteraan maar weer eens opgepakt. Ik had een tijd terug al een begin gemaakt rechtsachter. Nu eerst nog maar wat meer oud laswerk ongedaan gemaakt.
En het stukje in de bodem er als eerste weer opnieuw ingezet.
Ook in de wielkast zat nog een oud stukje laswerk met dubbele plaat. Ik merkte dat lassen die ik maakte soms lastig af te werken waren omdat ze lager kwamen te liggen dan de stukken plaat ernaast terwijl die aanvankelijk toch mooi vlak lagen. Daarop de stroom van mijn lasapparaat eens iets lager gezet. Las lag inderdaad nu iets hoger en nog steeds minimaal slijpwerk.
En wel goed doorgebrand.
Op die foto is tevens te zien dat de binnenwielbak ooit al deels is aangepakt. Dat moet ook nog opnieuw. Een mailwisseling met Frank van Nordicar (mijn EV onderdelen partner) wees uit dat de huidige doorgaans verkrijgbare binnenwielbakken imitatie zijn met ook imitatie kwaliteit. Niet echt wat ik zoek dus, maar origineel Volvo is ruim twee keer zo duur. Gelukkig wist Frank mij te vertellen dat er een nieuwe productie serie aan zit te komen van een A-kwaliteit leverancier. Daar wacht ik dus maar even op. Genoeg te doen nog namelijk.
Zijkant achterin
De zijkant achterin onder het schelpje wilde ik van 1,5 mm plaat maken. Dat lukte niet echt lekker met mijn hand knipper en dus heb ik een Format hemboomschaar gekocht op Marktplaats. Had ik veel eerder moeten doen, ook voor dunnere plaat werkt het heerlijk.
Het zijkantje was nu zo op maat.
Met zo’n groot gapend gat is het ook een kwestie van beginnen. Lang wist ik niet hoe ik de lijnen nou moest laten lopen omdat het een mix is van krom en recht. Ik heb ervoor gekozen de zijkant netjes krom te laten lopen met de vloer mee.
Daarna aan de onderzijde vastgelast. De zijkant heb ik alleen nog even gehecht omdat de binnenwielbak dus toch nog vervangen wordt.
Mal voor ronding achterscherm
Op de plek van de reflector zit nu nog een bevestiging voor een LPG buitenvuller. Daar zal een nieuw stuk plaat in het achterscherm moeten. De huidige ronding klopt alleen al niet meer en is te vlak. Ik heb dus even een mal gemaakt om de vorm over te kunnen nemen van mijn schuurvondst combi.
En die ook tegen de andere combi gehouden en afgetekend.
Dat blijft nog vrij arbitrair. Misschien dat ik de ronding straks toch maar op gevoel in het werk maak, maar dan heb ik in elk geval een referentie.
Vervolgens een “dekseltje” geprepareerd met een omgezette rand eraan zodat de rand voor het schelpje alsnog doorloopt.
Daar moet ik de ronding voor het achterscherm nog maken, maar de hoek begint alweer aardig wat vorm aan te nemen.
Update
Na een tip van Kevin (van autolassen.nl) en Rob (die een Katterug cabrio bouwt) om de bumper er even onder te zetten voor de pasvorm, heb ik dat meteen maar even gedaan.
Dank voor die suggestie! Het is maar goed ook. Gelukkig had ik de bumper die eraf kwam nog niet weggedaan ondanks dat hij er niet meer op komt. Het schelpje past echter niet zondermeer, maar de bumper lijkt ook nog niet helemaal goed in het midden te zitten.
Tevens lijkt de rechterhoek (links op de foto) wat schade te hebben. Daarom de bumper van de schuurvondst er ook even bij gepakt.
Die was juist weer veel te breed…
Dan ook de trekhaak er maar even bij halen voor een goede positionering én eerst de bumpersteun houders maar even repareren zodra ik de onderdelen die ik daarvoor heb getekend binnen heb van de lasersnijder.
Daarna toch m’n nieuwe RVS bumpers die erop komen maar in elkaar zetten en gebruiken voor de juiste pasvorm.
Goed bezig, als ik je een belangrijke tip mag geven plaats de achterbumper weer terrug dan weet je “ribbel” deel uitkomt tov oude situatie. heb ik ook gedaan, evt bumper iets bijstellen, maar het komt je lijnen ten goede straks.
http://autolassen.nl