Nu ik mijn zinnen heb gezet op airco en tot de conclusie gekomen ben dat een originele Frigiking underdash verdamper in het midden het mooiste is, ben ik verder op zoek gegaan naar componenten.
HV airco compressor
Qua airco compressor ben ik uitgekomen op deze.
Hij is relatief compact en licht en PWM gestuurd. De vraag is alleen, waar moet hij. Ik had nog een plekje onder de voorste batterijen bak voor de motor.
DC/DC weer verplaatsen
Maar ja, dan moest de DC/DC converter wel net weer op een andere plek, inmiddels voor de vierde keer. In combinatie met een verzwaarde IPD stabilisator stang die ik ooit bij Tinustuning kocht en er toch onder komt kon hij net een stukje zakken.
Wel handig dat er nou juist in die verzwaarde een uitsparing zit.
Qua stuuruitslag gaat het ook precies goed met de stuurkogels. Daardoor wel zaak om hem goed te centreren.
En daarmee is er een mooie plek ontstaan voor de airco compressor.
Condensor
Een condensor vinden die past in het frontje van een Amazon bleek ook nog niet eenvoudig. Doordat de batterijen bak relatief ver naar voren steekt, kan hij niet op de plek van de originele radiator. Moderne auto’s hebben vrijwel allemaal veel meer ruimte in de hoogte. Daar komt bij dat ik het liefste een parallel flow condensor wilde. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een universele met de afmetingen 539 x 247 x 20 (Artikel 120AA11004 bij Cool Car Automotive). Nog even een dummy gemaakt met hout en gepast.
En ook de echte condensor past perfect.
Verdamper
De verdamper, dus de airco radiator in de underdash unit is een ander verhaal. Ik ben langs geweest bij Cool Car Automotive en werd daar ondanks dat ze het enorm druk hebben door de hitte erg goed geholpen. Ze hebben me een heel eind op weg geholpen zodat ik nu verder kan en in de winter pakken we het verder op om de details uit te werken.
Ik kreeg in elk geval een universele mee om eens te kijken of die paste.
De verdamper in de Frigiking unit is namelijk een buizen verdamper en niet meer van deze tijd. Tegenwoordig hebben alle auto’s platen verdampers aangezien deze een circa 30% betere efficiëntie hebben.
Maar ja, die buizen modellen zijn lang en smal en de platen modellen meer vierkant en sowieso veel hoger. En na een halve dag op de kop onder het dashboard was ik er nog niet uit.
Voornaamste reden is dat de ruitenwisser motor danig in de weg zit.
Ruitenwissermotor draaien
En opeens dacht ik, maar waarom is die motor een gegeven in die positie. Misschien kan ik dat wel veranderen. Het bleek dat het hele mechaniek er zelfs al op is voorbereid. Dus het was een kwestie van armpje van de getande as af, 3 boutjes los, 90 graden draaien en in omgekeerde volgorde weer vast.
Er zat zelfs al een uitsparing voor een nokje aan de motor. Na montage was er veel meer ruimte.
Nieuwe verdamper zoektocht
De verdamper die ik van Cool Car Automotive had meegekregen paste niet, maar het bood wel nieuwe mogelijkheden. Dus alle online auto onderdelen catalogi doorgezocht op zoek naar geschikte kandidaten.
Uiteindelijk bestond de shortlist uit een Denso voor een Peugeot 307 of een Nissens voor een BMW 5-serie. Met piepschuim nog maar eens een dummy gemaakt.
Dat kon nog wel eens lukken om er dan toch een mooie gecombineerde koeling en verwarming underdash unit van te maken. Uiteindelijk gekozen voor die uit de Peugeot omdat die een zij-aansluiting had voor de buisjes naar het blok ventiel. Daarmee is die makkelijker te implementeren. Daarom maar eens een gebruikte gekocht om de behuizing te kunnen maken.