Laatst had ik al een begin gemaakt met het voorbereiden van de B23E voor mijn Volvo 244 GLE door het vervangen van de achterste oliekeerring en met monteren van de nieuwe koppelomvormer.
Vandaag heb ik nog een flinke slag kunnen maken met de verdere voorbereidingen. De volgende zaken zijn gedaan:
– Nokkenaskeerring vervangen
– Nieuwe distributieriem en spanrol
– Kleppen gesteld (gelukkig allemaal nog erg dikke plaatjes)
Alles goed schoongemaakt en een nieuwe klepdekselpakking gemonteerd. Verder het blok aan de buitenkant ook zo goed mogelijk gereinigd. Daarna verder met het voorbereiden van de automaatbak.
Eerste de oude olie eruit laten lopen en de filterkit vervangen. Dit is preventief, maar er bleek zo goed als geen vuil in het oude filter te zitten. Ook de magneetjes op in het carter bevatten nauwelijks slijpsel.
Uiteraard ook meteen een nieuwe rubberen pakking gemonteerd. Om te zorgen dat de mechanische telleraandrijving blijft werken, moet het staartstuk overgezet worden. Bij de AW71 bakken tot circa 1993, dus met lagerbus in plaats van een lager past dit 1 op 1.
Uiteraard het staartstuk wat op de AW71L komt meteen voorzien van een nieuwe lagerbus en een nieuwe keerring.
Hieronder de AW71L automaat (links) en de BW55 automaat (rechts). Het wormwiel en de opvulring passen van de BW55 past zo op de as van de viertraps automaat waar alleen een opvul bus zit.
Het lijkt wel of de AW71L niet al te lang geleden nagekeken of zelfs gereviseerd is. De pakkingen zien er allemaal nog erg nieuw uit en er was dus ook al bijna geen ijzerslijpsel te vinden. De mechanische telleraandrijving overgezet op de AW71L:
Op het staartstuk van AW71L zit een nokje waar een stangetje op aangesloten zit waardoor de pook meebeweegt met trillingen van de bak. Met de klem van de olieleidingen van de BW55 heb ik daarom een alternatief steuntje gemaakt.
Nu nog de voorste ingaande keerring vervangen. Die had ik helaas nog niet besteld.
Inmiddels heb ik de ombouw van de mechanische teller ook uitgewerkt als tip op de hoofdwebsite onder ‘Handige informatie en tips’: “Mechanische telleraandrijving op 4-traps automaat“