De op vakantie ontstane startproblemen bleken als sneeuw voor ze zon verdwenen toen de auto afgelopen week bij de garage was. Toch wilde hij opeens niet meer starten. Nog even gedacht om hem met de Amazon naar de garage te slepen voor een diagnose.
Toen viel het me op dat we de reservesleutel gebruikten. Dit was op vakantie ook het geval toen ik stilstond en woensdag bij de garage reden we juist met de primaire sleutel. Zou het eraan kunnen liggen dat de reservesleutel de anti-diefstal startblokkering er niet helemaal goed afhaalt? De afstandbediening van de reservesleutel werkt wel gewoon. Een kleine kans, zeker omdat hij op vakantie met gebruik van die sleutel wel aan te slepen was. Toch maar even naar naar huis gereden om de primaire sleutel op te halen. Maar helaas, ook daarmee wilde hij niet starten. Daarom de ANWB er maar bij gehaald.
Hij controleerde een aantal zaken:
- Startspray inspuiten, geen reactie (dus ontsteking verdacht)
- Bougiekabel los en schroevendraaier erin, prima vonk (dus toch wellicht geen brandstof)
- Wartel benzineleiding loshalen en op contact, brandstof spoot eruit (krijgt dus toch wel benzine)
- Startkabel van de ANWB erop en verhoogde spanning waardoor de startmotor veel sneller rond ging (radio wel van slag) > hij sloeg aan!
Ook de man van de ANWB had het idee dat hij verzoop. Hij gaf als tip om de ontstekingsdelen zoals verdeler na te lopen. Meteen doorgereden naar Autoservice Twello om even te overleggen. Het was inmiddels zes uur, dus veel kon hij niet doen. Hij had nog als suggestie dat het benzine systeem vervuild kan zijn doordat de benzine al wat ouder is en ik primair op gas rij. Daarop een flesje reiniger in de benzine gedaan om ondermeer de injectoren schoon te maken.
Nieuwe ontstekingsdelen
Meteen even contact gelegd met Timen Smit uit Vaassen. Hij had een jaar geleden toen ik de rotor en verdeelkap verving al gezegd dat Bremi en Facet niet de allerbeste keuzes waren als merk. Omdat we er sindsdien toch 20.000 km mee gereden hebben, heb ik bij hem alles nieuw besteld in A-merk kwaliteit. Een Bosch rotor en verdeler, Bougiecord bougiekabels en originele Volvo bougies. Ook had de ANWB man opgemerkt dat de V-snaar aan vervanging toe is, dus daar gaat ook een nieuwe op.
Ontstekingsdelen vervangen
Na het verwijderen van de oude verdeelkap bleek dat de man van de ANWB nog best eens gelijk zou kunnen hebben. De verdelerkap was viezig van binnen met ingebrande punten.
Ook de V-snaar had inderdaad z’n beste tijd gehad.
Alhoewel de bougiekabels er nog goed uit zaken heb ik die toch ook maar vervangen door de nieuwe. De bougies zelf zagen er ook niet verkeerd uit, maar toch heb ik m’n nog zo goed als nieuwe Denso Iridium bougies die ik nog had erin gezet.
Nu maar hopen dat dit alles de startproblemen verhelpt. De eerste keer startte hij erg goed, maar de tweede keer niet. Toen sloeg hij pas na een tijdje starten aan en liep hij eerst op drie cilinders. Hierbij dampte hij aardig uit de uitlaat. Na wat gas geven ging hij weer mooi op alle vier cilinders lopen. We kijken het nog maar weer even aan en anders ook de klepspeling nog even checken. Al kan ik me niet voorstellen dat de startproblemen daardoor veroorzaakt kunnen worden omdat ze zo wisselen optreden en de auto goed rijdt als hij eenmaal is gestart.
Ik hoop dat je het vindt
Toevallig een vialle LPi installatie?
Klopt, Vialle LPI. Nog geen jaar terug ook wat storingen gehad, toen juist met rijden op LPG. Destijds zijn er uiteindelijk injectoren en uitstroompijpjes vervangen om dat probleem op te lossen.
Check het omschakel relais maar eens. Die gaan nog wel eens stuk en probeert de auto op 2 brandstoffen te starten en dat gaat niet…
Ik zal hem nog eens checken, maar die is nog geen jaar oud. Bij die vorige storingen ronde heb ik die preventief vervangen.
Spannend verhaal!
Succes
vervang nou eens voor de zekerheid dat ontstorinsrelais, dat kan echt de oorzaak zijn en kost bijna niks.
Ga ik zeker ook preventief doen. Heb jij toevallig een artikelnummer of linkje, of kan ik hem bij jou bestellen? (Zo ja, dan wil ik ook meteen zo’n upgrade hulpstuurhuis bus om alvast te hebben liggen voor m’n combi, zo nee, dan bestel ik die bus later sowieso nog wel).
heb hem niet op voorraad liggen, moet ik nog doen. http://volvoonderdelen.com/740760940960/Volvo960/Relais-koelventilatorradio-ontstoring-740760780940960-606617/ dat is hem laat je niet misleiden door de titel dit ***** relais kan heel je motor lam leggen
Thanks!
Relais waar de injectoren over gevoed worden kan ook heel goed boosdoener zijn. Heeft dan teveel overgangsweerstand en dat overwin je wel als je starthulp hebt. Xit links op het scherm als ik mij goed herinner.
Thanks, wat kan er een hoop stuk aan zo’n “modern” ding zeg…. Zal de service manual CD er eens bij pakken om te kijken welke dat dan precies is.
Links op het scherm is de injectorweerstand. (Geeft hele andere problemen).
Hoofdrelais zit achter de asbak bij een 940.
Benzine druk regelaar op je injector rail lek?
Dan kan hij ook verzuipen.
Thanks, hoe test je dat? Manometer op de injector rail of uitgang van die drukregelaar klussen?
Vacuüm slang los halen, daar mag geen benzine komen.
Komt daar wel benzine dan ruik je dat wel.
Hallo Lars, een storing die maar af en toe optreedt is het lastigst te lokaliseren. Juist met je gezinsauto; gelukkig doen je echte oldtimers het beter. Succes met zoeken..
De cabrio die ik van je kocht heeft weer een nieuwe APK; mogelijk de laatste?
gr. Cor.
Dank voor je reactie. “Gelukkig” ging het zich steeds structureler voordoen en dan is het inderdaad makkelijker te traceren. Het is inmiddels gerepareerd. Het bleek een lekke LPI injector te zijn.
Mooi dat je cabrio er weer twee jaar tegenaan kan, leuk! Ik zag hem afgelopen beurs op zondag nog op de parkeerplaats. Had verwacht dat hij al wel eerder aan restauratie toe zou zijn. Mooi dat hij het nog altijd rijdend uithoudt. Die van mij staat nog altijd te wachten op een restauratie.