Helaas heb ik moeten concluderen dat ik alle middelen (tijd en geld) voorlopig nodig heb voor de herbouw van de Volvo Amazon combi en daarom de knoop doorgehakt om mijn Volvo 123GT te gaan verkopen. Ik heb teveel toekomstige projecten. Daar komt bij dat mijn interesse in ombouw naar elektrisch niet matcht met deze zeldzame auto. Hiervan zijn er zo weinig gemaakt dat ombouw echt zonde zou zijn.
Huh? Een 123GT uit 1969?
De meeste 123GT’s zijn in 1967 geproduceerd en dat liep nog door tot in 1968. Tegelijk met de overgang naar de B20 verviel de 123GT als leverbaar model voor de meeste markten. Behalve voor Zwitserland en Japan waar hij nog wel leverbaar bleef. Zie bijvoorbeeld deze 123GT verkoopfolder uit 1969.
In het 123GT register zijn op dit moment 602 auto’s geregistreerd waarvan slechts 12 uit 1969. Dus die 2% geeft een indicatie van hoe weinig er uberhaupt zijn geproduceerd. Dat het een echte 123GT betreft staat ook vast aan de hand van het chassisnummer en typeplaatje:
Op mijn pagina ‘Hoe herken je een echte 123GT?‘ is terug te lezen dat het vijfde cijfer doorslaggevend is of het een originele 123GT is of niet. Als dat een 5 is, dan is dat het geval.
Van de S-codes op het typeplaatje zijn er een paar bekend (bron: volvoamazonpictures):
- 5314 = GT editie voor de Europese markt
- 5396 = B20B motor met speciale fan met koppeling voor Zwitserland
- 5575 = Aanvulling op 5314, links gestuurde auto
Helaas zit de originele motor er niet meer in en ontbreekt ook die fan met koppeling. Gelukkig zitten veel van de typische 123GT details er wel op.
GT Stuur
Overdrive handle, OD lampje en stuurslot
Toerenteller
Opbouw klokje ‘Volvo’
Extra lampen
Er zitten vier lampen voorop de 123GT. Twee Hella 162 lampen en twee van Bosch. Op/bij die laatste zitten Volvo hoezen.
Op een 1969-er horen eigenlijk alleen twee Hella lampen (en één spiegel). Het aparte is dat juist op dit model net weer andere lampen zitten dan de vroegere GT’s. De 1969-er heeft lampen met smalle randjes.
Zie ook mijn blogpost “Zeldzame Volvo 123GT onderdelen gekocht“.
Originele emblemen / badges
Voorscherm
Achterklep
Rood gemêleerd interieur met slaapbeslag, hoofdsteunen en 4x gordel
B20 motor met dubbele SU
Ook heeft de auto de voor 1969 en 1970 kenmerkende verbeterde veiligheidsopties zoals een gescheiden remsysteem en deelbare stuurkolom.
De motor even gestart. Loopt mooi. Was gereviseerd aldus degene van wie ik hem kocht, maar daar heb ik geen documentatie van. Is weggezet met een beetje schone olie op de zuigers om vastzitten te voorkomen.
Klein rondje gereden. De overdrive werkt!
Waarom verkopen?
Gezien de opties en lage productieaantal is deze auto echt zeldzaam te noemen. Waarom dan toch verkopen?
Het is een restauratie project. Met andere woorden, er zit (las)werk aan om hem weer APK waardig te maken en te conserveren voor de toekomst.
Dat is helaas geen ‘quick fix’. Gelet op de waarde en prijzen van een 123GT in goede staat heb ik overwogen om hem eerst op te knappen en dan te verkopen. Daar heb ik nu helaas de mogelijkheid niet voor.
De herbouw van mijn elektrische Volvo Amazon combi heeft nu prioriteit en ik heb alle middelen (tijd en geld) daarvoor nodig. Dus vandaar dat de 123GT in de verkoop gaat.
Vraagprijs = Gereserveerd
Wederom gelet op de waarde van een 123GT in goede staat en helemaal een zeldzame als de 1969-er met technische verbeteringen zegt dat dus ook wat over de staat van de auto. Hierbij nog wat algemene overzichtsfoto’s.
Natuurlijk is komen kijken het beste om een goed beeld te vormen. Toch zal ik proberen om de staat goed te beschrijven voor zover ik de aandachtspunten heb gezien.
Restauratieproject
Het meeste laswerk zit ‘onderhuis’ dus in theorie zou je met herstellen van die delen en een ander rechter voorscherm en rechter voordeur een heel eind zijn. Tegelijkertijd is mijn ervaring dat als je eenmaal begint met demonteren, schoonmaken, slijpen en lassen dat je meer tegenkomt dan je aanvankelijk hoopt.
Wat mij opvalt is dat sommige delen die vaak slecht zijn weer verrassend goed zijn / lijken (bijv. achterpaneel) en andere die vaak prima zijn juist echt slecht (bijv. kokerbalk linksvoor bij subframe bevestiging). Ook is er in het verleden al vaker aan de auto gewerkt en zijn bijvoorbeeld de dwarsbalkjes voor vervangen door exemplaren die eigenlijk op een P1800 horen.
Persoonlijk denk ik dat een totaalrestauratie de beste aanpak zou zijn waarbij dan ook de kabelboom vernieuwd wordt. De extra zaken zoals achteruit verwarming, extra koelfan en de (extra) lampen heb ik niet getest. Wellicht werkt het gewoon, maar de wijze van aansluiten kan wel wat mooier als je het mij vraagt.
Zie je ook de potentie van deze auto? Bezichtiging op afspraak. De auto staat in Noord Holland (Sint Maarten). Neem contact op per e-mail of bel me (06-45376321) als je interesse in de auto hebt.
Groeten Lars
Dag Lars,
Zojuist je blog gelezen/bekeken.
Het klokje in deze witte 123GT is geen huisvlijt, want ik heb ook zo’n klokje in ’toerenteller-stijl’.
Wel zeldzaam.
Groet van Cor