Verkocht: Volvo 940 uit 1998 op G3 LPG

We kochten de 940 in 2016 met 457.000 km op de teller. Inmiddels heeft hij ons op vele plekken gebracht en zijn we ruim 175.000 km verder en staat er bijna 634.000 km op de teller. Het is tijd om afscheid te nemen.

De korte versie: hij is hoognodig toe aan wat TLC / onderhoud en daar heb ik de tijd niet voor dus hij is vervangen.

Na wat sleutelen kan hij denk ik best nog een tijdje mee. Maar voor onderdelen kan natuurlijk ook. Huidige APK is geldig tot 10 juli.

Verkocht!

Volvo 940 met fietsen

Algemene informatie / specs

Toen ik in 2016 op zoek was naar een Volvo 945 waren de wensen:

  • 1800 kg trekgewicht (dus laatste modeljaar, 1998)
  • Bijrijders airbag
  • G3 LPG
  • Airco
  • Cruise control
  • M90 vijfbak (handgeschakeld)
  • Stoelverwarming

Deze auto heeft/had al die opties. Daarnaast zit er een V90 achterbank in en heb ik een hondenrek en bagagerolhoes erbij gekocht. Ook de nivomat schokbrekers zijn vervangen dus het is geen boot meer maar een soepel rijdende auto, mede dankzij de (low pressure) turbo. De cruise control hangt los en doet het nu niet, zie ’to do lijst’. De airco en stoelwerwarming werken, echt heerlijk. Op de Adhara velgen liggen zomerbanden met nog voldoende profiel. Doordat er een grote ringtank ligt op de voormalige plek van het reservewiel ligt de laatste nu los in de kofferbak.

Bij 583.000 km dus circa 50K geleden is er een andere B230FK motor in gekomen. Toen is ook de distributie vernieuwd en is er een nieuwe koppelingsset (druklager, drukgroep, koppelingsplaat) geplaatst en zijn randdelen als bougiekabels, bougies, kleppendekselpakking, spruitstukpakkingen, waterpomp, voorste deel uitlaat incl flenzen, verdeelkap en rotor vervangen.

Andere motor Volvo 940

Deze uitvoering, in combinatie met G3 LPG maakt hem denk ik echt nog wel de moeite waard ondanks de gebreken en hoge kilometerstand. Voor 44 euro een volle tank en dan weer iets van 470 km rijden (wel even de stand noteren, zie ’to do lijst’).

Prijzen zijn wel wat hoger dan in 2020, maar nog steeds vele malen voordeliger dan benzine en door de G3 korting valt de wegenbelasting reuze mee.

LPG tanken in 2020

Bij de laatste APK is de randrem vernieuwd en nog wat kleine dingen zoals een tweetal kachelslangen. Ook is toen de olie ververst. Tevens is er vorig jaar een andere accu in gekomen nadat de oude echt op was. Verder heeft hij heeft dus wel wat achterstallig onderhoud.

To do lijst

Als je van dichtbij gaat kijken en er eenmaal mee aan de slag gaat kom je vast nog meer tegen, maar dit zijn de hoofdpunten:

  • De uitlaat lekt ergens bij het uitlaatspruitstuk. Nieuwe pakkingen heb ik al wel gekocht, die krijg je erbij.
  • Blower is er vorige week mee opgehouden. Nog niet eens gekeken of het een kwestie is van een zekering of blower vervangen. Ik vermoed het laatste.
  • Er zit een barst in de voorruit (tot afgelopen APK geen afkeur) en aangezien ik die ruit er al eens nieuw in had laten zetten heb ik het maar even gelaten.
  • De dagteller is ermee opgehouden en de LPG niveau indicator werkt vanaf dag 1 al niet dus we schrijven de stand bij het LPG tanken op en rekenen dan 460 km erbij om te weten wanneer je weer moet tanken. Benzine tankmeter werkt wel.
  • Bij het schoon zuigen ontdekte ik dat het nat is onder de bestuurdersmat. Dus daar blijft mogelijk dat beetje koelvloeistof wat steeds verdwijnt. Ik verdenk de kachelkraan op lekkage.
  • Diverse lucht slangen in de motorruimte zijn aan vervanging toe.
  • De cruise control ligt los bij de gasrol (niet meer aangesloten na verwisselen van de motor)
  • Na laten vervangen van draagarm rubbers is hij nog niet opnieuw uitgelijnd en zo te zien gaat dat prima, maar zou eigenlijk nog moeten.
  • Er is een lampje stuk van de verlichting van de snelheidsmeter en de buitenthermometer is defect.
  • De achterruitenwisser motor is defect en de wisser geeft te weinig druk op het raam om goed te wissen.
  • Er zit weliswaar een dik leren stuur in, maar dit is niet mooi meer en ingetapet. Ik heb er een ander stuur bij, maar deze bleek niet de juiste want die is zonder airbag. Wellicht combineerbaar?
Laatste keer tenken 633.875 km

Laatste keer LPG tanken bij 633.875 km en sindsdien hebben we niet veel gereden dus de tank is nog zo goed als vol.

Foto’s

Natuurlijk krijg je de beste indruk als je komt kijken (auto staat in Nijbroek, nabij Apeldoorn/Deventer). Van dichtbij zie je dat hij echt wel de nodige krassen heeft en dat de voorbumper een houtschroef heeft gekregen.

01_Volvo940_RV

02_Volvo940_RA

03_Volvo940_LA

04_Volvo940_LV

05_Volvo940_MV

Hij is trouwens donkerblauw. Op de foto’s lijkt hij bijna een paarse gloed te hebben. Officieel kleur 417 Nautic Blue aldus het garantiebewijs wat nog bij de auto zit. Evenals het tot en met de 255 000 km beurt afgestempelde serviceboekje, de handleiding voor Volvo 940 modeljaar 1998 en de handleiding van de Volvo LPi-installatie.

06 Interior RV

07 Interior passenger airbag

08 Interior RA

09 Kofferbak

10 Interior LA

11 Interior LV

12 Interior steeringwheel

De auto is voorzien van een geïntegreerde zitverhoger achterin en heeft rubbermatten.

Mooie herinneringen

Wij hebben in elk geval mooie herinneringen aan deze auto.

940 in Zweden gebracht header
Zo werd hij naar Zweden gebracht (nog voor vervanging nivomat schokbrekers) zodat wij onze reis konden voortzetten nadat de Amazon Combi in brand was gevlogen.

Hopelijk zorgt iemand dat hij nog weer een tijdje mee gaat.

Verkocht en opgehaald

Binnen 25 uur na online zetten is de 940 verkocht, overgeschreven en meegenomen. Hij krijgt de nodige aandacht en heeft weer mooie reizen in het vooruitzicht.

Volvo 940 opgehaald

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate
OudeVolvo
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.