Wegens aanschaf van een iets nieuwere 940 uit 1998 met 1800 kg trekgewicht en bijrijders airbag gaat onze oude 940 in de verkoop. Hij rijdt op zich prima, maar er moet (op termijn) wel wat aan gebeuren.
Verkocht
Het is een Holiday editie en dus uitgerust met vrij veel opties.
- Regent red pearl (kersenrood metallic, nummer 418-12)
- Bouwjaar 1996
- LPG G3 onderbouw
- Handgeschakeld met M90 bak
- B230FK low pressure turbo motor
- 533.420 km op de teller
- 16″ Hydra velgen
- Automatische airco (climate control ECC), gevuld juni 2016
- Halfleren interieur met stoelverwarming
- Alarm (Volvo Guard) met afstandsbediening
- Cruisecontrol
- ABS
- Airbags
- Witte knippers voor en rood/witte achterlichten
- Elektrische en verwarmde buitenspiegels
- Buitentemperatuurmeter
- Elektrische ramen voor
- Stuurbekrachtiging
Hij heeft wel rondom wat krasjes en helaas schade bij ondermeer rechtervoordeur en achterdeur, een deuk op het dak net boven de voorruit en schade bij de linker achterwielrand.
Sierstrips aan de zijkant van het voorraam zitten er niet op, wel nieuwe erbij.
Van binnen ziet de auto er nog netjes uit. Halfleren interieur en ongekreukelde deurpanelen.
Achterbank met ingebouwde zitverhoger.
Kofferbak met LPG onderbouw en Hydra reservewiel.
Climate control
Stoelverwarming.
Elektrische ramen voor en elektrisch instelbare spiegels.
De B230FK motor heeft inmiddels 533.420 km gelopen (de cilinderkop net iets meer dan 100.000).
Recent onderhoud
- airco gevuld (juni 2016)
- LPI injectoren vervangen (1x juni 2016, 3x juli 2015)
- Kleppen gesteld (mei 2016)
- Radio ontstoor relais vervangen (mei 2016)
- Achterremmen (schijven+blokken) vernieuwd (mei 2016)
- Verdeler, verdeelkap, V-snaar (mei 2016)
- Uitlaatdemper achter en koppeling bij kat (sept 2015)
- Div. koelslangen, olieslangen, versnellingsbak rubber (sept 2015)
- LPG omschakelrelais vervangen (mei 2015)
En nog wel het een en ander daarvoor, maar dat zit er alweer een tijdje op. Zie voor die voorliggende periode de blogposts. Van voor mijn tijd zitten er nog onderhoudsboekjes bij vanaf nieuw die behoorlijk zijn bijgehouden (voor wat het waard is).
Overige pluspunten
- Door de vorige eigenaar nieuwe cilinderkop geplaatst bij 425.000 (plaatjes nog mooi dik)
- Compressie alle cilinders rond 10 a 11 bar (gemeten juni 2015)
Aandachtspunten
Natuurlijk gaat hij niet voor niets weg en is de vraagprijs niet voor niets onder de 1000 euro. Hij heeft ook wel wat aandachtspunten. Sowieso naar mijn weten de volgende:
- Lekt olie (niet veel, maar wel opmerking bij APK)
- Distributieriem gedaan bij 460.000 dus die wil wel bijna weer
- Stuurbekrachtiging voelt opeens anders (zwaarder) en je hoort de pomp
- Loopt niet lekker op benzine
- Kortsluiting onder kap gehad, draden geïsoleerd, maar voor de mooi moet kabelboom naar dynamo vervangen
- Dagteller defect
Tot slot
Er zitten drie remotes/sleutels bij. Degene die we gebruiken raakt wat versleten, maar telkens wat tape doet wonderen.
Opgehaald
En inmiddels is de auto opgehaald. Ergens ook wel jammer, hij heeft ons vier jaar lang op veel plaatsen gebracht.
Thijs, zocht je nog wat?
Ja, perfect! Maar snel die Clio verkopen.
Oei, maar ik zoek niet weer een auto die olie lekt. Die Clio bevlekt de oprit al meer dan genoeg…
Thijs Schnater wie weet is het gewoon een keerring die toch al met de distr. vervangen moet worden?
Zou kunnen. Lars, wat zou het kunnen zijn?
Om eerlijk te zijn heb ik er nog niet eens goed naar gekeken. Er hoeft eigenlijk nauwelijks/geen olie bij dus ik maak me er niet zo druk om. Staat echter wel als aantekening op het APK formulier, vandaar dat ik het meld en je ziet wel wat op de stoep (maar dat is bij de Amazon ook). Ik zal morgen eens kijken of ik een mogelijke bron kan ontdekken. Je bent natuurlijk ook van harte welkom om zelf te komen kijken Thijs.
Ben benieuwd wat het is. Maar goeie om binnenkort even af te spreken. Ik stuur je een privébericht!
Lekker bezig!
Erwin Scheepstra
Beste Lars, heb je ook een pb op facebook gestuurd.
Zou heel graag de 940 van je overnemen!
Met vriendelijke groet,
Jelmar
Auto is verkocht! Binnen 24 uur, dat had ik niet verwacht.