Stuurbekrachtiging Volvo Amazon uit Opel Corsa

Update: de stuurbekrachtiging controller heeft een snelheid signaal nodig dus ik heb een stuurbekrachtiging snelheid signaal set ontwikkeld voor de Volvo Amazon.

Van Mischa kreeg ik de tip om toch ook maar stuurbekrachtiging in te bouwen nu ik toch bezig ben. Dus ik ben me wat in gaan lezen. Het inbouwen van een bekrachtigings unit uit een Opel Corsa is vrij goed te doen. Dus maar eens een set in huis gehaald.

EPS Corsa C

Dit is een in hoogte verstelbare uit een Opel Corsa C. Nu is het idee om daar aan de onderkant en bovenkant de stuurkolom stangen en buizen van een Amazon op te maken. Dus de Corsa delen eraf gehaald en hem eens open gemaakt om te bekijken.

Stuurbekrachtiging opengemaakt

Een van de uitdagingen is de claxon. Origineel zit er een draad door de stuurkolom stang, maar met de bekrachtiging ertussen wil dat niet meer. Tegenwoordig wordt dat vaak opgelost met een sleepring. Dus heb ik er een gekocht van een Volkswagen om eens te passen. Hij zou aan de onderkant van het stuur kunnen.

Sleepring aan stuur

Of aan de bekrachtiger.

Sleepring aan EPS

Dan is een niet in hoogte verstelbare stuurbekrachtiging misschien toch handiger als uitgangspunt en ook qua montage onder het dashboard. Dus die ook in huis gehaald en gestript.

Corsa EPS vast en hoogte verstelbaar

En die past inderdaad best mooi. De originele ophanging van en 1969+ stuurkolom kan prima hergebruikt worden.

Vaste EPS onder dash

De motor komt net niet tegen het schutbord en de pedalen liggen vrij.

Vaste EPS onder dash2

Draadloze claxon

Uiteindelijk bleek een draadloze claxon bediening veel makkelijker te realiseren van gedoe met een sleepring. Met dank aan Erik voor de suggestie.

Koppeling met stuurstang

Om de onderste koppeling te kunnen maken, heb ik de Corsa kruiskoppeling los geslepen en iets smaller gemaakt zodat hij door het gat onderaan de pedalenbox kan. Daarna met de freesmachine aan de bovenkant gevlakt.

Corsa koppeling vlakken

Vervolgens een metalen staf voorbereidt en zo goed mogelijk gecentreerd. Dat valt nog niet mee zonder draaibank.

verloop bus uitlijnen

Vervolgens gehecht en later afgelast.

verloop bus hechten

Om hem in te kunnen spannen in de draaibank heb ik de getande as van een van de stuurbekrachtigingen af gehaald. Die is daarop toch niet meer nodig omdat die gemodificeerd wordt.

hulpstuk afzagen

Vervolgens heeft de buurman de opgelaste staf afgedraaid zodanig dat deze in de onderste stuurstang van de Amazon past. Op die manier ben ik zeker van een goede centrering.

afgedraaide verloop bus

Wordt vervolgd.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate