Nadat ik de plaat in de breedte had ingelast en de richel had hersteld, was het tijd voor twee strips in de lengte. Het gat in het dak moest namelijk niet alleen maximaal 38 cm diep zijn, maar ook maximaal 80 cm breed en het was 90 centimeter.
Uit de restanten van de dakplaat heb ik twee strips op maat gemaakt. Zo heb ik in elk geval exact dezelfde plaatdikte. Deze keer zonder lasklemmen gewerkt omdat deze aardig klem kwamen te zitten door het uitzetten van de plaat.
Met name een lijmklem bleek handig om de plaat goed vlak te krijgen.
Daarna ook aan de rechterkant een strip positioneren en hechten en ondertussen de linkerkant verder aflassen.
Het dak heeft in de lengte veel meer stevigheid en vorm van zichzelf dan in de breedte dus ik kon aardig snel doorwerken. Tussendoor toch wel laten afkoelen en uiteraard weer zowel van onder als boven gelast om vervorming door krimp te voorkomen.
Daarna afgeslepen met een lamellenschijf en nog wat laatste gaatjes gedicht. Die lamellenschijven werken overigens een stuk prettiger dan reguliere afbraamschijven. Het trilt minder en er wordt minder snel materiaal weggehaald daar waar het niet nodig is. Ze slijten echter wel wat sneller. Van Bas van Carrosseriebouw Jansen kreeg ik juist de tip om de kopse kant van een dikke afbraamschijf te gebruiken omdat een lamellenschijf juist om de las heen vouwt en teveel materiaal weghaalt. Dit werd bevestigd door Jacco tijdens de restauratiecursus die ik gevolgd heb.
Tot slot links en rechts glad geslepen en de plaat nog wat geklopt om een kleine hobbeling eruit te krijgen.
De onderzijde nog afgeslepen en het geheel in de epoxy primer gezet.
Het gat voor het nieuwe schuifdak is nu voorbereid/op maat. Alleen nog even het antenne gat dichtlassen.
Wat voor dakje ga je er in zetten?
Ik wilde perse een stalen schuifdak erin hebben en die worden al een jaar of tien niet meer gemaakt. Gelukkig vond ik nog een exemplaar afkomstig uit een demo opstelling (dus feitelijk niet gebruikt). Dit is een Webasto/Hollandia 700 serie elektrisch bediend schuif-kanteldak.