Strip in dak Amazon combi lassen

Vrijdag was ik al begonnen met de reparatie van het schuifdak van mijn Amazon combi. Na wat tips op het Volvo Klassieker Vereniging forum heb ik W100 Cold Front pasta en een koperplaat met magneetjes gekocht bij Blankers.

W100   Cold   Front   paste   en   koper   strip   met   magneetjes

De pasta zorgt ervoor dat de warmte niet in de omliggende plaat trekt. Het voordeel is dat de plek waar je daadwerkelijk last sneller opwarmt en dan er minder risico op kromtrekken van omliggende delen is. Het koper dient ook voor warmte afvoer en als steun voor het smeltbad. Dit deed ik altijd met een stuk platgeslagen koperpijp, maar deze strip kun je met de magneetjes gewoon aan de onderkant plakken en heb je dus je handen vrij.

Eerst de te lassen plaatdelen ontdaan van lak en andere rommel en daarna erin gehangen, vastgezet met plaatwerkklemmen de pasta aangebracht.

voorbereiden   inlassen   strip   dak   met   W100   cold   front   pasta

Koper strip aan de onderkant:

koperstrip   met   magneten   onderzijde

lasclips   cold   front   pasta   koperplaat

En voorzichtig lassen.

eerste   lasjes   dak   amazon   combi

Qua opwarming valt het reuze mee. Ik las maar kort en het wordt snel afgevoerd. Je kunt het al snel weer aanpakken. Toch werkt de plaat behoorlijk. Aan de rand valt het nog wel mee.

dakplaat   nog   mooi   vlak

Maar meer naar het midden heeft de plaat de neiging om naar beneden te ‘ploppen’. Het lijkt erop  dat de dicht te lassen kier op die plekken net iets te groot was.

dakplaat   gebobbeld

Daarop op twee plaatsen de hechtjes weer los gehaald en opnieuw gelast en dan is het al beter. Nog steeds ligt de naad iets verlaagd, maar ik denk dat ik dat zo maar laat.

Tweede   poging   las   in   het   midden

Misschien dat ik de las zelfs wel niet helemaal weg slijp voor de stevigheid. De ‘deuk’ moet toch opgevuld worden met plamuur al lukt een deel wellicht nog wel met vertinnen.

Ik merkte wel dat sommige lasklemmen behoorlijk vast zaten. Die zijn handig voor het begin, maar verhinderen wel dat de plaat de maximale ruimte heeft om te werken.

Nu rustig aan verder werken en nog wat meer hechtjes plaatsen.

Update

Inmiddels heb ik een serie van hechtjes vanaf de onderzijde gedaan. Gewoon zonder lasklemmen op het lange stuk en zonder pasta. Wel steunen met koper om de spleet goed dicht te laten vloeien zonder een gat te branden. De suggestie om ook van de onderzijde te lassen lijkt erg goed te werken, dank!

voortgang   strip   in   dak   lassen

De bobbelingen lijken nu stabiel en zelfs nog iets verminderd door de plaat tijdens het hechten waar nodig in de gewenste vorm te drukken.

Op Youtube vond ik een oud (jaren ’40 of ’60) maar leerzaam filmpje over lassen en vervorming.

Er worden drie tips besproken:

  1. Reduce the effective shrinkage force
  2. Make shrinkage work for us
  3. Balance shrinkage forces with other forces

De tip van afwisselend boven en onder lassen wordt ook geïllustreerd en valt in de derde categorie.

7 gedachten over “Strip in dak Amazon combi lassen”

  1. Hoi Lars,

    Mooi werk hoor, ik vind het vooral knap dat je het vereiste geduld ervoor hebt. Ik zou de hele plaat er gelijk in lassen onder het motto ik ben nu toch lekker bezig 🙂
    De las klemmen zitten waarschijnlijk zo vast omdat bij elk lasje de platen iets naar elkaar toe trekken tijdens het afkoelen..
    En zoals je al zegt de klemmen verhinderen dat, en ja die ruimte moet ergens heen dus in de plop.
    Maar met autoplaatwerk is het altijd beter als iets naar binnen plopt, een plop naar buiten krijg je helemaal niet meer strak.

    Beantwoorden
    • Dank! Stoppen, wachten en even kijken is inderdaad lastig, maar wel nodig. Gelukkig is het inderdaad een plop naar binnen, dat is nog wel een keer op te vullen.

      Beantwoorden
  2. Heb ook eens een luikje op het dak dichtgemaakt. Dat was ook een ramp. Bleef kromtrekken. Ik begreep er geen snars van. Lassen is toch een vak apart. Later hoorde ik iemand anders eens zeggen dat hij zulk werk last met gas en zuurstof. Schijnt minder vervorming te geven.

    Beantwoorden
  3. Blijft lastig met dunne plaat, gas en zuurstof geeft nog meer warme inbreng dus nog meer vervorming.
    Korte lassen leggen en veel verspringen.
    Natte doek erbij na het lassen, dan trekt er wat warmte in die doek.
    Na het lassen kun je je lassen oprekken met twee hamers.
    1 als aambeeld eronder houden uiteraard 😉
    Of een verzettang gebruiken, gaatjes boren en proplassen.
    Succes man 🙂

    Beantwoorden
  4. Dank! Nog een beetje oprekken is wel een goed idee. Qua warmte inbreng viel het erg mee. Ik deed maximaal twee a drie hechtjes per keer en kon de ondersteunende koperplaat er daarna gewoon nog met blote handen afhalen. Echt warm werd die niet. Ik heb bij de tweede keer hechten de plaat wat naar boven teruggedrukt en toen gehecht. Daarbij kon ik gewoon met m’n blote handen tegen het koper drukken zonder dat dat te heet werd om vast te houden. Dus wel aardige temperatuurverschillen.
    Op het Volvo Klassieker Vereniging forum kreeg ik de tip om zowel van boven als onderen te lassen. De deuk is vermoedelijk ontstaan doordat ik alle hechtjes vanaf de bovenkant gedaan heb. Voor het vervolg doe ik eerst eenzelfde serie vanaf de onderzijde en daarna om en om.
    Verzettang gebruik ik liever niet i.v.m. mogelijke roestvorming in de naad die dan ontstaat.
    Wordt vervolgd…

    Beantwoorden
  5. Even een update (zonder foto’s).
    Vandaag heb ik een serie van hechtjes vanaf de onderzijde gedaan.
    Gewoon zonder lasklemmen op het lange stuk en zonder pasta.
    Wel steunen met koper om de spleet goed dicht te laten vloeien zonder een gat te branden.
    De suggestie om ook van de onderzijde te lassen lijkt erg goed te werken!
    De bobbelingen lijken nu stabiel en zelfs nog iets verminderd door de plaat tijdens het hechten waar nodig in de gewenste vorm te drukken. Ik houd het tempo van hechtjes laag en ga om en om verder.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate