Tijdens onze vakantie kreeg de 940 kuren. Na een paar dagen stilstand wilde hij nog maar net starten, maar na even stoppen helaas niet meer. De accu was na een paar keer starten al leeg. Deze had ik 3,5 jaar geleden geplaatst dus op zich kon die wel aan vervanging toe zijn. De heuvel afrollen en zo starten mocht niet baten, te weinig snelheid.
Daarop een auto kunnen lenen op de camping en naar de lokale automaterialen zaak om een nieuwe accu te kopen. Deze er ter plekke in gezet.
Uiteraard ging de motor nu weer soepel rond, maar hij wilde niet aanslaan. De lege accu was dus slechts een gevolg en niet de oorzaak. Alleen bij volgas pruttelde hij soms een beetje, maar hij sloeg niet aan. Het leek alsof hij verzoop. Uiteindelijk van iemand op de camping een sleepje gekregen. Door hem in z’n één te zetten en zo de motor toeren te laten maken tijdens het slepen sloeg hij aan.
Gelukkig de twee keer daarop gewoon kunnen starten en zo zowel thuis als bij de garage terecht gekomen.
Warme start doet hij echter prima en ik had de auto aan het eind van de dag alweer nodig. Eenmaal bij de garage deed het probleem zich dus niet meer voor. Hij heeft dus niet veel meer kunnen doen dan de auto uitlezen. Er stonden wel veel storingscodes in. Wel meteen maar even de achterremmen laten doen, nieuwe schijven en blokken.
Ook meteen even door de wasstraat laten halen. Ziet er toch weer netjes uit voor een auto van inmiddels 20 jaar oud.
Update: Vanmorgen ging de koude start nog niet zo goed als de warme, maar hij deed het wel weer gewoon. Binnenkort misschien nog maar eens langs brengen en dan een nacht laten staan.
Wellicht de temperatuur sensor even controleren? Zou verklaren waarom de koude start wel goed gaat
Temperatuur sensor schoot ook al door mijn hoofd. Wellicht dat ik die maar even preventief vervang.
Rob van Laere
bekend verhaal
Rob van Laere Wat was in jouw geval de oplossing? Ontstekingsdelen, brandstofpomp relais zijn nog geen jaar geleden vervangen bij mij. Ook zijn toen 3 van de 4 LPI injectoren vervangen. Daardoor ligt verzuipen als gevolg van lekkende injectoren ook niet voor de hand.
OudeVolvo Dat antwoord moet ik je even schuldig blijven.. De auto is door de wegenwacht afgesleept en toen de garage ernaar kon kijken bleek het euvel niet meer voor te doen.. Sindsdien nog 2 maal voorgekomen en maar op de fiets gegaan.
zal vanavond eens in de reparatiebonnen snuffelen, maar eerste keer was het inderdaad brandstofpomp relais
Wat een gemene kwaal is die vaak niet gevonden word: Radio suppression relais daardoor krijgt de ecu geen stroom en anders uitlezen en brandstofdrukken conyroleren
hij is te nieuw, Lars… 🙁
Stappenmotor was bij mij het probleem bij mijn 940 medio jaren 90
Dank voor de reacties! Dat geeft nog wel weer wat nieuwe opties die ik nog niet op mijn netvlies had.
Mijn 20 jarige blijft het nog steeds goed doen. Benieuwd wat m’n 45 jarige straks gaat doen (940-142)
Witte relais open maken
Doe mij maar gewoon een B20 🙁