Vandaag met interesse het kanaal Politiek 24 van de NOS gevolgd met de vragen van de kamer aan de staatssecretaris van financiën, Frans Weekers over het belastingplan 2013. Door de kamer werden er zoals verwacht ook vragen gesteld over de regel in het regeerakkoord dat de MRB vrijstelling voor oldtimers zou worden afgeschaft. De kamer zei samengevat (bron):
Het kabinet wil auto’s ouder dan 25 jaar niet langer vrijstellen van motorrijtuigenbelasting. Een verstandige maatregel, Groot (PvdA), omdat de vrijstelling er nu voor zorgt dat oude, vervuilende auto’s worden ingevoerd. Maar het is volgens hem wel jammer dat dit eigenaars van echt klassieke auto treft. Ook Bashir (SP) en Klein (50PLUS) betreuren het als hierdoor cultuurhistorisch erfgoed verdwijnt en ook Van Vliet (PVV) wil dat er een regeling komt voor hobby oldtimers.
De staatssecretaris zei daarover het volgende (het was al half vijf geweest, dus tegen het eind van de middag en de tijd begon te dringen):
Ik kan er lang of kort over spreken. De wegenbelasting oldtimers maakt geen onderdeel uit van het belastingplan 2013. Ik acht het dus niet nodig om het nu te hebben over initiatieven uit de kamer. De regeling geldt in 2013 immers sowieso nog. Wel kon hij nu al toezeggen om samen met de collega’s van infrastructuur en milieu te kijken naar goed uitvoerbare oplossingen om historisch erfgoed te ontzien waarbij je die ook nog wel een paar keer per jaar de schuur uit mag rijden. Het gaat er de minister om auto’s te belasten die dagelijks worden gebruikt.
Aan het eind herhaalde hij nog eens:
Ik zal met de collega’s infrastructuur en milieu een voorziening treffen voor rijdend cultureel erfgoed.
Met andere woorden, tot 2014 is er sowieso niets aan de hand en daarna komt er een regeling. Het is dus alleen nog de vraag hoe die regeling er dan precies uit komt te zien. Hij gaf namelijk aan dat de regeling ook nog eens goed te handhaven moet zijn. Dat maakt bijvoorbeeld een kilometerbeperking minder voor de hand liggend omdat dat lastig waterdicht te controleren is.
Heb je een goed idee wat voor regeling dan? Deel je idee op de Open Space MRB Oldtimers of stem op bestaande ideeën!
Andere berichten over vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers
- (20 nov) Uitslag stemmingen moties belasting oldtimers positief
- (30 okt) Vrijstelling wegenbelasting, hoe nu verder?
- (25 okt) Oldtimers blijven wegenbelastingvrij aldus Autoblog
De letterlijke uitspraken van de kamerleden en staatssecretaris
Bron: Verslag wetgevingsoverleg Belastingplan 2013
Van Vliet (PVV)
Ik kom bij de motorrijtuigenbelasting. Eén van de elementen uit het regeerakkoord is dat de vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen. Wij zijn wat dat betreft een roepende in de woestijn, want veel partijen zijn van mening dat het op zichzelf geen probleem is om die vrijstelling in te trekken. Toch vinden wij dat jammer. Ziet de staatssecretaris mogelijkheden om toch een opening te bieden aan mensen die met die hobbyobjecten zitten en daarmee een aantal keren per jaar gehandicapte mensen rondrijden, bijvoorbeeld via een zestigdagenkaart of iets dergelijks? Dat zou een mogelijkheid zijn voor al die mensen die straks worden geconfronteerd met motorrijtuigenbelasting op oldtimers hoewel ze, als een auto 40 jaar is, alsnog moeten betalen. Dat kunnen heel hoge bedragen zijn. De consequentie van een en ander is dat veel mensen hun auto zullen moeten verkopen, terwijl de prijzen zeer zullen worden gedempt, omdat maar weinig mensen die wegenbelasting kunnen ophoesten. Ziet de staatssecretaris mogelijkheden om deze relatief grote groep toch nog tegemoet te komen?Groot (PvdA)
Laten wij helder zijn. De laatste jaren zien wij een enorme toename van geïmporteerde auto’s die heel milieuvervuilend zijn. Dit zijn fiscaal gedreven aankopen van oude auto’s die gewoon voor het woon-werkverkeer en voor het dagelijks gebruik worden ingezet. Dit moeten wij niet hebben. Het kan niet zo zijn dat wij aan de ene kant tientallen of honderden miljoenen euro’s investeren in heel schone auto’s en dat wij aan de andere kant fiscaal oude auto’s subsidiëren die meer vervuilen dan 40 nieuwe auto’s bij elkaar.
Mijn mailbox loopt echter ook vol met mails van mensen die een hobbyauto hebben en die dit culturele erfgoed te goeder trouw willen bewaren. In aansluiting op de vragen van de heer Van Vliet, vraag ik dus aan de staatssecretaris of hier niet toch een mouw aan te passen is. Onze ambitie is om daaraan mee te werken, zodat er toch iets kan worden gedaan voor de echte bewakers van het culturele erfgoed. Ik laat het graag aan de staatssecretaris over om voorstellen te doen over de systematiek daarvan.Bashir (SP)
Het nieuwe kabinet stelt voor om de vrijstelling voor oldtimers af te schaffen. Ik vermoed dat de partijen zich op dat punt heel erg rijk rekenen. Daarvoor is 140 miljoen ingecalculeerd. Laten we eerlijk zijn: een heleboel van die oldtimers die nu nog een kenteken hebben en geregistreerd staan, zullen worden uitgeschreven; vooral in de wintermaanden maar ook in de rest van het jaar, naar verwachting zo’n 70% van de oldtimers. Die 140 miljoen zal dus bij lange na niet worden gehaald. Hiermee worden wel heel veel mensen geplaagd en gepest, omdat zij niet van een oldtimer kunnen genieten. Is de staatssecretaris bereid om, in plaats van de vrijstelling af te schaffen, een kilometerbegrenzing in te voeren, bijvoorbeeld voor maximaal 2.500 kilometer per jaar? Zo zorg je ervoor dat dit culturele en historische erfgoed behouden kan blijven en reken je je tegelijkertijd niet rijk met bedragen die waarschijnlijk toch niet zullen worden gehaald. Die oldtimers staan in garages, worden niet gebruikt en zullen dus gewoon worden uitgeschreven. Heeft de staatssecretaris rekening gehouden met die gedragseffecten?Klein (50PLUS)
Wij steunen de opmerking van de heer Groot over de oldtimers, want wij vinden ook dat hobbyisten de ruimte moeten krijgen om die oude auto’s goed op te knappen en als cultureel erfgoed in stand te houden.
Op zich dus goede vragen van de kamer die heel duidelijk aansturen op een goede oplossing voor de hobby oldtimers.
Staatssecretaris Weekers (VVD)
Ik ga nu in op de vragen over de oldtimers. Ook hierover kan ik lang spreken, maar ook kort. Het onderwerp is geen onderdeel van het Belastingplan 2013, dus het is wat mij betreft ook niet nodig dat de Kamer er volgende week met initiatieven voor komt. Ik zou niet weten wat de Kamer er volgende week mee zou moeten doen, aangezien voor 2013 de huidige vrijstelling voor oldtimers nog bestaat. Ik zeg de Kamer graag toe dat ik samen met mijn collega van I en M zal zoeken naar een goed uitvoerbare oplossing waarin we het mobiel historisch erfgoed ontzien en de mogelijkheid verschaffen om dat een aantal keren per jaar de schuur uit te rijden, maar we tegelijkertijd wel de auto’s belasten die net aan het jarencriterium van de huidige oldtimerregeling voldoen, maar die de facto elke dag in het verkeer worden gebruikt en zorgen voor nogal wat milieu-uitstoot. In het kader van de uitwerking van die regeerakkoordmaatregel zal ik dus samen met de collega van I en M een voorziening treffen voor het rijdend cultureel erfgoed.
Op het laatst bedankten de verschillende kamerleden voor de gedane toezeggingen op het gebied van oldtimers.
Autoweek meldt dat het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart en schrijft dat er vooralsnog geen geluiden zijn om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.
Tegelijkertijd schrijft KNAC dat er achter de schermen de afgelopen week intensief gesproken is met het ministerie van financiën en dat daarbij is duidelijk geworden dat de ambtelijke staf en staatssecretaris Weekers in beginsel de definitie van Fia en FIVA van het begrip klassieker als uitgangspunt willen nemen. Volgens die definitie, die ook in andere Europese landen wordt gehanteerd, zijn klassiekers ten minste dertig jaar oud.
Mooie uiteenzetting waaruit blijkt dat het vervuilingsaandeel van oldtimers maar 0,28% is van het totaal. Komt bij dat als de kilometers niet in oldtimers, maar in modernere auto’s gereden zouden worden het maar een vermindering van de uitstoot van 0,15% inhoudt.
Als die getallen kloppen? Waarom eigenlijk al die ophef?
Als ik met mijn oldtimer rij dat is maar een paar km,dan staat mijn andere vervuiler stil HondaCRV
Dus zoveel is die vervuiling niet
Ik rij met mijn450 sl misschien 5 dagen per jaar
denk eens aan de werkgelegenheid
Ik rij meer als 60 000 km per jaar met mijn benz 500 sel
En wat mij betreft zou in geval van dat soort hoge kilometrages per jaar gewoon wegenbelasting betaald moeten worden.
Maar ja, hoe stel je dat objectief vast?
Groot (PvdA)
Laten wij helder zijn. De laatste jaren zien wij een enorme toename van geïmporteerde auto’s die heel milieuvervuilend zijn. Het kan niet zo zijn dat wij aan de ene kant tientallen of honderden miljoenen euro’s investeren in heel schone auto’s en dat wij aan de andere kant fiscaal oude auto’s subsidiëren die meer vervuilen dan 40 nieuwe auto’s bij elkaar.
Het kan toch ook niet zo zijn dat ons land geregeerd wordt
door personen die niet kunnen rekenen! 40x !!!!!!