Nadat ik vrijdag de onderkant van de dorpel erin had gelast, heb ik die vandaag afgewerkt en kon ik verder met de wielbak. De binnenwielbak hangt weer samen met de uitlijning van de wielranden. Daarom wil ik toch de deur erin hangen voor ik de wielbak vastzet. Dan zit het spit echter in de weg.
Laatst had ik al een body mover gemaakt om zo zonder het spit aan de auto te kunnen werken. Toch is het ook wel handig om de deuren te kunnen monteren terwijl de auto in het spit hangt. Doordat de binnenste bevestiging van de achterste steun aan de deurvangers van de achterdeuren zit, moest ik daar wat anders op bedenken. De krachten die erop komen zijn klein en alleen in boven en naar beneden richting. De body hangt aan de bevestigingspunten van de achterklepscharnieren. Ik heb een hulpbeugel in het midden gemaakt op de plek van de bevestigingen van de achtergordels. Eerst gehecht.
En daarna afgelast, een prima vervanging voor de dwarsbalk.
Vervolgens mijn nieuwe deur erin gehangen.
Hij moet nog wel wat beter afgehangen worden, maar zo begint het alweer wat te lijken.
Open dag Yestercar
Onlangs kreeg ik een uitnodiging in de bus voor de open dag van Yestercar, afgelopen 12 juni. Ze bleken in Wezep te zitten, nog geen half uur verderop en ik kende ze niet eens.
De Stichting Yestercar is in 1987 opgericht en stelt zich ten doel het restaureren en instandhouden van automobielen, bij voorkeur van het merk Volvo, en wel de modellen van tenminste vijftien jaar oud.
Op hun website, www.yestercar.nl, krijg je al wel een aardig beeld van de verzameling, maar een kijkje op de open dag was erg indrukwekkend en zeer de moeite waard.
PV544a uit 1960
Op de brug een prachtige Katterug. Ooit total loss, nu in nieuwstaat (dossier ED-70-12 op hun website). Links vooraan zie je nog net de P1800 uit 1958, ook naar bijna nieuwstaat gerestaureerd met alle oude details (dossier DB-61-GK op hun website). Ervoor onderstaande Katterug.
PV544 uit 1965
Ook in nieuwstaat, een erg mooie auto mét schuifdak (dossier FN-23-11 op kun website).
In het achterste gedeelte van de loods stond nog veel meer moois. Meerdere Duetten en Katteruggen wachtend op een restauratie of als onderdelen donor.
Ook nog een tweetal Amazons en wat 140’s.
Leuk om er geweest te zijn, voor herhaling vatbaar!