Nu het laswerk langzaam maar zeker begint te vorderen, ben ik me aan het oriënteren op de vervolgstappen. Laten stralen wil ik sowieso, maar wat is dan handig qua volgorde? Wel of niet vlamverzinken/schooperen? De onderkant en binnenkant zelf behandelen met RX5 en RX10 of toch ook mee laten spuiten?
Mooi moment om eens te gaan sparren met professionals. Ik heb Carrosseriebouw Jansen (tegenwoordig Jansen Restorations) hoog op mijn lijstje staan als partner voor het laten conserveren, strakmaken en spuiten van de auto. Op de Facebookpagina Carrosseriebouw Jansen komen erg mooie plaatjes voorbij en hun open dag in mei vorig jaar was ook erg leuk. Tijd voor een nadere kennismaking.
Ik sprak met Bas Jansen, eigenaar van het bedrijf. Hierdoor is mijn plan verder uitgekristalliseerd. Dank! Mijn ideeën zijn nu als volgt:
- Eerst al het laswerk en EV voorbereidingen doen. Zoals bas zei: “De auto moet klaar zijn”.
- Dan laten stralen. Hopelijk valt het dan mee qua nieuwe zwakke plekken die aan het licht komen. Op basis daarvan restant laswerk daar doen of laten doen of toch weer blank mee naar huis nemen en dan later nog een keer nastralen voor verwijderen vliegroest.
- Laten schooperen van de body en plaatwerk bij de randen en andere roest gevoelige plekken (midden op het dak gaat hij heus niet snel roesten).
- Direct daarna de hele auto in de epoxy primer laten spuiten.
- Daarna in een keer door (nat in nat) na het kitten van de naden en eventuele staalplamuur de bodyschutz op de onderkant en kleur aan de binnenkant en onderkant.
- Daarna het schuifdak laten inbouwen.
Belangrijkste inzichten voor nu:
- Lasnaden niet vertinnen. Zelfs zuurvrije vertinningspasta werkt etsend. Als je niet goed verhit, is het niet geheel uitgewerkt en gaat het juist onder de tin roesten. Daarmee is het middel dan erger dan de kwaal. De staalplamuur van tegenwoordig is dusdanig goed dat tin ook echt niet meer nodig is.
- Wacht met stralen totdat de auto in één keer door het hele vervolgproces in kan. Voorstralen zou wel kunnen als het handig is om al eerder zicht te hebben op slechte plekken, maar het verdient de voorkeur om nu alles eerst goed aan te pakken. Mocht het toch in twee keer moeten, dan liever wat vliegroest laten ontstaan en dat er weer afstralen dan bijvoorbeeld een lasprimer aanbrengen die er toch ook weer af gestraald moet worden.
Conclusie: ik ben nog wel even bezig voordat ik er daadwerkelijk op de stoep sta met mijn project, maar ik heb er een goed gevoel bij.
Ben ook een keer bij Janssen geweest. Lijkt mij een zeer professioneel bedrijf met heel enthousiaste oldtimer liefhebbers. Helaas voor mij wat te ver weg maar lijkt mij voor jou een heel goede keus.