Altijd heb ik nog het idee om een iets snellere B20 in m’n Amazon te zetten. Dubbele weber carburateurs of iets dergelijks. Nu liep ik tegen een complete set gereviseerde Solex C40 ADDHE carburateurs aan. Deze zijn vergelijkbaar met de Weber 40DCOE.
De set is echt erg uitgebreid met inlaatspruitstukken, luchtfilters en gasmengstukken speciaal voor deze carburateurs.
Zelfs het uitlaatspruitstuk en bochten om een luchtfilter naar boven aan te kunnen sluiten zitten erbij. Voor de luchtfilters die er nu opzitten is er waarschijnlijk te weinig ruimte bij het schutbord.
Ook bestaat de set uit nog twee reserve C40 ADDHE carburateurs (niet gereviseerd) en die hebben een venturi van 30mm.
De gereviseerde carburateurs zijn dus 40mm en hebben een venturi van 32mm.
Mijn idee is om de setup te gaan gebruiken op een B20 in combinatie met een snellere nokkenas van Tinustuning (Ben Flierman), bijvoorbeeld de TT3.
Wel vraag ik me af of 40mm dan niet net wat weinig is en of ik geen 45 carburateurs had moeten hebben. Tips en suggesties zijn welkom.
Update
Inmiddels heb ik van Ben begrepen dat het een prima combinatie is met een TT3. Verder heb ik het boek Solex en Zenith carburateurs (ISBN 9020117335) geschreven door J. Kasedorf en P.H. Olving tweedehands weten te vinden.
Met daarin ondermeer de 40 ADDHE.