Smiths RVI toerenteller werkend aangesloten icm 123 ontsteking

Gisteren had ik een 123 ontsteking in mijn Volvo 123 GT gezet. Hierdoor deed de toerenteller het helaas niet meer.

Volvo   123GT   Smiths   toerenteller   werkt   niet   met   123   ontsteking

Het is een RVI toerenteller wat inhoudt dat het een indictie puls gestuurde toerenteller is. Op haar website in de FAQ schrijft 123 ignition:

Will my tachometer (RPM meter) work with a 123ignition distributor?
Yes, by far most of the tachometers work in combination with a 123ignition.
RVI type tachometers manufacturedby the Smiths Company, will not work properly though.

We have found two companies that offer solutions to this problem. They use the existingrev.counter to replace the electronics with another printed circuit board. In the UK this is done by JDO-instruments and from the Netherlands this is done by CASU-Utrecht.

Bij CASU had ik ooit al eens een prijs opgevraagd en dat was toen 150 euro mits de toerenteller werkt en er verder niets gerepareerd hoefde te worden. Een prijzig grapje dus. Tegelijkertijd had ik al meerdere malen gelezen dat het in principe gewoon zou moeten werken. De vraag is dan alleen:

Hoe moet een Smiths RVI toerenteller aangesloten worden op de 123 ontsteking?

Origineel aansluitschema toerenteller met conventionele ontsteking

Het originele schema is als volgt. Er loopt een draad vanaf de min van de bobine via de toerenteller naar de stroomverdeler (contactpunten).

Smiths   toerenteller   aansluitschema

Dit is van origine een witte draad met een deel met een rood streepje (van bobine naar toerenteller) en een deel met een zwart streepje (van toerenteller naar verdeler). Dit draadje maar een lusje bij de toerenteller. Dit is om de inductieve puls te genereren. In kleur vond ik het volgende plaatje (hier met positieve aarde, in geval van de Amazon dus voedingsdraden omwisselen)

schema   Smiths   toerenteller   in   kleur

Aansluitschema 123 ontsteking

In de handleiding van de 123-ontsteking staat voor auto’s met een negatieve aarding het volgende schema:

aansluitschema   123   ontsteking

De rode draad gaat op de plus van de bobine en de zwarte draad op de min.

Nu die twee combineren levert: toerenteller in serie in de min draad van de 123-ontsteking, dus:

  • Rode draad aan de plus van de bobine
  • Uiteinde van witte draad met rode streepjes van min bobine naar toerenteller
  • Uiteinde van witte draad met zwarte streepjes vervolgens naar zwarte draad van 123 ontsteking

In mijn Volvo 123GT was het een beetje zoeken omdat de originele draden verlengd waren met verschillende kleuren en bovendien helemaal waren ingepakt. Uiteindelijk was het een kwestie van de bij mij oranje draad van de verdeler aan de zwarte draad van de 123-ontsteking maken en de rode draad van de 123-ignition er bij op op de plus van de bobine.

En de RVI toerenteller werkt prima in combinatie met de 123-ontsteking!

Smiths   RVI   toerenteller   werkt   weer   met   123   ontsteking

1 gedachte over “Smiths RVI toerenteller werkend aangesloten icm 123 ontsteking”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate