Tijdens mijn zoektocht in de eerste helft van 2015 zat de perfecte vervanger voor onze groene combi als nieuwe basis er niet tussen. Ik bracht zelfs een body die ik had gekocht terug en koos ervoor om met onze eigen auto verder te gaan.
Het oude schuifdak leek een groot struikelblok maar uiteindelijk vond ik een vervangend stalen dak en ging het op maat maken van het gat lang niet gek.
Begin december begon ik echter aan de achterkant die aanvankelijk best goed oogde en toen begon ik weer te twijfelen. Een korte marktverkenning leverde op dat er niet veel betere opties bij waren gekomen. Ik kreeg wat hulp en tips voor bruikbaar achterkant plaatwerk en zette door.
Maar juist toen ik het niet meer verwachtte kreeg ik net voor oud en nieuw een mailtje:
Ik zag ergens op een site dat je de achterkant van een combi zoekt. Of een donor auto.
Aan dat laatste kan ik je wellicht helpen.
Er ging wat tijd overheen maar de aanvullende informatie en foto’s die ik ontving stemden mij steeds positief. Uiteindelijk ben ik zelf ook gaan kijken en heb ik hem gekocht:
Schuurvondst Volvo Amazon combi
Hij staat al 7 jaar stil in een stoffige en iet wat klamme schuur. De rubber matten in het interieur zijn helemaal vergaan en vochtig.
De achterkant van de auto is echter verrassend goed. Tegelijkertijd zou dit toch ook nog wel eens de nieuwe basis voor mijn EV conversie kunnen zijn of een toekomstig project. Al heeft deze auto ook wel de nodige roestschade maar dat zit voornamelijk aan de voorkant. Ook lopen wat lijnen rechtsvoor niet helemaal zoals ze horen dus moet ik uitzoeken of dat tijdens een eerdere reparatie zo is aangepast of dat de auto ooit voorschade heeft gehad en al dan niet krom is. Tot slot staat het chassis nummer niet op de originele plek omdat daar de doorvoer van een standkachel heeft gezeten. Voor de zekerheid zou ik daarmee langs de RDW willen voor een onderzoek en opnieuw inslaan van het nummer op een betere plek. De nieuwe plek staat overigens netjes als zodanig ook in de papieren dus ik verwacht hier geen problemen.
Nu in elk overgeschreven en geschorst.
Afwegen en plan maken
Binnenkort ophalen en dan afstoffen en nader inspecteren en een plan trekken. Misschien dan ook nog eens iemand over mijn schouder mee laten kijken naar mijn huidige auto voordat ik daar zomaar mee stop. Misschien ben ik wel veel te kritisch op de staat, zelfs na het lassen en repareren. Wellicht gaat ook die body gezien de dikte van Volvo staal ondanks dat hij misschien niet 100% roestvrij is nog voldoende lang mee om te genieten van de ombouw naar elektrisch. Het kan nu nog alle kanten op:
- Door met m’n huidige body en de schuurvondst puur gebruiken als voorbeeld en mal en die vervolgens als toekomstig project bewaren.
- Door met m’n huidige body en de achterkant van de schuurvondst gebruiken als reparatieplaatwerk
- De schuurvondst als nieuwe basis voor mijn EV conversie gebruiken
Wordt vervolgd!
Update 28-jan
Dinsdag kwam er al iemand langs om wat op te halen en die heeft even meegekeken en die zei al “je body is toch niet eens zo heel slecht”. Vandaag kwam er iemand langs met veel plaatwerk ervaring en die zei over onze groene:
Je kunt er nu goed bij en bent al zo ver, ik zou hem nu niet meer inruilen voor een andere. Goede combi’s worden echt schaars. Hetzelfde fenomeen zag je bij de Citroen DS. Er is gewoon nauwelijks nog aanbod.
Dat pleit ervoor om toch gewoon verder te gaan met de groene en dat gevoel heb ik eigenlijk doorlopend. Deze blauwe kan ik dan gewoon gebruiken om de diverse maten over te nemen en bijvoorbeeld nieuwe bumpersteun houders te maken.
Wouw wat leuk voor je Lars! Erg goed te horen dat je er nu zelfs 2 hebt waar je mee verder zou kunnen!
Je schrijft schuifdak. Dat kan dus in een combi? Ik zou t graag ook doen in mijn project. Kan je mij wat fotos sturen hoe jij t gedaan hebt? Of zou ik eens mogen komen kijken?
Groetjes Ivar (van de witte combi)
Ja, een schuifdak kan, maar het is niet eenvoudig. Bij een combi zit er namelijk een verstevigingsrand in het dak. Deze zit eigenlijk te ver naar voren om er mooi een schuifdak voor te kunnen plaatsen.
Bij mijn combi hadden ze dat opgelost door de rand gewoon deels te verwijderen. Hierdoor liepen de riggels die in de lengte lopen als het ware dood op het schuifdak.
Niet erg mooi vond ik. In mijn oriëntatie over wat te doen met het schuifdak vond ik na een tip een demo schuifdak met stalen dakplaat. Een glazen dak vind ik niet mooi. Dit nieuwe dak was echter kleiner dan het oude dak dus ik moest strips in het dak lassen. Hiervoor heb ik een combi dak uit een sloper als basis genomen.
De riggel in de breedte daaruit heb ik gebruikt, maar wel 8 centimeter naar achteren verplaatst om zo voldoende ruimte te bieden aan het nieuwe dak.
Zie ook blogposts:
– Begin gemaakt met reparatie schuifdak combi
– Strips in de lengte in het dak gelast, gat voor schuifdak op maat
Geen klein klusje. Mocht ik toch de blauwe als basis voor mijn elektrische nemen is dus ook de vraag of ik dan alsnog voor het schuifdak ga. Ook dan zou ik namelijk de riggel weer verplaatst willen hebben.
Je bent van harte welkom om te komen kijken, leuk!
Prachtige vondst Lars, gefeliciteerd !
Ik ben heel benieuwd hoe je verder gaat / welke elektrisch gaat worden.
Als oude eigenaar van de schuurvondst zal ik je blog met belangstelling blijven volgen.
De zenith hoort inderdaad niet op deze B20, maar stamt van de oorspronkelijke B18. Deze carburateur heb ik ooit nieuw bij van West gekocht. Zo oud kan hij dus niet zijn. Ik ben er nog niet toe gekomen bij van West langs te gaan om de oude rekeningen op te halen Maar dat komt nog. Overigens heb ik de auto voor dat je hem kwam inspecteren met ether aan de praat gekregen en hij liep daarna toch zeker 10 minuten op benzine. Hoe dan ook, ik ben blij dat de auto je niet tegen valt en zal met belangstelling je vorderingen blijven volgen.
Groet, jan willem bakhuys .