Nu ik heb besloten met onze eigen groene combi door te gaan als basis voor de ombouw naar geheel elektrisch aangedreven auto, heb ik er nog wel wat uitdagingen bij op het gebied van roest.
Zo heeft de body allemaal oppervlakkige roestplekjes aan de buitenzijde.
Daarnaast moet ik nog iets met het huidige schuifdak. Om hier op een goede manier mee aan de slag te kunnen gaan heb ik nog wat gereedschap aangeschaft.
Een spot straler met zowel Corund als soda als straalmiddel, een staalborstel voor op de haakse slijper en een clean & strip borstelschijf voor op de boormachine en twee soorten vertinningsmateriaal. De ene vertinningsset is loodvrij. Het smeltpunt hiervan is hoger en is daardoor lastiger te verwerken, maar is wel erg sterk en nog belangrijker veilig te schuren. Om wat te kunnen oefenen heb ik ook wat vertinstaven met lood gekocht. Deze mag je echter alleen raspen en niet schuren. Ik heb vertinningspasta gekocht zonder zinkchloride om zo te voorkomen dat er na het vertinnen water aangetrokken wordt en het metaal alsnog gaat roesten (bron: Vertinningspasta Vocor)
Zinkchloride heeft het de onplezierige eigenschap om met water en/of luchtvochtigheid hyroscopisch te reageren. Door deze eigenschap gaat het metaal snel roesten. Het is lastig om de Zinkchloride van het metaal te verwijderen en zodoende ervoor te zorgen dat het metaal niet gaat roesten. Onze nieuwe vertinningspasta bevat GEEN Zinkchloride en is daardoor niet corrosief.
Tot slot heb ik nog een aantal lasklemmen bij Blankers gekocht. Met deze lasklemmen ofwel intergrips kun je twee stukken plaat precies kops tegen elkaar leggen en vastzetten met een smalle gleuf. Dit lijkt mij erg handig voor het lassen van een strip of plaat in het dak. Mijn plan is om dan iedere 2 a 3 centimeter te hechten door middel van lassen en dan de naad dichtsolderen met de loodvrije vertinset.
Hiermee kan ik in elk geval met een deel zelf aan de slag en parallel hieraan een groter plan van aanpak maken voor bijvoorbeeld het (deels) laten stralen van de body.
Die intergrips kun je voor weinig ’n berg zelf maken…
Verder kan ik je aanraden demonteerbare kleinere delen ontroesten middels electrolyse. Vorig jaar wat koplamppotten ontroest. Werkt super!
Je kan de body ook laten behandelen met koudijs… dat is het zelfde als zandstralen maar dan met ijspallets… dit is zachter voor de body maar echt alle vuiligheid en roest blaas je weg…
Pas op met solderen en lassen in je dak. Gaat snel trekken. Zorg dat je een pistool met luchtslang ernaast hebt om te koelen.
koelen met perslucht?
Koudijs stralen heb ik al naar gekeken Ruud. De conclusie: het is vooral een mooie methode om schoon te maken dus tectyl te verwijderen mits het niet te zacht is.
Vet kan niet dus moet er al af zijn en roest gaat er ook niet af.
Met name door de prijs (circa 1300 euro voor 8 uur) is dat niet echt een optie.
Oh… ik dacht dat het ook voor roest was… succes!
Hoe kan ik het in het werk koelen Ingmar? Ik was van plan om over langere tijd te gaan lassen (bijvoorbeeld iedere avond een paar hechtjes).
Kruislings werken en je laspunten laten afkoelen met lucht. Solderen filmpjes kijken op YouTube. Ik persoonlijk haat plaatwerk en heb er geen geduld voor ;).
Zoek eens op ‘welding heatsink putty’. Las hier goede ervaringen over in de metalshapers fb groep…
Veel Succes!