Repareren bodem rechterkant Volvo 123GT

Bij de APK voorinspectie bleek dat ook de rechterkant van mijn 123GT nog wat laswerk heeft. Links zat wat het leek een klein gaatje, maar dat werd een complete vervanging van het A-paneel en binnenscherm. Omdat dat toch vrij veel herrie geeft buiten onder de carport, heb ik de 123GT binnen gezet voor de reparatie van de rechterkant. In verband met de haperende 123-ontsteking nog even een conventionele verdeler erin gezet om hem goed op mijn Autec poetsbrug te kunnen rijden. Daarna met gemak omhoog.

Volvo   123GT   op   Autec   poetsbrug   IMG_9570

Om er beter bij te kunnen direct het voorspatbord eraf gehaald.

Rechter   voorspatbord   eraf   IMG_9576

Op zich lijkt het mee te vallen al trof ik wel weer de nodige hoeveelheden kit aan op plaatsen waar dat niet zou moeten. Maar eens kijken of ik de onlangs aangeschafte bodemplaten nu daadwerkelijk al ga gebruiken of dat ik die nog even bewaar.

Roestgat   rechtsvoor   IMG_9577

Sowieso de LPG leiding losgehaald en aan de kant gelegd. Ik laat hem voor de veiligheid ook even leeglopen.

Update

Wat leek mee te vallen bleek toch nog aardig wat narigheid te zijn met dank aan een vorige “reparateur”. Veel kit en driedubbele plaat. Zo zat in de hele hoek bij het A-paneel een stuk plaat over de stijl heen.

dubbele   plaat   A   paneel   hoek   IMG_9585

Maar goed dat ik die eraf heb gehaald, want eronder ging de roest vrolijk verder.

Dubbele   plaat   vorige   eigenaar   verwijderd   IMG_9586

En waarom? De echte roestschade valt reuze mee. Wordt een kwestie van een paar stukjes inlassen.

De bodem aan de binnenkant idem dito.

Dubbele   bodemplaat   verwijderen   IMG_9589

Het voordeel van rommelwerk…, je trekt het er zo uit. De er overheen gelegde plaat zat nauwelijks vast. Ook daaronder viel het reuze mee. Althans, de gaten. Er zat ook nog een stuk plaat van een nog oudere reparatie. Ook gewoon dubbel er overheen gezet. Die gaat er dus ook nog uit.

dubbele   plaat   onder   dubbele   plaat

Daarna ook dat stuk dubbele plaat verwijderd en alles even goed schoongemaakt met een staalborstel op de slijptol.

Bodem   binnenkant   schoon   IMG_9598

Valt me nog steeds reuze mee. Eerst maar eens het oude dwarsbalkje er (deels) onderuit halen en de binnendorpel repareren.

Het eerste stukje vastigheid zit er weer in: stukje achterkant binnendorpel erin gezet.

stukje   binnendorpel   erin   gelast

Inmiddels zijn de gaten al een stuk meer recht-toe-recht-aan en zitten de eerste stukjes er weer in gehecht. Heb er toch voor gekozen om plaatselijke reparaties uit te voeren en niet de hele bodem te vervangen.

reparatie   bodem   rechtsvoor   Volvo   Amazon

Inmiddels zit dat stukje plaat vooraan vastgelast en heb ik het volgende plaatje op maat gemaakt. Dat was iets lastiger omdat er een ribbel van de bodemplaat in viel. Is best goed gelukt om een plaatje te maken wat precies in het gat past en de vorm zo goed mogelijk volgt. Nu nog lassen.

plaatjes   in   bodem   123gt   lassen

Inmiddels zit ook dat rechter plaatje erin en is het gat aan de linkerkant dicht.

binnenkant   rechtsvoor   bijna   dicht

Daarna het dwarsbalkje een anti roest behandeling geven aan de binnenkant en er dan een dekseltje op lassen. Ook aan de buitenkant is het zo goed als klaar.

buitenkant   rechtsvoor   bijna   dicht

Daar moet nog een plaatje op de kopse kant van de dorpel, maar ik ga de dorpel eerst even aan de binnenkant behandelen met RX5 en RX7.

Er zaten ook nog wat kleine plekjes aan de achterkant bij de dorpel. Die bleken mee te vallen en dat was een kwestie van beter doorlassen.

binnendorpel   rechtsachter   doorgelast

Vervolg is de RX anti-roest behandeling.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate