Bij de APK voorinspectie bleek dat ook de rechterkant van mijn 123GT nog wat laswerk heeft. Links zat wat het leek een klein gaatje, maar dat werd een complete vervanging van het A-paneel en binnenscherm. Omdat dat toch vrij veel herrie geeft buiten onder de carport, heb ik de 123GT binnen gezet voor de reparatie van de rechterkant. In verband met de haperende 123-ontsteking nog even een conventionele verdeler erin gezet om hem goed op mijn Autec poetsbrug te kunnen rijden. Daarna met gemak omhoog.
Om er beter bij te kunnen direct het voorspatbord eraf gehaald.
Op zich lijkt het mee te vallen al trof ik wel weer de nodige hoeveelheden kit aan op plaatsen waar dat niet zou moeten. Maar eens kijken of ik de onlangs aangeschafte bodemplaten nu daadwerkelijk al ga gebruiken of dat ik die nog even bewaar.
Sowieso de LPG leiding losgehaald en aan de kant gelegd. Ik laat hem voor de veiligheid ook even leeglopen.
Update
Wat leek mee te vallen bleek toch nog aardig wat narigheid te zijn met dank aan een vorige “reparateur”. Veel kit en driedubbele plaat. Zo zat in de hele hoek bij het A-paneel een stuk plaat over de stijl heen.
Maar goed dat ik die eraf heb gehaald, want eronder ging de roest vrolijk verder.
En waarom? De echte roestschade valt reuze mee. Wordt een kwestie van een paar stukjes inlassen.
De bodem aan de binnenkant idem dito.
Het voordeel van rommelwerk…, je trekt het er zo uit. De er overheen gelegde plaat zat nauwelijks vast. Ook daaronder viel het reuze mee. Althans, de gaten. Er zat ook nog een stuk plaat van een nog oudere reparatie. Ook gewoon dubbel er overheen gezet. Die gaat er dus ook nog uit.
Daarna ook dat stuk dubbele plaat verwijderd en alles even goed schoongemaakt met een staalborstel op de slijptol.
Valt me nog steeds reuze mee. Eerst maar eens het oude dwarsbalkje er (deels) onderuit halen en de binnendorpel repareren.
Het eerste stukje vastigheid zit er weer in: stukje achterkant binnendorpel erin gezet.
Inmiddels zijn de gaten al een stuk meer recht-toe-recht-aan en zitten de eerste stukjes er weer in gehecht. Heb er toch voor gekozen om plaatselijke reparaties uit te voeren en niet de hele bodem te vervangen.
Inmiddels zit dat stukje plaat vooraan vastgelast en heb ik het volgende plaatje op maat gemaakt. Dat was iets lastiger omdat er een ribbel van de bodemplaat in viel. Is best goed gelukt om een plaatje te maken wat precies in het gat past en de vorm zo goed mogelijk volgt. Nu nog lassen.
Inmiddels zit ook dat rechter plaatje erin en is het gat aan de linkerkant dicht.
Daarna het dwarsbalkje een anti roest behandeling geven aan de binnenkant en er dan een dekseltje op lassen. Ook aan de buitenkant is het zo goed als klaar.
Daar moet nog een plaatje op de kopse kant van de dorpel, maar ik ga de dorpel eerst even aan de binnenkant behandelen met RX5 en RX7.
Er zaten ook nog wat kleine plekjes aan de achterkant bij de dorpel. Die bleken mee te vallen en dat was een kwestie van beter doorlassen.
Vervolg is de RX anti-roest behandeling.