Nadat ik gisteren even de vervangende remklauw er al op had gezet, kon ik vandaag aan de slag met ontluchten. In een service manual 140 rem op de website van de Volvo Klassieker vereniging vond ik een schema van het ontluchten van het ATE remsysteem. Dit is anders dan het dubbele Girling systeem. De volgorde voor het ontluchten van het ATE remsysteem op de Volvo 140 is:
- Rechtsachter
- Rechtsvoor, onderste nippel aan de binnenkant
- Rechtsvoor, nippel aan de buitenkant
- Linksvoor, onderste nippel aan de binnenkant
- Linksvoor, nippel aan de buitenkant
- Linksachter
- Rechtsvoor, bovenste nippel
- Linksvoor, bovenste nippel
Daarna de sensor in het verdeel blokje weer gemonteerd en tijd voor een proefrit. Hij remt weer uitstekend! De neus duikt nu weer naar beneden als je stevig remt. Dat lukte met de oude klauwen niet. Gelukkig is de rembekrachtiger dus nog goed.
Volgens mij kunnen Ate en Girling gelijk ontlucht worden, de remklauwen hebben van binnen dezelfde opbouw, dus waarom zou de volgorde anders moeten zijn?
Ik had nog niet gelezzen dat er een primair en een secundair remcircuit is, ik denk dat Volvo dat idee met de 240 maar heeft laten varen.
In de praktijk zal het denk ik niet zoveel uitmaken, zolang je het langste circuit eerst doet.
Volgens deze P120,1800 service manual remmen B18/B20 op de Volvo Klassieker vereniging site is de volgorde van het dubbele Girling systeem als volgt:
– Linksachter
– Linksvoor buiten
– Linksvoor binnen, onder
– Rechtsvoor buiten
– Rechtsvoor binnen, onder
– Rechtsachter
– Rechtsvoor binnen, boven
– Linksvoor binnen, boven