Update: inmiddels heb ik een webshop geopend met onderdelen voor ombouw naar elektrisch met ondermeer een complete connector set voor de iBooster
In oktober vorig jaar ben ik bezig geweest met de zoektocht naar een stille vacuum pomp. De Mes Dea pomp die ik uiteindelijk had gevonden was relatief stil, maar het blijft herrie. Dat bleef me toch een doorn in het oog dat als je het contact aanzet dat je dan als eerste de herrie van de pomp hoort die vacuum gaat opbouwen.
Zoektocht naar rembekrachtiging zonder vacuum
Daarom ben ik een zoektocht gestart naar rembekrachtiging zonder vacuum.
In Amerika kun je van ABS Powerbrakes een “Electric High Power Electric Brake System” kopen bestaande uit een hoofdremcilinder, accumulator en hydraulische pomp. Ben je wel rond de 1500 euro verder, geen optie.
Verder bestaan er diverse ‘hydroboost’ systemen waarbij oliedruk van de stuurbekachtigings pomp wordt gebruik voor rembekrachtiging. Aangezien ik die niet aan boord heb, was dat voor mij ook geen optie.
Via een tip (Henri bedankt!) ontdekte ik dat in het eerste type Ford Scorpio (1985-1994) ook een elektrische rembekrachtiger zit. Ik vond een voorbeeld van iemand die begonnen is om dat systeem in zijn Taunus te zetten. Voordeel is dat het een vrij op zich staand systeem lijkt en je dan ook de ABS werking zou kunnen overnemen.
Qua gewicht kon dat zelfs nog wel eens aardig uitpakken. Maar ik kon geen nieuwe onderdelen vinden en om nu componenten van rond de 25 jaar te gaan zoeken en gebruiken leek me niet wat.
Daarom nog gekeken naar de systemen in een Lexus aangezien die vaak een ‘drive by wire’ insteek hebben. Ik vond bij wat sloperijen online veelbelovende aanbiedingen van een eenvoudig ogende ‘Rembekrachtiger‘ die bij navraag 100% elektrisch zou zijn. Na het uitpluizen van diverse Lexus onderdelenboeken bleek dat maar een klein deel te zijn van een veel groter systeem. Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat dat ding uit die Lexus RX 450H meer een sensor moet zijn. No go dus.
Tot slot de iBooster van Bosch. Eigenlijk had ik die al langer op mijn netvlies. Een prachtig stukje techniek.
Die zit ondermeer in de latere Tesla Model S auto’s met Autopilot, in de model X, Chevrolet Volt en Malibu en de Honda CR-V. Na de nodige research waren de volgende filmpjes voor mij doorslaggevend:
iBooster Bench test van Jeff
Hij gaat de iBooster gebruiken in zijn Teslorean project (Delorean met Tesla technologie).
iBooster in een Delorean
Een Delorean met benzinemotor die een modern remgevoel krijgt met een rembekrachtiger uit een Tesla.
Dus uiteindelijk ook de knoop doorgehakt en gekozen voor een iBooster. Die uit een RHD Tesla model S zou het beste passen aangezien de aansluitingen voor de remleidingen dan niet aan de kant van de batterijen bak zitten.
Bosch iBooster uit Tesla model S
Dus op zoek gegaan naar een rembekrachtiger uit een Tesla model S van na 2014. Die van een rechtsgestuurde kon ik niet vinden, dus gekozen voor een linksgestuurde. Die gaat dan dus de originele enkele hoofdremcilinder, de Lockheed rembekrachtiger en de vacuum pomp en het vacuum tankje vervangen.
Rechtop met de ECU aan de kant van de batterijen bak paste helaas niet.
Gelukkig weet ik uit andere toepassingen dat de oriëntatie van de iBooster zelf niet uitmaakt. Daarom de hoofdremcilinder 180 graden gedraaid en dan past het een stuk beter.
Dan moet hij alleen wat verder naar voren om ruimte te maken voor de stuurstang en er moet een kleine uitsparing komen in het binnenscherm voor de ECU. Vervolgens even een adapter getekend.
De twee flens schijven heb ik vervolgens laten snijden bij 24/7 Tailorsteel en voor de dikke buis weer even naar AJ Speedshop.
De dikke buis is namelijk 3″ uitlaatbuis. Ook meteen nog weer wat 1 3/4″ gekocht voor de kachel.
De voorste flens komt gewoon van een oude hoofdremcilinder. Die heb ik een fractie afgedraaid.
Hierdoor is hij goed vlak en past hij precies in de dunne buis.
Om te zorgen dat de rembekrachtiger niet alleen aan de pedalen bak hangt heb ik ook nog even een steun getekend voor de voorkant.
Zodra de delen binnen waren van het lasersnijden kon ik verder.
De buizen op maat gemaakt en het geheel gehecht om te passen.
Zag er goed uit.
En ter dubbelcheck ook de motorkap er nog even op gelegd.
Paste ook goed dus daarna de adapter afgelast en het voorste steuntje gemaakt.
Nog even een verlengde duwstang gemaakt.
En ook die past goed.
Dus daarmee is er weer een onderdeel schroef klaar.
Super leuk om te lezen! Ik blijf dit project graag volgen!