Radiatorbalk erin en A-paneel vervangen

Een tijd terug had ik de radiatorbalk al voorbereid zodat het dekseltje er weer in kon. Tijdens de restauratiecursus kreeg ik als tip van Jacco om meer gestructureerd te werken en dingen die klaar waren in de Zinc Coat te spuiten. Daarom nu vooraan begonnen om de auto zo geleidelijk af te maken. Eerst de holle ruimte behandeld met Technolit Rustox en met de ponstang gaatjes gemaakt voor het proplassen.

gaatjes   ponsen   proplas   radiatorbalk

Vervolgens het paneeltje op de plekken van de proplassen schoongemaakt en ingespoten met Zinc Coat. Ook de holle ruimte nog voorzien van een laagje zink.

zinc   coat   behandeling

Vervolgens het paneel erin gehecht.

deksel   radiatorbalk   erin   gehecht

En afgelast. Met een verhoogde Arc Lenght (vlamboog) spanning van +3.0V en op 85 Ampère branden de proplassen mooi door zonder dat de prop erg dik wordt.

radiatorbalk   erin   gelast

Daarna de lassen afgeslepen en schoongemaakt.

proplassen   radiatorbalk   afgeslepen

En tot slot in de zink coat gespoten en dus als gereed gemarkeerd.

radiatorbalk   in   zink   coat   epoxy

Vervangen A-paneel

In het hoekje bovenaan bij het A-paneel zat nog een twijfelachtig stukje oud laswerk.

oud   laswerk   hoekje   A   paneel

En ja hoor, een relatief klein gaatje met veel onderliggende roest.

roest   onder   oud   laswerk   plaatje

En dat gold wel voor meer plekken, zo ook bij de hoek aan de buitenkant bij het binnenscherm.

discutabel   laswerk   binnenscherm

Daarom het hele A-paneel er maar uit gehaald omdat daar ook deels al aan gelast was.

A   paneel   eruit

Een deel van de voorkant van de A-stijl en het binnenscherm ga ik ook nog vervangen.

Gat   bovenaan   A   paneel   rechts

Inmiddels ook de auto op bokken gezet en de voorkant van de A-stijl eruit geslepen en losgehaald. Dat is nog wel even een precies klusje omdat er in de stijl verstevigingshoekjes zitten die je niet wilt beschadigen.

A   stijl   opengeslepen

Zelf heb ik (nog) niet de gereedschappen om een stuk plaat van 1,5 mm over de benodigde lengte op een strakke manier te zetten. Hiervoor ging ik eerder naar Van Veen plaatwerk, maar dat is toch nog wel een stukje rijden en soms net wat lang wachten voordat het gemaakt kon worden.

Na wat rondbellen kwam ik uit bij Axxent in Vaassen waar je met kleine dingen direct geholpen kon worden of ‘later op de dag klaar’.

Axxent   metaal   Vaassen

Bij hen een benodigde strip laten zetten. Dit maal uit Sendzimir verzinkte plaat in plaats van Zincor. Zincor heeft een redelijk dunne zinklaag die door middel van een electrolytisch proces is opgebracht en is met name bedoeld voor berscherming tijdens opslag en bewerking. Bij Sendzimir wordt het staal voorzien van een zinklaag met een bad met vloeibaar zink. Deze zinklaag is ongeveer 10 keer zo dik.

Hoekstuk   uit   Sendzimir   plaat

De te lassen plekken wel even goed plaatselijk schoonmaken, want de zinkdampen zijn niet erg gezond.

Inmiddels een nieuw plaatje erin gezet op de plek van het uitstulpsel van de afvoerslang van het schuifdak. Bovendien de binnenplaat van de A-stijl gemaakt.

gat   afwatering   schuifdak   dicht

Daarnaast het nieuwe stuk plaatwerk passend aan het maken.

passend   maken   nieuw   deel   A   stijl

Wordt vervolgd, zie blogpost A-stijl en A-paneel rechtsvoor erin gelast.

2 gedachten over “Radiatorbalk erin en A-paneel vervangen”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate