Na het ophalen van de Siemens elektromotor en controller ontdekte ik al dat ik een belangrijk ding over het hoofd had gezien bij het aanleveren van de specificaties voor het laten maken van de adapterplaat. De krukas van een B18/B20 heeft een groefje voor de circlip om het toplager te borgen. De as van de elektromotor heeft dit standaard natuurlijk niet. Daarnaast bleek het originele toplager niet te passen omdat de as van de Siemens motor daar niet genoeg ruimte voor bood om tot 35mm uit te draaien.
Gelukkig blijkt een universeel lager met buitenmaat 32 mm (de binnendiameter van de as) en binnenmaat 10 mm prima voorhanden. De puck (adapter tussen motor en vliegwiel) heeft nog 5 mm ruimte om iets te maken om het toplager op te sluiten.
Er moet dan even een busje in de as waardoor het toplager niet naar achteren weg kan zakken. Voor de as en voor het toplager dan een dun plaatje van iets van 1 mm en dan een circlip. Hiervoor moet dus even een groefje gedraaid worden in de puck en dus moet de puck eraf.
Hij zat nog behoorlijk vast, dus even een ringetje als steun voor de poelietrekker op het gat leggen ging niet. Daarom even een stuk metalen staf gekocht van 35 mm en een plugje gemaakt op de draaibank. Toen ik mijn Myford Super 7 kocht, zaten er wel wat toebehoren bij, maar niet zo heel veel beitels, dus ik heb nog even een beitelset en snelwisselhouder met schuitjes gekocht.
Leuk om de draaibank nu echt te gebruiken. Wel merk ik dat ik nog weer wat moet oefenen om het draaien weer in de vingers te krijgen.
Daarna ging de puck er vrij soepel af, zeker na heb nog even iets verwarmd te hebben met de hete lucht verfbrander.
En voila, klaar om nog even nabewerkt te worden.
Wat een práchtig project en wat een passie voor techniek én VOLVO !!! Ik ben nu alweer nieuwsgierig naar de volgende fase van jullie…..
Ernst Jensma
Bontebok